carburatie gelazer

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

carburatie gelazer

Bericht door jwaterink » 31 jul 2012, 21:18

Goedenavond,

ik ben nu een week of 2 in bezit van mijn Goldwing. Begon op 2 cylinders en na ontstekingsreparatie netjes op 4. Busje carburateurcleaner erbij en waarempel mooi lopen na een tankje, vanaf 1500 toeren oppakken zonder enig gesputter.

Dat is echter afgelopen, 2 tankjes later met een stevig verbruik van 1 op 13 bij rustig rijgedrag backfired hij alsof het zijn lieve lust is. Ontsteking heb ik als eerste gecontroleerd, slaat niet over en staat op beide punten op tijd. Punten en condensator zijn nieuw, bougies zijn ook nieuw.

Ik heb met veel gemartel nou door hoe de carbs er het beste af willen en ben begonnen aan een schoonmaaktour. Ik heb de rubbertjes, de 5 en 6 mm mini rubbertjes bij een hydrauliek en luchtzaak gekocht en alles gereinigd met carburateurcleaner uit een spuitbus.

Wat komt daar een vieze oranje bende uit.

Enfin, alles is schoon, alle kanaaltjes doorgeblazen rubbertjes nieuw. Nu heb ik dus ook de kleine naaldjes aan de zijkant eruit gehaald onder de kunstof dopjes. Deze dingen waren ronduit ranzig.

Nu het wazige deel.

ik heb een k3 uit 78. er zitten echter 755 carburateurs op, maar als ik nu op randakks kijk heb ik gasschuiven uit een 75er gezien het extra dal wat erin zit.

Afbeelding

bij vol gas heb ik dus geen platte bovenkant maar geheel rond. Ding is een bij elkaar geraapt zooitje.

Nu wordt ik even niet meer wijs uit randakks.

Hoeveel slagen moeten de naaljes bij een 755 nou los 1.5 of 1. 3/8?

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: carburatie gelazer

Bericht door Goldiefan » 31 jul 2012, 22:06

jwaterink schreef:Goedenavond,

ik ben nu een week of 2 in bezit van mijn Goldwing. Begon op 2 cylinders en na ontstekingsreparatie netjes op 4. Busje carburateurcleaner erbij en waarempel mooi lopen na een tankje, vanaf 1500 toeren oppakken zonder enig gesputter.

Dat is echter afgelopen, 2 tankjes later met een stevig verbruik van 1 op 13 bij rustig rijgedrag backfired hij alsof het zijn lieve lust is. Ontsteking heb ik als eerste gecontroleerd, slaat niet over en staat op beide punten op tijd. Punten en condensator zijn nieuw, bougies zijn ook nieuw.

Ik heb met veel gemartel nou door hoe de carbs er het beste af willen en ben begonnen aan een schoonmaaktour. Ik heb de rubbertjes, de 5 en 6 mm mini rubbertjes bij een hydrauliek en luchtzaak gekocht en alles gereinigd met carburateurcleaner uit een spuitbus.

Wat komt daar een vieze oranje bende uit.

Enfin, alles is schoon, alle kanaaltjes doorgeblazen rubbertjes nieuw. Nu heb ik dus ook de kleine naaldjes aan de zijkant eruit gehaald onder de kunstof dopjes. Deze dingen waren ronduit ranzig.

Nu het wazige deel.

ik heb een k3 uit 78. er zitten echter 755 carburateurs op, maar als ik nu op randakks kijk heb ik gasschuiven uit een 75er gezien het extra dal wat erin zit.

Afbeelding

bij vol gas heb ik dus geen platte bovenkant maar geheel rond. Ding is een bij elkaar geraapt zooitje.

Nu wordt ik even niet meer wijs uit randakks.

Hoeveel slagen moeten de naaljes bij een 755 nou los 1.5 of 1. 3/8?
Ja,

Zou toch nog eens die website van Randakks echt goed bekijken want daar staan al heel wat antwoorden op jouw vragen, zo niet al jouw vragen. B.v.: op een K3 hoort een 769 carb, maar hoewel niet de bedoeling zou een K3 ook goed op een 755 kunnen lopen, ervaringen van anderen (pertinent niet het advies van Randall Washington). Maar goed, zet er ten eerste een 769 carb op. En die zuigers met dat 'dal' passen inderdaad op een 755 carb zoals ook op Washingtons website te zien is. NB: ik ben er achter gekomen dat er heel veel variaties op carbs zijn die niet in handboeken staan en heb de indruk dat dat afhankelijk was van afzetgebied, heel moeilijk tot niet in handboeken terug te vinden. Een redelijk overzicht vind je op http://www.GL1000.de" onclick="window.open(this.href);return false;. Het aantal slagen van die stationnaire mengselschroeven bij die carbs is 13/8, je noemt dat 'het meest wazige deel' maar dat lijkt me het minst wazige deel en ik kan me niet voorstellen dat die de oorzaak zouden zijn van het niet goed lopen. Volgens Randall Washington moet je vooral niet je tijd verspillen met geklooi aan die schroeven. Als je het goed wilt doen zou ik een Randakk revisie set kopen en niet klooien met inferieur materiaal. Overigens: bijzonder dat die 'limiter caps' er nog op lijken te zitten, meestal zijn die spoorloos verdwenen. En 'vieze oranje boel': weet je wel heel zeker dat alles brand en brandschoon is, ik heb zelf een jaar zitten klooien totdat ik er achter kwam dat je een brandstofsproeier niet zomaar op het blote oog kan beoordelen ..... Ken de 'anatomie' van de carb, weet wat je doorspuit en weet hoe alles in detail werkt. Heb je perslucht? Zonder dat kun je er beter niet aan beginnen. En spullen uit spuitbussen: leuk, handig en nuttig, maar niet heilig, weet vooral wat je doet. Hoe is het met je brandstoffilter? Is de tank wel brandschoon?
Randall Washington is een dwangneurotische perfectionist derhalve, als je al zijn adviezen minitieus volgt kom je een heel eind.

Succes,

Jeroen.

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: carburatie gelazer

Bericht door jwaterink » 31 jul 2012, 22:26

Perslucht is geen punt.

Kanalen zijn los sproeiers op een lichtbak laten via een loep allemaal een gelijke doorgang te hebben na reinigen.

Ik stel de schroeven af en hang het boeltje er morgrnvroeg eens weer onder en kijk eens wat ie doet.

Er zit nogal wat meer spul in dan in mijn dubbele stromberg in mn autotje.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: carburatie gelazer

Bericht door Goldiefan » 31 jul 2012, 22:33

Succes morgen en hou ons op de hoogte. Ik heb zelf zo veel met carbs zitten klooien en zoveel problemen gehad die ik uiteindelijk heb opgelost dat ik er inmiddels door schade en schande wel iets van af weet en ben altijd heel benieuwd naar ervaringen van anderen. Zie overigens mijn andere inzendingen op dit forum.
En heb inmiddels de foto's van je machine gezien. Het ernstigste probleem lijkt me niet die carb maar de buddy seat :lol: :wink:
En tenslotte nog dit:
viewtopic.php?f=4&t=7890" onclick="window.open(this.href);return false; , even hard doorwerken, zie ik je a.s. zaterdag? :lol:
Groet,

Jeroen.

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: carburatie gelazer

Bericht door jwaterink » 01 aug 2012, 19:15

Zozo, beestje leeft weer. pakt mooier op, geen gestink geen backfire.

Ontsteking nogmaals gecontroleerd en staat nog steeds prima, carburateurs gesynchroniseerd en hij ploft weer lekker.

Afbeelding

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: carburatie gelazer

Bericht door Goldiefan » 01 aug 2012, 19:53

klaar dus voor de 1e Groninger GL1000 toerrit :wink:

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: carburatie gelazer

Bericht door jwaterink » 02 aug 2012, 10:41

Nee, dat kan ik dit weekend niet wachten, volgend weekend de oost tour ga ik wel redden.

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: carburatie gelazer

Bericht door jwaterink » 02 aug 2012, 15:46

Ik blijf bijzondere dingen tegenkomen. De balastweerstand voor de bobines zit er loos in. Dodemansknop is niet eens meer bekabeld en de startknop is nog maar 2 draads.

Weerstand lijkt goed, ik heb een relais gehaald en zet de weerstand weer in serie met de zwart/witte draad van de bobine's en een relais paralel over de weerstand en dat relais bedienbaar dmv de starter. Dan heb ik in ieder geval weer het basisprincipe van die weerstand werkend. Denk dat het een behoud voor de puntjes en de bobine's is.

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: carburatie gelazer

Bericht door jwaterink » 02 aug 2012, 18:58

Nou dat kan er weer af. Ding wil voor geen meter lopen met die weerstand er tussen. Heb hem opgemeten, 4,8 ohm ipv de 3 ohm voorgeschreven. Daar moet ik nog even een andere voor scoren.

Edit, alles een keer opgeschuurd en doorgesoldeerd. Werkt nu naar behoren.

Plaats reactie