Nog even terug komen op die diode discussie, ik heb hier veel van geleerd, iedereen bedankt voor de bijdrage, en ik begrijp nu ook waarom er een diode in het circuit zit, dit is nog onvermeld gebleven, dat was mijn vraag waarop ik geen antwoord kreeg en die beantwoord ik dan maar uiteindelijk zelf. De schakeling zou anders kunnen, zonder diode, met twee schakelaars, een die het relais aanstuurt en een die de voorschakelweerstand kortsluit. In dat geval is een gecompliceerde 'dubbele start-schakelaar' vereist en om dat te voorkomen is gekozen voor deze slimme (voor een elektronenboer ongetwijfeld vreselijk banale) oplossing. Als ik het mis heb hoor ik het graag
ter verduidelijking een gesimplifeerd schema'tje:
http://img191.imageshack.us/img191/6757/ignition.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Spannend ritje, voor de 2e keer
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Groningen
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: Spannend ritje, voor de 2e keer
Er zijn meerdere oplossingen, simpeler was geweest zoals het veranderde gesimplifeerd schema'tje.
Spanning voorschakelweerstand aan de verlichtingskant koppelen, kan de diode er uit.
Of andere bobines, dan heb je geen voorschakelweerstand nodig en geen diode.
Zo kan je nog wel meerder oplossingen bedenken wat werkt.
Er kunnen tal van redenen zijn waarom men hiervoor heeft gekozen.
Groeten Pierre
Spanning voorschakelweerstand aan de verlichtingskant koppelen, kan de diode er uit.
Of andere bobines, dan heb je geen voorschakelweerstand nodig en geen diode.
Zo kan je nog wel meerder oplossingen bedenken wat werkt.
Er kunnen tal van redenen zijn waarom men hiervoor heeft gekozen.
Groeten Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989