Naar Rotterdam met 'Gandalf'

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Naar Rotterdam met 'Gandalf'

Bericht door coenox » 07 mei 2012, 09:05

Afgelopen zaterdag, een dag na Peter, ben ik met mijn witte 1000 a.k.a Gandalf naar Harry gereden voor zeer noodzakelijk onderhoud. Ik heb daar een hele leuke leerzame dag gehad. Ik had deze in 2010 gekocht en hij had bij de vorige eigenaar een tijd stil gestaan. Ik heb er toen kort op gereden en toen weggezet. Motor liep stationair niet lekker en de achterrem zat van het één op het andere moment vast. Nu vond ik het toch tijd worden om de motor weer aan de gang te krijgen. Met een nieuwe accu daarom naar Rotterdam gereden. Het huis van Harry was gemakkelijk te herkennen...

Afbeelding


Het volgende hebben we (vooral Harry..) gedaan:

Remmen:
Het achterrempedaal zat muurvast. In de loop der jaren was het vet op de as helemaal opgedroogd. Een mogelijkheid om te smeren is er niet. Dit kostte heel veel tijd. Het pedaal ging er niet af en moest er uiteindelijk afgeslepen worden. Gelukkig had Harry er nog een paar liggen. We kwamen er later ook nog achter dat de pedalen kunnen verschillen. De stand verschilt. Na montage van het nieuwe pedaal bleek het nog voor geen meter te remmen. De remcilinder was sterk vervuild en in plaats van remolie zat er alleen maar smurrie in. Ook de voorremmen konden een opknapbeurt gebruiken.

AfbeeldingAfbeelding

Middenbok:
Was afgebroken. Hebben we vervangen door een andere. Hiervoor moesten we wel eerst de uitlaat verwijderen.

Caburateurs:
Zijn schoongemaakt, ontvet en synchroon gesteld.

De compressie leek op de drie cilinders goed (bijna 10), maar linksachter wat minder (7). Betekent toch op termijn vervangen van zuigerveren. Een grote klus. Misschien iets voor volgend jaar.

En verder:
Lucht- en oliefilter vervangen, nieuwe bougies en verse olie er in. De ventilator bleek niet aan te slaan. Bij doorverbinden werkte deze wel. Dat is nu de noodoplossing, ik ga er nog een schakelaar tussen zetten zodat ik zelf kan bepalen wanneer hij aan of uit staat.

We kregen ook nog hulp van Ton, een buurman van Harry, die tussendoor de nodige zaken oppoetste. De motor is niet alleen technisch beter, maar glimt ook nog eens meer. Al met al zijn we toch van half 10 tot half 6 bezig geweest. Wel merkten we dat de middenbok erg laag stond vanwege de uitlaat. Bij het wegrijden raakte deze de grond. Hmm, maar eens iets met die beugels doen dacht ik toen nog. Thuis viel het kwartje. De dempers zijn niet origineel en we bleken die zo aan het eind van de dag verkeerd om (links en rechts verwisseld) te hebben. Zondag heb ik ze omgedraaid en het is nu prima.

Al met al is de motor een stuk opgeknapt. Hij rolt en remt weer als nieuw, de temperatuur blijft lager en hij begint nu niet meer als een gek te razen bij het verkeerslicht. Langzaam rijden, dat wil zeggen langzamer dan 30 - vindt de motor nog steeds niet leuk, maar dat schijnt een beetje bij het type te horen. Ik maak me nog wel een beetje zorgen over het verbruik. Ik heb nu 156 kilometer gereden en de benzinemeter staat al op 'E', maar dat kan ook de onnauwkeurigheid van de meter zijn. Ik rijd nog even door tot reserve. Ik zou wel graag 1:15 willen halen.

Update 8 mei: vanochtend getankt. Verbuik zat nu op 1:14.7. Net geen 1:15 dus :wink: Niet geweldig, maar in ieder geval geen 1:10 of zo waar ik eerst een beetje bang voor was. Misschien wordt het nog beter als ik de uitlaat beter afdicht.

In ieder geval wil ik Harry heel erg bedanken.

Coen
GL als hobby en CX in mijn bloed

Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Re: Naar Rotterdam met 'Gandalf'

Bericht door coenox » 05 jun 2012, 11:57

Helaas kwam ik er recent achter dat mijn dynamo aan het begeven was. Dus terug naar Harry die er inmiddels een nieuwe in heeft gezet. Hij kwam daarbij nog wel wat dingen tegen zoals een scheur in het waterpomphuis en een slechte koppelingskabel. Inmiddels is ie weer klaar en ga ik hem vanavond op halen. Net op tijd voor een weekendje Duitsland. Bedankt Harry!
GL als hobby en CX in mijn bloed

Plaats reactie