met dank aan de kickstarter!

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

met dank aan de kickstarter!

Bericht door brabo61 » 21 mar 2012, 11:00

Ben ik blij dat ik een kickstarter aan boord heb!
Gisteren na het tanken wilde de GL niet meer starten. Dit was overigens niet de eerste keer maar de vorige keer was het na een klein kwartiertje afkoelen weer gewoon een druk op de knop en rijden maar. Echter deze keer wilde er geen beweging in komen. Nog even langer wachten maar geen resultaat. Ik stond op het punt de wegenwacht te bellen toen ik me bedacht dat er ook een kickstarter aanwezig was. Ondanks de verhalen die ik gehoord had dat een GL 1000 moeilijk met een kickstarten aan de gang te krijgen was, lukte dit vrij aardig en ben ik gewoon naar huis gereden.

Nu echter het probleem van het niet starten bij warme motor gaan oplossen. Het startrelais maakte wel een "klik" geluid maar verder ging het niet. Na enkele keren proberen was het een continu "klik" geluid als je de startknop indrukte. Na wat gerommel met de bekabeling ter plekken zelfs geen "klik" geluid meer te horen. Mijn vermoeden is dat er een aansluiting niet goed zit of dat er misschien een kabelbreuk zit in de buurt van het startrelais. misschien het startrelais zelf maar dat moet in nog onderzoeken.

Iemand ervaring met dit soort "problemen"'? Dan hoor ik graag de tips!

Groeten,
Jos

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: met dank aan de kickstarter!

Bericht door harmdeboer » 21 mar 2012, 17:02

je bent in de juiste richting aan het zoeken... ga zo door...
indien je daar niets vind (alhoewel ik dat wel denk)\

zou het nog de koolborstels van de startmotor kunnen zijn... dat deze te weinig spanning geven op het moment dat het blok warm is...
dat zou kunnen inhouden dat dan de compressie te groot is om hem met weinig spanning rond te krijgen...

dan is het een kwestie van de spoelen schoon maken met alcohol en nieuwe koolborstels plaatsen.
en je plus aansluiting van de startmotor schoonmaken (en controleren op breukjes in de soldeer... )

maar ga zo door goed bezig!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: met dank aan de kickstarter!

Bericht door brabo61 » 21 mar 2012, 18:09

Kreeg een tip van kennissen dat het geluid dat het startrelais maakt duidt op een lege accu of dat de accu niet bijgeladen wordt en daardoor niet genoeg stroom levert voor het laten draaien van de startmotor.
Ook de moeite waard om even te checken.

Greoten,
Jos

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Re: met dank aan de kickstarter!

Bericht door Miky Biky » 23 mar 2012, 01:34

Hallo Jos,

wat je eerst wil weten is waar het probleem zit, in het startrelais of in de startmotor. Je zou kunnen meten met een voltmeter of er spanning op de startmotor komt als het relais schakelt (als je het relais terug aan 't schakelen krijgt...) of je gaat voor de harde methode, je sluit de 2 polen van het startrelais kort met b.v. een oude schroevendraaier. Als je startmotor dan draait moet je het probleem in de startrelais zoeken, doet hij nog steeds niets, zit het waarschijnlijk in de startmotor. Wel in de veronderstelling dat alle andere verbindingen goed zijn, goede verbinding aan de minpool van de batterij en massa aan het blok, idem aan de positieve kant (batterij-, 2x startrelais-, startmotorverbinding).

Grtzz, M.

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: met dank aan de kickstarter!

Bericht door brabo61 » 23 mar 2012, 10:37

Gisteren weer gereden en zonder problemen. Bij een koude motor start de GL met een druk op de knop Alleen bij een warme motor komt het startprobleem naar voren.
Bedankt in elk geval voor de tips. Als ik wat meer weet zal ik het uiteraard weer hier neerzetten.

Groeten,
Jos

Gebruikersavatar
nielspenninx
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jul 2011, 18:27
Type Goldwing: GL1000

Re: met dank aan de kickstarter!

Bericht door nielspenninx » 30 mar 2012, 18:02

Heb regelmatig dat ik mijn accu leegstart, hij loopt nog niet als een zonnetje. Maar oplossing gevonden; ik duw 'm gewoon aan, hij is zwaar genoeg, werkt als een trein.

Succes,

Niels

Lammert 2

Re: met dank aan de kickstarter!

Bericht door Lammert 2 » 31 mar 2012, 23:04

:D Met een 1100 gehad. Starten, klik geluiden en niet draaien. Koolborstels vast ,vol koolstof. Hier kwam ik achter na demontage van de startmotor. Motortje uit elkaar , schoon geblazen, beetje glij spray erin en alles weer soepel. Gemonteerd twee x starten en weer zelfde euvel. Gedemonteerd en weer uit elkaar. Zat er een breuk in de aansluiting naar een kool borstel. Schoongepoetst , een stevige ouderwetse soldeer bout, verbinding gesoldeert. Alles gemonteerd en hij start alweer een jaar zonder problemen. Maar kijk eerst je startmotor eens na.
Succes.
Lammert

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: met dank aan de kickstarter!

Bericht door brabo61 » 19 apr 2012, 21:15

euvel lijkt opgelost en wel heel simpel.
Ik heb een andere accu geplaatst en daarmee start de GL weer enthousiast, ook met warme motor :D . Heb de "oude" accu onder de druppellader staan en zal even aanzien of hij vanzelf aan kracht verliest. Zal hem ook door laten meten.

Groeten,
Jos

Gebruikersavatar
Fred001
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 sep 2010, 20:03
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Rijen

Re: met dank aan de kickstarter!

Bericht door Fred001 » 19 apr 2012, 23:01

Jos, precies hetzelfde gehad met een gl1000. Met een nieuwe accu was het probleem opgelost.

Gr Fred

koos noort
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 feb 2007, 10:04
Locatie: hoek van holland
Contacteer:

Re: met dank aan de kickstarter!

Bericht door koos noort » 24 apr 2012, 10:32

toch maar even de startmotor nazien en schoon maken en nazien of de borstels goed aansluiten
meestal is vuil de oorzaak wat net wat teveel weerstand geeft
dat kan bij een wat oudere accu net niet genoeg genoeg zijn om er doorheen te komen
gr koos
goldwing K3

Plaats reactie