vastloper of warmloper?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

vastloper of warmloper?

Bericht door ronajon » 21 aug 2012, 13:16

afgelopen week na een dagje klussen aan ontsteking, uitlaten, bochten, sturen dacht ik eind van de dag nog even lekker een stukje te toeren om het geluid van mijn harley uitlaten te bewonderen.

na een kilometer of 20 na het uitrijden van een bocht sloeg de gl ineens af. Ik heb snel de koppeling ingetrokken, en wilde de motor weer een zetje geven door de koppeling te laten opkomen. Hierdoor blokkeerde het achterwiel direct en wilde de motor niet meer verder. ik dacht in eerste instantie aan een warmloper, alhoewel de temperatuurmeter nog niet op 3-kwart van de schaal stond. Na een kwartiertje wachten zodat de motor kon afkoelen wilde ie helaas nog steeds niet starten :(

uiteindelijk maar de motor bij de hand gepakt en naar huis gelopen. geen pretje, 5 kilometer met een gl1000 aan de hand, bij temperatuur van 25+ graden, maar uiteindelijk thuisgekomen en de motor aan de kant gezet. 's avonds heb ik nog lopen zoeken op internet naar mogelijke manieren om het probleem te localiseren en er uiteindelijk enkele gevonden.

de volgende dag met een checklist aan de hand gekeken of ik erachter kon komen of de motor nu een hydrolock had (cylinder gevuld met brandstof door overlopen van een carburateur) of een warmloper / vastloper.
nog steeds was er geen beweging te krijgen in het blok, niet via de starmotor (deze geeft 1 korte tik en verder niets als ik wil starten), niet via de bout van de dynamo, en ook niet (uiteindelijk) door de motor vanuit de versnelling vooruit of achteruit te duwen.

dan maar de cylinderkoppen eraf om te kijken of 1 van de zuigers een vastloper heeft gehad: eerst de kleppendeksels losgehaald, geen (op het oog) beschadigde kleppen, aandrijfriemen deksels losgehaald, geen geknapte aandrijfriemen of andere problemen daar. uiteindelijk cylinder koppen losgehaald (volgende keer eerst koelvloeistof aftappen voor de pijpen van de thermostaat los te halen ... scheelt een hoop koelvloeistof op de oprit) en verwacht daar wel schade aan te treffen: gekraste cylinders en/of kapotte zuigers.

tot mijn verbazing niets van dat alles. De cylinders en zuigers zien er geheel onbeschadigd uit (let wel, alleen vanaf de bovenkant van de zuiger bekeken). Ook de kleppen zijn onbeschadigd. Maar de krukas wil nog steeds geen ene milimeter meegeven :cry:

ik zit nu te twijfelen of er nog andere mogelijkheden zijn om te bekijken waarom het blok vastzit, zonder het hele blok uit het frame te moeten halen en te openen? Of moet ik hier geen moeite verder insteken en een ander blok aanschaffen en deze monteren ? ( ik kan via de vorige eigenaar een ander blok overnemen, maar de staat daarvan is onbekend)

Ik heb eerder al eens een compressie test gedaan en had daar de volgende waarden: cyl1 - 140 / cyl2 - 125 / cyl3 - 135 / cyl4 - 110 psi. vooral cylinder 4 valt daarmee uit de toon, omdat volgens het boekje er een maximaal verschil van 10% mag zijn tussen de verschillende cylinders, maar ik weet niet of dat met de vastloper te maken kan hebben?

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: vastloper of warmloper?

Bericht door koltd » 25 aug 2012, 13:30

Hallo

Ga er maar van uit de de morse ketting in het blok is gebroken

Gr. Koltd
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: vastloper of warmloper?

Bericht door ronajon » 25 aug 2012, 18:22

vanmorgen een ander blok opgehaald bij Peter, ik zal deze binnenkort eronder monteren, daarna kan ik mijn niet lopende blok eens aan nadere inspectie onderwerpen.
ik hou jullie op de hoogte

Plaats reactie