'lazy return to idle'

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 06 jul 2012, 17:04

Beste GL 1000 broeders,

Heb zojuist een carburateur zeer zorgvuldig gereviseerd met Randakk spul, niet de eerste carb revisie voor mij en derhalve weet ik er inmiddels dus wel het een en ander van. De motor loopt er geweldig op, echter, bij gas geven blijft er waarschijnlijk iets hangen en hij wil niet of slechts traag terugkeren naar het ingestelde stationnaire toerental. Wanneer je het mechanisme met de hand wat helpt bij terugkeren naar stationnair heeft dit duidelijk, maar wel een traag effect, dus lijkt het wel iets mechanisch te zijn (i.p.v. b.v valse lucht etc). Het probleem lijkt met name op te treden wanneer de motor warm is, koud geen probleem. De carburateur die er op zat heb ik er af gehaald wegens wisselend niet goed lopen, waarschijnlijk het gevolg van een vacuumzuiger die af en toe wat blijft hangen. De motor heeft met deze originele carburateur verder altijd uitstekend gelopen.
Het probleem wordt uitgebreid beschreven op Randall Washingtons website: 'lazy return to idle' (http://www.randakks.com/TechTip30.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) en ik heb alles gechecked maar kom er niet uit. Belangrijkste lijkt me dat de smoorklepassen wanneer je ze ontkoppelt van de bedieningsstangen goed lopen, de veertjes op die assen goed werken, de bedieningsstangen geen speling hebben, het bedieningsmechanisme adequaat werkt (zware veer op luchtkast), de gas-stop schroef goed contact maakt, de gaskabels voldoende speling hebben en soepel lopen. Alles gecontroleerd, geen enkele aanwijzing voor een of ander mechanisch probleem. Heeft iemand ervaring met dit probleem? ik kom er zo 1-2-3 niet uit, heel frustrerend .................

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 09 jul 2012, 17:59

op verdenking van valse lucht heb ik de spruitstukjes vervangen door anderen die helemaal prima leken. Kon ik gelijk even de smoorkleppen aanschouwen waar ik niets bijzonders aan heb kunnen constateren. Het probleem is niet opgelost. Heeft iemand ervaring met luchtlekkage via smoorklepassen en hoe dat op te lossen ?

peter

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door peter » 10 jul 2012, 10:17

Ik had het laatst ook. Prima stationair blijven lopen maar als je eens gas gaf bleef de gl 2500 toeren draaien. Bij het terug draaien van het toerental zakte hij meteen wat verder in en sloeg dan af. Erg vervelend dus. Carburateurs opnieuw synchroon gesteld- Hielp eigenlijk niks. Mengselschroeven wat verder open gezet en toen werd het al een stuk beter. Daarna naar Oss gereden en de monteur zijn ding laten doen. Hij heeft nog wat zitten schroeven aan de mengselschroeven en daarna was het goed. Nu loopt de gl keurig stationair en pakt ook goed op. (hij deed het op gehoor!!!!)
Het stotteren wat hij stationair deed bleek later aan de bougiedoppen te liggen. Maar had niks met het terugvallen van het toerental te maken.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 11 jul 2012, 07:51

Beste Peter,

Ik geloof niet zo in die stationnaire mengselschroeven en kan me ook niet voorstellen hoe een suboptimale instelling van deze schroeven zou kunnen leiden tot gas dat blijft hangen. Je mag veronderstellen dat Randall Washington er het een en ander van af weet en heel veel ervaring heeft met carburateurs en mijn veronderstelling wordt door hem bevestigd, citaat van zijn website: 'Finally, on the issue of idle mixture screws, the idle circuits are not very sensitive on early 'Wings. In my experience, you can usually set them to the factory setting and forget them. If the carbs are clean and functioning well, the stock setting usually yields excellent results. "Fiddling" with them further is not a high return investment of your time and effort!'

Groet,

Jeroen

peter

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door peter » 11 jul 2012, 12:17

Het is ook maar mijn ervaring en zoals ik al schreef nu loopt de gl prima terwijl er verder niks gedaan. Behalve dan wat draaien aan de mengselsschroeven. Kan goed zijn dat er bij jou ergens een ietwat kromme gasstang zit of ergens een ringetje van de gasstang verkeerd zit maar dat zou je kunnen zien met synchroon stellen.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 16 jul 2012, 16:19

een mogelijke oorzaak van het probleem heb ik aan Randall Washington voorgelegd: ik ontdekte dat bij carburateur 1 en 2 de afdichtplaatjes van de smoorklepassen los zaten. Daar onder bevindt zich een boorgat dat communiceert met het inwendige van de carburateur en uitmondt vlak achter de smoorklep. Ik heb aan Randall Washington voorgelegd of dit een oorzaak zou kunnen zijn ondanks het feit dat dat gaatje achter de smoorklep uitmondt en of hij daar ervaring mee had: Ik kreeg onmiddelijk antwoord:
‘Jeroen:
Those sealing plugs are important and they should in place to prevent the entry of "false air." They were intended by Keihin to be a non-servicable, permanent installation. The drilled holes behind them at the throttle shafts are necessary for several reasons that relate to manufacturing requirements and the fact that these carb bodies were intended for many applications (beyond the GL1000). Again, these holes must be closed off to prevent the entry of "false air." There is no known source for these as they were never available as a service part. Replacements must be robbed from other carbs or fabricated.
I just added this information (with a picture) to the Tech Tip soon. (Zie: http://www.randakks.com/TechTip30.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Thanks for reminding me about this issue.’

Leuk dat ik een aandachtspunt aan het hoofdstuk 'lazy return to idle' van zijn website heb kunnen toevoegen maar helaas, :( , na hermetisch dichten van deze asuiteinden is het probleem nog steeds niet opgelost ......

(oh ja Peter: wilde niet eigenwijs zijn en heb ook nog wat geexperimenteerd met die mengselschroeven, geen resultaat ......)

peter

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door peter » 17 jul 2012, 07:10

Ik heb er nog eens over zitten brainstormen en stel dat je op 1 van de cilinders een zwakke vonk hebt? Hij vonkt dus wel maar niet lekker en onder 2500 treed dit pas op. Dan kan het wezen dat je hem te hoog stationar zet en als motor dan " inzakt" hij een zwakkere vonk gaat geven en op dat moment pas terug zakt naar 1000 toeren. Dat je carburateurs schoon zijn geloof ik wel dus daar zou ik het niet zoeken. Die dingen ken je onderhand wel. Ik zou de bobines en bougiedoppen eens nakijken en eventueel eens uitwisselen zodat je dingen kan gaan uitsluiten.

Na het vervangen van de bougiedoppen liep mijn motor ineens iets te hard stationair, ca 1500 rpm.

Misschien de moeite waard om eens te checken. :?

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 17 jul 2012, 10:15

Beste Peter,

Gezien het feit dat de motor op een andere carburateur prima loopt lijkt me het erg onwaarschijnlijk dat er iets met de ontsteking aan de hand zou zijn.

Groet,

Jeroen.

peter

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door peter » 17 jul 2012, 10:56

Goldiefan schreef:Beste GL 1000 broeders,
De carburateur die er op zat heb ik er af gehaald wegens wisselend niet goed lopen, waarschijnlijk het gevolg van een vacuumzuiger die af en toe wat blijft hangen. De motor heeft met deze originele carburateur verder altijd uitstekend gelopen
Sorry...... :oops: Verkeerd begrepen.

peter

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door peter » 19 jul 2012, 05:21

Al opgelost :?: Ben nieuwsgierig naar het euvel.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 20 jul 2012, 19:24

Beste Peter,
Het is een leerzaam verhaal.
Ik heb 3 carburateurs, mijn originele, nooit problemen met gas dat bleef hangen zoals gezegd en 2 die ik recent heb gereviseerd.
Die twee heb ik zeer zorgvuldig gereviseerd met het bekende perfecte spul van Randall Washington en hadden beiden min of meer hetzelfde probleem. Beiden had ik voorzien van dezelfde vacuumzuigers en kamers, de conclusie lag dus voor de hand dat het daar aan zou liggen. Maar ik kon er niet aan geloven, alle bewegende delen zeer zorgvuldig gepolijst met P3000 schuurpapier, brand - en brandschoon gemonteerd, de zuigers bewogen op de werkbank met en zonder veer met geen enkele frictie, geen enkele aanwijzing voor de minste mechanische belemmering, ik heb daar tot in den treure mee zitten spelen. Afgaand op het feit dat beide carbs hetzelfde symptoom vertoonden moest ik zoals gezegd dus wel met forse tegenzin tot de conclusie komen dat de oorzaak moest liggen in een belemmerde beweging van de vacuumzuigers. Derhalve heb ik vervolgens een van deze twee revisiecarbs van een compleet andere set vacuumzuigers en kamers voorzien die ik gelukkig toevallig nog had (waren op de werkbank overigens niet meer perfect als die waarvoor ik ze heb vervangen) en het probleem was verholpen, heb vandaag met het mooie weer een uitgebreide proefrit gemaakt, de motor loopt helemaal perfect, beter kan het niet. Het moet dus inderdaad wel aan die vacuumzuigers / kamers hebben gelegen ondanks dat er niets aan te zien is. Blijkbaar is die beweging van die zuigers een uiterst kwetsbaar iets, ik las ergens op een amerikaans forum dat iemand het probleem met zijn ‘sticking pistons’ definitief verhielp door simpelweg de deksel(s) 180 graden te draaien en in die positie opnieuw vast te zetten!
De wijze les uit dit verhaal is dus: ga er nooit van uit dat iets goed is, ook al lijkt het op de werkbank helemaal volmaakt te werken, streep nooit een mogelijkheid voor storingen af (hoe onwaarschijnlijk dat ook moge lijken) totdat de storing definitief is verholpen. Enfin, ik kwam tot deze conclusie na twee weken experimenteren, carb er af, carb er op etc., etc. tot ik er doodziek van werd maar uiteindelijk is het dus goed gekomen. Elk nadeel heeft zijn voordeel: ik heb weer veel geleerd en je zult begrijpen dat een carbje wisselen voor mij voortaan een routineklusje is dat ik zonder gescheld, gevloek en getier in een mum van tijd fix …

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 29 jul 2013, 21:35

Even weer deze oude koe uit de sloot halen ........
Jullie raden het al: de hierboven besproken carburateurs hebben een heel jaar meer dan voortreffelijk gewerkt en opeens bleef het gas weer hangen en keerde slechts langzaam terug naar stationnair. Na wat zinloos diagnostisch geklooi de vacuumzuigers en deksels er maar weer eens afgehaald en er bleek zeer gering wat witte afzetting op die vacuumdeksels waarbij het allemaal wel soepel leek te lopen, de boel grondig gereinigd met keukenpapier, remmenreiniger en de compressor, in elkaar gezet en het was weer goed. Lazy return to idle bij een GL1000 lijkt dus veelal te berusten op 'valse lucht' via een vacuumzuiger die wat blijft hangen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die bij herhaling tegen dit probleem aan loopt, heeft een van jullie hier ook wel eens zo mee zitten kloten :wink: ?
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 01 aug 2013, 19:23, 6 keer totaal gewijzigd.

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door DonvanVliet » 31 jul 2013, 12:44

Een vraagje. Waarom heb je niet alle carbs en de deling voorzien van nieuwe afdichtingen , schoongemaakt enzovoort.

peter

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door peter » 31 jul 2013, 13:15

Ik heb er nog geen last van gehad. De gasschuiven zijn bij mijn duizendje brandschoon. Ik hoop ook dat het zo blijft want ze rijdt prima nu.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: 'lazy return to idle'

Bericht door Goldiefan » 31 jul 2013, 18:35

Don,

het komt vaker voor op dit forum dat mensen impulsief reageren zonder te lezen waar het echt over gaat: als je mijn eerste berichtje in dit topic leest zie je dat deze carb geheel voorzien is van nieuwe pakkingen / O-ringen van hoge kwaliteit (Randakk), die zijn net een jaar oud en de levensduur van dat spul moet vele jaren zijn tenzij je het verkloot door lompe capriolen, geen enkele reden dus om die te vervangen.

Peter,

Ik dacht ook dat die van mij brandschoon waren, helaas wat van die wittige aanslag van onbekende oorsprong die na reiniging het 'probleem' uit de wereld hielp, vraag met niet waarom. Ik zou in jouw geval ook lekker doortuffen onder het motto 'if it ain't broken, don't fix it' :wink:

Plaats reactie