onzin over luchtafsluitklep / air cut-off valve

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

onzin over luchtafsluitklep / air cut-off valve

Bericht door Goldiefan » 20 jul 2012, 19:43

Er is in het verleden op dit forum en elders op internet her en der discussie geweest over het belang van de air cut-off valve welke een uiterst belangrijk onderdeel zou zijn en welke bij gestoorde functie tot vele, subtiele storingen zou kunnen leiden. Zelfs Randall Washington beweert dit op zijn website en raadt zelfs periodiek een revisie aan om problemen te voorkomen. Nadat ik mij heel veel met carburateurs bezig heb gehouden kon ik niet geloven dat een adequate werking van de air cut-off valve zo van belang is, het is een simpel ding met maar 2 standen aan en uit en vandaag kwam ik op het lumineuse idee om mijn vermoedens eens in de harde praktijk te testen: ik heb een Kocher (chirurgisch klemmetje) op het vacuumslangetje van vlotterkamer 1 geplaatst waarmee ik de functie volledig uitschakelde en wat ik verwachtte gebeurde ook: helemaal niets, de motor liep perfect onder alle omstandigheden, zelfs toen ik bij 120 km / u het gas acuut los liet was er geen backfiring. Ik weet 100% zeker dat mijn air cut-off valve goed is, net met uiterste zorgvuldigheid gereviseerd. Er wordt dus veel onzin over dit onderdeel verkocht, ik heb mij daar in het verleden op dit forum ook heftig schuldig aan gemaakt en niemand die protesteerde :( . Dit even ter leringh ende vermaeck :D ........

Gebruikersavatar
Jan Geel
Berichten: 438
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:30
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Nieuwegein

Re: onzin over luchtafsluitklep / air cut-off valve

Bericht door Jan Geel » 20 jul 2012, 22:53

Begrijp ik nu dat je toegeeft dat je het een keer bij het verkeerde eind had??


Hulde!!! :mrgreen:
GoldWing GL1000 K1 (d'oude heer), 1976

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: onzin over luchtafsluitklep / air cut-off valve

Bericht door Goldiefan » 21 jul 2012, 18:24

even een reminder, de forumregels: viewtopic.php?f=16&t=3" onclick="window.open(this.href);return false;
punt 14: ik denk dat dit soort opmerkingen geen enkele bijdrage leveren aan een technisch puntje dat ik graag met jullie wil delen, sterker nog, het zou mensen kunnen ontmoedigen om in de toekomst te posten over technische avonturen met hun GL1000's of wat voor nakomelingen dan ook ....

peter

Re: onzin over luchtafsluitklep / air cut-off valve

Bericht door peter » 24 jul 2012, 10:50

Gisteren heb ik dit eveneens geprobeerd. Met een klemmetje de slang dicht geknepen en een stukje rijden. Eerste instantie niets te merken :? Opschakelen tot zo'n 4000 toeren en uit laten rijden met gas volledig dicht en een warme motor was nog steeds niks. Daarna een flink door getrokken en sportief terug schakelen en ja hoor knallen in de uitlaat. De klep doet wel degelijk iets maar werkt denk ik alleen bij wat sportiever rijden. Best zal het niet wezen voor je uitlaat maar voor 1 keertje kan het vast geen kwaad. :lol:

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: onzin over luchtafsluitklep / air cut-off valve

Bericht door Goldiefan » 24 jul 2012, 17:59

Voorbeeld doet volgen, mooi gedaan! Jij bent wat meer een wildebras dan ik denk ik en daarom merkte ik niets maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je er inderdaad even lomp aan moet trekken voordat dat ding echt merkbaar zijn werk niet doet :D

Plaats reactie