aankoop gl1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

aankoop gl1000

Bericht door ronajon » 04 jul 2012, 13:03

ik ben gisteren wezen kijken naar een gl1000 uit 77: http://link.marktplaats.nl/569308945" onclick="window.open(this.href);return false;

de motor was een stuk minder mooi als op de foto, maar dat maakt op zich niet uit. Waar ik wel mijn vraagtekens over heb is dat er een duidelijke tik in het blok zit bij stationair. De verkoper verzekerde mij dat dit normaal was, en uit mijn cbr1000f tijd herken ik dit geluid als een slappe nokkenas ketting spanner (knikkers), maar na wat zoeken ben ik niet meer zo zeker daarvan.

wat zou dit geluid nog meer kunnen zijn?

is er iemand bekend met de historie van deze motor, kenteken is xz-24-65
volgens de eigenaar is ie in onderhoud bij blauweplaat, maar daar zijn ze helaas op het vakantie op het moment

ronbalkema
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 okt 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Appingedam

Re: aankoop gl1000

Bericht door ronbalkema » 04 jul 2012, 20:14

Ik ben al 33 jaar in het bezit van een GL1000 en de laatste jaren is het bij een koude motor een knikkerbak, maar zodra enigszins op temperatuur hoor ik niets meer.
Volgens mijn motorman is het niet schadelijk. De oorzaak kunnen ze ook niet vinden (ook op andere adressen laten onderzoeken), dus ik laat het maar zo. De teller staat inmiddels op 300000 kms zonder revisie; hij houdt het wel denk ik.

(ps; het gaat bij mij om de eerste paar kms met koude motor in zeer lage toeren en daarna is het ook echt weg)
ps 2: ik zag de prijs van de motor. Ik weet niet of jij die bieder of betaler bent geweest, maar ik vind het nogal een aanzienlijk bedrag

Gr. Ron

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: aankoop gl1000

Bericht door ronajon » 04 jul 2012, 22:32

hi,

nee ik ben niet degene die 2000 bied.

maar ik ben wel benieuwd wat jullie ervoor over zouden hebben?

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: aankoop gl1000

Bericht door harmdeboer » 04 jul 2012, 23:50

gezien het missen van e.e.a orgineel onderdeel waaronder uitlaat, zadelbeugel, zadel, stuur.. zou voor mij de prijs niet hoger gaan dan 1250!maar goed ik zou dan ook gaan voor originaliteit.... indien ik een 1000 zou kopen...

verder is iedere motor waard wat je er voor wil uitgeven...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

peter

Re: aankoop gl1000

Bericht door peter » 05 jul 2012, 12:30

Er zit een verschil tussen een tik en een rammel. Een nokkenasketting zou rammelen maar als je ergens versleten lagers hebt dan kan de boel gaan tikken. Last van een rammelende nokkenas ketting zullen ze niet gauw hebben want de gl heeft riemen. Een echt kloppend geluid uit het midden van het blok zou op een drijfstanglager kunnen wijzen. Niet goed afgestelde carburateurs kunnen achter in het blok een rammel geven in de transmissie ketting. Niks om je zorgen over te maken en als hij stationair loopt moet het met een streepje gas weg zijn.

Een originele uitlaat is een meer waarde maar eigenlijk is een uitlaat een slijt-artikel en als je originaliteit niet boeit zou ik er niet moeilijk over doen. Zo hier en daar kom je ze nog tegen maar dan wordt meteen de hoofdprijs gevraagd alsof ze van goud zijn gemaakt.
De grabrail rond het zadel die mist is wel erg jammer en het is zonde dat ze jaren geleden vaak in de vuilnisbak verdwenen zijn. Dat geld overigens ook voor de reflectoren op de koplamporen.

Mocht je echt interesse hebben in zo'n motor kijk dan of de demontabele framebuis onder het blok aan de linkerkant nog goed hard is. Ook de uitlaatbochten goed nakijken en zet de motor op de middenbok en en kijk of de framebuis van de middenbok nog goed is. Het achterwiel moet goed vrijdraaien van de grond.Starten en even laten lopen en een voltmeter op de accu zetten en kijken of bij gas geven het voltage oploopt. Ook de stekker met de gele draden nakijken naast de accu. (kunnen door gesoldeerd zijn en is dan goed).

Kijk verder met een kritisch oog naar de framebuizen waar de valbeugels zitten. Die willen ze wel eens erg strak aandraaien waardoor ze de framebuizen bijna pletten. Een klein deukje is geen ramp maar een flinke komt de stevigheid van het frame niet ten goede.

Het achterspatbord onder het zadel even goed bekijken op doorroesten. Vliegroest is niet erg maar er zijn gevallen bekend waar het daar alleen nog door het chroom bij elkaar werd gehouden.

Voor je gaat proefrijden even de vorkpoten bekijken of ze droog zijn. Na het proefrijden weer even kijken. Ze moeten droog blijven.

Tijdens je proefritje even testen of het stuur trilt of heen en weer wil bewegen. Kijk de wielen even na of er geen slag in zit.

Denk er wel aan het is geen nieuwe en ze hebben meestal al een leuk aantal kmérs gelopen en misschien hebben ze al 10 eigenaren gehad die allemaal hun eigen visie hadden op het fenomeen onderhoudt en daar is de prijs dan ook naar.

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: aankoop gl1000

Bericht door ronajon » 05 jul 2012, 22:17

hi peter,

bedankt voor je uitgebreide uitleg, daar kan ik mee op pad!

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: aankoop gl1000

Bericht door brabo61 » 15 jul 2012, 11:19

Hey Ron,
veel plezier met de GL. Hoop dat je er wat moois van gaat maken.

Groeten,
Jos

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: aankoop gl1000

Bericht door ronajon » 15 jul 2012, 16:58

hij staat thuis :)

net van de motor trailer af
Afbeelding

en eea al gestript. idee is om er een cafe / bratstyle type van te gaan maken

Afbeelding

ronajon
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:26
Type Goldwing: GL1100

Re: aankoop gl1000

Bericht door ronajon » 15 jul 2012, 22:41

nog wat fotos

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie