contact punten afstellen "split timing"

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

contact punten afstellen "split timing"

Bericht door ronajon » 18 jul 2012, 21:48

wie heeft er ervaring met het afstellen van de contact punten volgens de split timing methode van Randakk's http://www.randakks.com/TechTip7.htm ?
ik heb het nu een paar keer doorgelezen, maar wat me nog steeds niet duidelijk is hoe je het verschil bepaald tussen het vonken voor cylinder 1 en voor cylinder 2

als iemand een makkelijke uitleg kan geven wordt dat zeer gewaardeerd

peter

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door peter » 19 jul 2012, 05:20

De linker contactpunten schijnen (als ik het goed begrijp) tijdens het draaien van de nokkenas iets af te wijken van de instelling (op het F teken) die je hebt gemaakt. Het aantal graden van die afwijking ga je delen (split in het engels) en daar stel je de puntjes op in. Volgens het verhaal komt het door het doorbuigen van de nokkenas onder de druk van de klepveren en alleen de linker set contact punten heeft er last van.

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door ronajon » 19 jul 2012, 12:21

als ik het goed begrijp dat zorgen de linker contact punten voor cylinder 1 en 2 en die ontsteken iets na elkaar.
kan dat te maken hebben dat de contactpuntenas 2 nokken heeft, die dus elk apart een ontsteking voor 1 van de 2 cylinders voor zijn rekening neemt (beiden ontsteken, maar door waisted spark wordt er maar voor 1 cylinder correct ontstoken?)

afbeelding Afbeelding

is er dan per contactpuntenas-nok voor cylinder 1&2 hetzelfde F1 merkteken op het vliegwiel?

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door Goldiefan » 19 jul 2012, 17:25

klopt
ontstekingsvolgorde is 1-3-2-4
Dus het gaat zo:
F1 merkteken: 1 ontsteekt, 2 loze vonk einde uitlaatslag
180 graden verder: F2 merkteken: 3 ontsteekt, 4 loze vonk einde uitlaatslag
360 graden verder: F1 merkteken, 2 ontsteekt, 1 loze vonk einde uitlaatslag
540 graden verder: F2 merkteken, 4 ontsteekt, 3 loze vonk einde uitlaatslag

en dan herhaalt de cyclus zich weer.

Ik zou er trouwens een elektronische ontsteking opzetten, bijvoorbeeld een Dynatec, dan hoef je er maar 1 keer over na te denken en kun je het de rest van je leven vergeten, heb ik ook gedaan en ik droom nooit meer van ontstekingsvolgordes, er zijn leukere dingen om over te dromen :D
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 19 jul 2012, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door ronajon » 19 jul 2012, 21:29

bedoel je de krukas met de graden?
als ik die contactpunten as bekijk zitten daar nl. 2 nokken op, dus om de 180 graden (van de contactpuntenas) wordt de contactpunt links (en natuurlijk ook rechts) toch ontstoken?

die electronische ontsteking komt er nog, maar eens zorgen dat de gl goed loopt. ik heb ook nog een verschil in compressie (van 145 tot 110 psi bij 1e meting) die ik wil verhelpen

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door Goldiefan » 19 jul 2012, 21:59

zoals je ziet in mijn verhaal: ik spreek over merktekens op het vliegwiel en die graden betreffen een ontstekingscyclus gezien vanaf het vliegwiel in de volgorde 1-3-2-4, beginnend bij 1, maar waar het begint is uiteraard arbitrair in deze cyclus. Maak het jezelf niet moeilijk, en ga niet nadenken over hoe dat zich verhoudt tot de nokkenas. Verder precies doen wat er in je werkplaatshandboek staat en het komt goed.

Succes,

Jeroen.

peter

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door peter » 19 jul 2012, 22:11

Gewoon goed afstellen en lekker gaan rijden. Contactpunten zijn mooi maar bewerkelijk.

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door ronajon » 20 jul 2012, 09:04

ik zal er van het weekend eens mee bezig gaan, hopen op zon en mooi weer, dat werkt een stuk beter als je buiten op de stoep met je gl bezig bent :D

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door jwaterink » 21 jul 2012, 13:44

Heb dit ook geprobeerd, het heeft bij mij echter 1 nadeel.

Eerst lifthoogte afgesteld, toen setje 1. Ik had daarna in setje 2 krap eigenlijk niet voldoende stelruimte meer. Heb hem uiteindelijk niet op split, maar op 1/3 te vroeg en dus 2/3 te laat staan bij setje 1. Setje 2 staat spot on.

Wel mooi werk zo, ding start al bij de 1e vonk.

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door ronajon » 21 jul 2012, 16:45

jwaterink schreef:Heb dit ook geprobeerd, het heeft bij mij echter 1 nadeel.

Eerst lifthoogte afgesteld, toen setje 1. Ik had daarna in setje 2 krap eigenlijk niet voldoende stelruimte meer. Heb hem uiteindelijk niet op split, maar op 1/3 te vroeg en dus 2/3 te laat staan bij setje 1. Setje 2 staat spot on.

Wel mooi werk zo, ding start al bij de 1e vonk.
kan je eens in stappen uitleggen hoe je dit hebt gedaan? ik heb nu de hoogte wel goed afgesteld, en met een controle lampje (statisch) de timing gezet.
per contact punt afstellen lukt wel (links en rechts) maar per cylinder niet ?

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door Goldiefan » 21 jul 2012, 18:01

ach ja, nogmaals, wat ben ik blij met mijn Dynatec, geen geklooi meer met lifthoogtes die de timing beinvloeden, slijtage en ontregeling en dan kun je weer overnieuw beginnen. Gelukkig leven we in 2012 :D (sluit natuurlijk niet de nostalgie uit die ons aantrekt tot die prachtige oude GL1000's, een mens zonder nostalgie is een wezenloos wezen) ....

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door ronajon » 21 jul 2012, 21:04

Goldiefan schreef:ach ja, nogmaals, wat ben ik blij met mijn Dynatec, geen geklooi meer met lifthoogtes die de timing beinvloeden, slijtage en ontregeling en dan kun je weer overnieuw beginnen. Gelukkig leven we in 2012 :D (sluit natuurlijk niet de nostalgie uit die ons aantrekt tot die prachtige oude GL1000's, een mens zonder nostalgie is een wezenloos wezen) ....
haha die dynatek die komt er vanzelf wel. :D maar tot die tijd moet de goldwing natuurlijk wel lekker lopen, dus geklooi met contactpuntjes tot ie goed afgesteld is, en dan inderdaad weer overnieuw beginnen over een paar duizend kilometers.

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door jwaterink » 21 jul 2012, 23:12

ronajon schreef:
jwaterink schreef:Heb dit ook geprobeerd, het heeft bij mij echter 1 nadeel.

Eerst lifthoogte afgesteld, toen setje 1. Ik had daarna in setje 2 krap eigenlijk niet voldoende stelruimte meer. Heb hem uiteindelijk niet op split, maar op 1/3 te vroeg en dus 2/3 te laat staan bij setje 1. Setje 2 staat spot on.

Wel mooi werk zo, ding start al bij de 1e vonk.
kan je eens in stappen uitleggen hoe je dit hebt gedaan? ik heb nu de hoogte wel goed afgesteld, en met een controle lampje (statisch) de timing gezet.
per contact punt afstellen lukt wel (links en rechts) maar per cylinder niet ?
Kan ook niet per cylinder, ik heb een ouwe strobo gebruikt werkte voor mij het makkelijkst.

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door ronajon » 22 jul 2012, 00:15

jwaterink schreef: Kan ook niet per cylinder, ik heb een ouwe strobo gebruikt werkte voor mij het makkelijkst.
nee klopt, ik bedoelde per ontstekingsmoment. de linker contactpunten onsteken cylinder 1 en 2, en volgens rankakk's is het beste resultaat te krijgen door de split timing afstelling.
ik heb vanmiddag er nog eens naar zitten kijken en afstellen en volgens mij heb ik het nu voor elkaar.

ik ga binnenkort eens met een stroboscoop aan de slag, om de vervroeging te controleren

jwaterink
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jul 2012, 20:21
Type Goldwing: GL1000

Re: contact punten afstellen "split timing"

Bericht door jwaterink » 22 jul 2012, 00:31

Het is met een strobo ook te zien eigenlijk. Bij contactpunt 1 dus pitje 1 en 2 zie je de streep ook bibberen, die staat niet stabiel zoals bij het rechter contactpunt.

Plaats reactie