'lazy return to idle'

Technische vragen, tips, trucs, enz.
DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door DonvanVliet » 01 aug 2013, 14:03

Je hebt het over een carburateur maar er zitten er 4 op volgens mij. Vandaar mijn vraag.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 01 aug 2013, 19:20

dank voor de tip Don, heb mijn berichtje even bijgewerkt :wink: :D

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door DonvanVliet » 02 aug 2013, 00:08

No problemo.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 17 sep 2013, 18:02

zie mijn inzending: viewtopic.php?f=6&t=9283" onclick="window.open(this.href);return false;

het geklooi hield niet op: gas bleef wat hangen, maar mijn stationnair toerental was wat te hoog, ca 1100 toeren. Toen ik met de gasstelschroef het toerental instelde op ca 950 toeren was het probleem geheel opgelost en kwam de motor probleemloos terug op het ingestelde stationnaire toerental. Ik begrijp dit niet, maar wellicht kunnen mijn ervaringen helpen bij anderen met vergelijkbare problemen, niemand en niets is uniek, ik dus ook niet en kan me dan ook niet voorstellen dat ik de enige ben die hier ooit tegen aan is gelopen ......

peter

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door peter » 17 sep 2013, 20:00

Dan blijft hij denk ik op zijn secondaire sproeier lopen omdat de gasschuif wat te hoog stond.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 18 sep 2013, 20:29

Beste Peter:

Kan ik me niet voorstellen, zie volgende link: http://imageshack.us/photo/my-images/850/htd.pdf/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tot 1/2 gas zou die vacuumzuiger niets doen en dat wordt zuiver bepaald door zijn gewicht voor zover ik weet en niet door die veren.
Verder doet het probleem zich ook voor bij een streepje gas: dan zou volgens deze afbeelding de vacuumzuiger nog volstrekt geen functie hebben, waarbij ik me terdege besef dat alle 'functionele bereiken' van een carb overlap met elkaar hebben, en de brandstofvoorziening dus uitsluitend bepaald worden door de pilot screw, pilot jet, transition holes en primary fuel jet. Mijn ervaring met simpelweg wat draaien aan de gasschroef, in combinatie met een eerder door jou vermelde opmerkelijke ervaring waarbij het probleem was opgelost door wat draaien aan de pilot screws, doet mij vermoeden dat de oorzaak toch meer ligt in de subtiele onderling gerelateerde functionaliteit van stand smoorklep / bypass ports / stand pilot screw. Nadat natuurlijk voor de hand liggende oorzaken als valse lucht, arm mengsel door vervuiling van brandstofkanalen etc. zijn uitgesloten.

Excuses voor al deze engelstalige termen voor degenen die daar wellicht moeite mee hebben maar ik ken uitsluitend goede handboeken in de engelse taal en ken de juiste nederlandse termen niet.

En: ...... deze overwegingen zijn in tegenspraak met eerdere door mij gedane beweringen, die wellicht niet onwaar zijn, maar tijd en ervaring is wellicht voortschrijdend inzicht. Hoop nog steeds dat er op dit forum iemand ronddwarrelt die een echte expert is en hier echt iets theoretisch zinnigs over kan zeggen in aanvulling op dat wat al is gezegd en door simpele experimenten is gebleken .....

The1978K3
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 apr 2013, 20:01
Type Goldwing: GL1000

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door The1978K3 » 21 sep 2013, 10:16

Hoi, heb jij onze vriend Randakks al gewoon eens een email gestuurd? Ik denk dat de kennis op het forum te beperkt is.....
Mvg,rene

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 21 sep 2013, 18:38

zeker Rene .....

zomer vorig jaar, heb dit ook op het forum vermeld, en naar aanleiding van een observatie die ik toen heb gedaan heb ik hem een vraag gesteld van naar mijn mening dubieus belang die hij blijkbaar zodanig relevant vond dat hij het enkele uren na ontvangst van mijn mail heeft opgenomen in zijn topic over 'lazy return to idle' ....... Matig verhaal van hem over dit onderwerp, ik kan er niets mee en hij is geen god, maar een gewoon mens zoals jij en ik, soms heb ik wel eens het idee dat hij zich wentelt in zijn faam als het opperwezen dat heerst over alle GL1000's in de hele wereld. Anderzijds ..... veel van hem geleerd en hij heeft gewoon perfecte info.
Overigens ...... ik lig er voorlopig niet meer wakker van, vandaag weer een heerlijk tochtje gemaakt en de motor loopt alsof hij spiksplinternieuw is en juist de showroom heeft verlaten, niks slow return to idle :wink:

Groetjes,

Jeroen.

Plaats reactie