rijke of arme afstelling

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

rijke of arme afstelling

Bericht door ronajon » 18 jul 2012, 00:35

ik heb vandaag mijn bougies vervangen, en de oude bougies lijken mij te duiden op een te arm mengsel. ook had ik last van backfires in de uitlaat (lekkage) en de carburateurs (voor zover ik kan nagaan)
de mengsel schroeven stonden 2,5 slag uitgedraaid, ik heb deze nu terug naar het begin en 1,5 slag uitgedraaid (ik heb een k2 uit 1978, volgens randakk zou ik dan 769A carbs hebben) en de motor "lijkt" nu wel iets beter te lopen. ik heb de oude bougies voor de zekerheid gefotografeerd, zoals ze nu liggen van links naar rechts op volgorde van cylinders (1-2-3-4)

de backfires in de uitlaat zijn nog niet verholpen maar die in de carburateurs lijken voorbij

Afbeelding

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: rijke of arme afstelling

Bericht door Goldiefan » 18 jul 2012, 17:32

Die bougies zien er volgens mij normaal uit. Volgens mij hoort op een K2 altijd een 755 carburateur. Wil je dit zeker weten dan moet je even kijken op http://www.GL1000.de" onclick="window.open(this.href);return false; daar kun je het checken aan de hand van (frame en) motornummer.
Overigens, ik mag dit niet hardop zeggen: ik heb een vriend die een K3 heeft waar 755 carburateurs op zaten, die horen er niet op en hij was zich daar niet van bewust maar hij beweerde dat de motor daar enige tijd prima op heeft gelopen. Een motor moet natuurlijk het juiste type carb hebben aannemende dat ze bij Honda wel wisten waar ze mee bezig waren.

Groet,

Jeroen.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: rijke of arme afstelling

Bericht door 1500 » 18 jul 2012, 18:17

Dat is kolder dat er de juiste carburateur op moet zitten, het enige wat dat ding moet doen is een goed mengsel maken.
Of dat type 755 is of een ander type, dat zullen de cilinders een worst wezen.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: rijke of arme afstelling

Bericht door Goldiefan » 18 jul 2012, 20:01

sorry, wist niet dat hier een echte 'specialist' op het forum ronddwaalde. Het advies van Randall Washington, ook een specialist, is om nooit late types carburateurs met vroege types te verwisselen: de nokkenassen van de motoren verschillen, de doorlaat van de carburateurs en de sproeierbezetting. Dat weet ik, als leek kan ik niet de consequenties overzien van wat er gebeurt als je dit wijzigt, wat voor invloed dit op het mengsel heeft, dus houd ik me dan maar aan adviezen van kenners ................
Dat een carburateur gewoon het juiste mengsel moet leveren lijkt me een open deur. Overigens: aan het mengsel valt hoegenaamd niets af te stellen, alleen met de stationnaire mengselschroeven kan het mengsel enigszins worden gewijzigd maar dat is nauwelijks van invloed en alleen van invloed bij stationnair lopen of zeer weinig gas. Het mengsel over vrijwel het gehele bereik wordt bepaald door vaste brandstof- en luchtsproeiers die aan de juiste specificaties moeten voldoen en absoluut schoon moeten zijn, dat is alles. Je kunt er niets aan veranderen

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: rijke of arme afstelling

Bericht door ronajon » 18 jul 2012, 21:42

vandaag even gekeken, het blijkt dat ik inderdaad 755A carbs heb,randakks heeft het over 769A maar dat blijkt voor de US markt.
gelukkig is 1 3/8 bijna gelijk aan 1,5 slag, dus de basis afstelling voor de carbs is wel goed. ooit nog eens de fijnafstelling van randakks navolgen.



ik kan mijn motor nummer / framenummer trouwens niet terugvinden op de gl1000.de site?
motornr: GLE1-3026097
framenr: GL1-3026011

mbt de backfires: het bleek dat de linker contactpunten op max 0.2mm stonden, deze aangepast naar 0.4mm en de motor loopt al een stuk prettiger.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: rijke of arme afstelling

Bericht door Goldiefan » 18 jul 2012, 21:56

alles K2's hebben dus 3 nummers, komt overeen met die van jou, en de tabel toont duidelijk dat alle motoren die in europa zijn verkocht voorzien zijn van 755 carbs, zit dus helemaal goed bij jou :D

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: rijke of arme afstelling

Bericht door 1500 » 22 jul 2012, 17:42

Goldiefan schreef:Overigens, ik mag dit niet hardop zeggen: ik heb een vriend die een K3 heeft waar 755 carburateurs op zaten, die horen er niet op en hij was zich daar niet van bewust maar hij beweerde dat de motor daar enige tijd prima op heeft gelopen. Een motor moet natuurlijk het juiste type carb hebben aannemende dat ze bij Honda wel wisten waar ze mee bezig waren.
Goldiefan schreef:sorry, wist niet dat hier een echte 'specialist' op het forum ronddwaalde. Het advies van Randall Washington, ook een specialist, is om nooit late types carburateurs met vroege types te verwisselen: de nokkenassen van de motoren verschillen, de doorlaat van de carburateurs en de sproeierbezetting. Dat weet ik, als leek kan ik niet de consequenties overzien van wat er gebeurt als je dit wijzigt, wat voor invloed dit op het mengsel heeft, dus houd ik me dan maar aan adviezen van kenners ................
Dat een carburateur gewoon het juiste mengsel moet leveren lijkt me een open deur. Overigens: aan het mengsel valt hoegenaamd niets af te stellen, alleen met de stationaire mengselschroeven kan het mengsel enigszins worden gewijzigd maar dat is nauwelijks van invloed en alleen van invloed bij stationair lopen of zeer weinig gas. Het mengsel over vrijwel het gehele bereik wordt bepaald door vaste brandstof- en luchtsproeiers die aan de juiste specificaties moeten voldoen en absoluut schoon moeten zijn, dat is alles. Je kunt er niets aan veranderen

Ik weet donders goed wat Randall verteld, alleen de soep word niet zo heet gegeten als hij word opgediend, ga er bij revisie van de carbs er niet vanuit dat op je GL1000 de juiste carburateurs zitten want dan kun je de verkeerde revisieset voor de carbs kopen, uiteraard gaat dat ook op voor onderdelen wisselen tussen de verschillende types omdat deze anders kunnen zijn, zo ongeveer.

Heel wat minder belangrijk is het wisselen van de carb types, buiten het feit dat je GL1000 dan niet origineel is, mits ze goed zijn zal je Wing er prima op lopen, als je Wing voor de rest 200% in orde is en je gaat voor het beste zoals bedoelt, voor zover mogelijk is met de standaard carbs, dan gebruik je de juiste types met de uitlaad die daar bij hoort. Maar goed, dat is weer iets anders.

Maar de standaard carbs zijn niet afgesteld om het maximale uit de motor te halen, het is een mix tussen schadelijke uitstoot, gasresponse en vermogen enz., dus altijd een compromis tussen deze factoren.
Het mengsel over vrijwel het gehele bereik van een carb is wel degelijk te veranderen maar niet aan te raden, omdat dat dit specialistisch werk is en uiteraard kostbaar.

Ja, wisselen van de carbs heeft min of meer effect op het totaal, zoals meerdere gerelateerde componenten, maar velen zal dat een worst wezen en zullen al blij zijn dat ze met hun Wing weer kunnen rijden.

Om maar grofweg te zeggen, er zijn heel wat meer componenten die je motor beroerder kunnen laten lopen dan het verwisselen van niet de juiste carbs.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Plaats reactie