De ltd.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 17 mar 2012, 15:04

Ik heb een probleem en zoek me suf. Het volgende is het geval: de motor start goed en loopt mooi stationair, op toeren gooien gaat ook prima. Zet je hem in de versnelling en wil je rijden kom je 100 meter ver en dan slaat hij af. Eerst pruttelt hij nog wat en zelfs volgas in zijn vrij kan niet voorkomen dat hij afslaat. Het duurt daarna ook een tijdje voor hij weer start. Zonder dop is hetzelfde resultaat, benzineslangen en filter zijn nieuw, carburateurs zijn schoon. Zit zelf te denken aan te weinig brandstof druk vanaf de pomp maar als hij loopt dan pompt hij er binnen no-time een paar liter benzine weg.
Ontsteking is elektronisch en staat op tijd.

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 17 mar 2012, 17:58

Net een andere pomp geprobeerd en het resultaat is hetzelfde. 8000 toeren maken is geen probleem en constant 4 tot 5000 toeren doet hij ook prima. Voltage is dan 14.5v dus ook stroom heeft hij genoeg.
Telkens als hij afslaat dan duurt het even voor je hem weer kan starten, net alsof hij even de carburateurs vol moet pompen en dan is het weer hetzelfde verhaal. Al laat ik hem een uur stationair draaien is er niks aan de hand. Aan het gas melken in zijn vrij gaat ook prima. tot hij kracht moet leveren dan is het finito. Je kan ook onbelast alle versnellingen gewoon afgaan en gas geven dus het is volgens mij ook geen versnellings probleem. Je zou anders denken dat de bak vast staat maar dat is niet het geval.
Zoek me een ongeluk en kan het niet vinden. Wie heeft er ideeën :?:

Gebruikersavatar
gerbet
Berichten: 1566
Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
Locatie: Twello
Is vandaag jarig!

Re: De ltd.

Bericht door gerbet » 17 mar 2012, 19:23

heeft de tank wel 'n goede ontluchting mischien dat hij vacuum trekt

Peter wiegers

Re: De ltd.

Bericht door Peter wiegers » 17 mar 2012, 20:08

gerbet schreef:
heeft de tank wel 'n goede ontluchting mischien dat hij vacuum trekt
peter schreef:
Zonder dop is hetzelfde resultaat

Peter wiegers

Re: De ltd.

Bericht door Peter wiegers » 17 mar 2012, 20:14

peter schreef:
Telkens als hij afslaat dan duurt het even voor je hem weer kan starten, net alsof hij even de carburateurs vol moet pompen en dan is het weer hetzelfde verhaal.
Kan het niet zo zijn dat hij teveel krijgt? En dan bij belasting niet snel genoeg toeren maakt om het teveel aan brandstof kwijt te raken en daardoor smoort??
Heb je geprobeert om stationair te rijden en heel voorzichtig iets gas bij te geven om te kijken of hij dan wel langzaam harden gaat zonder te smoren ?

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 17 mar 2012, 22:06

Dacht ik eerst ook, heb toen de vlotterhoogte gecontroleerd maar deze was goed. Als hij af wil slaan en je zet hem snel in vrij dan wil hij ook niet meer reageren op gas, gas dicht, vol open of een beetje melken geeft geen resultaat, hij slaat gewoon af. Laat je hem 5 minuten staan dan start hij weer en loopt zoals het hoort. :?

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 17 mar 2012, 23:07

Oh ja :!: Vergeten te melden, ik had ook nog een andere set carburateurs geprobeerd maar dat was hetzelfde resultaat. Misschien zelfs beroerder want die was nou niet super gesynchroniseerd. Morgen eens naar de dynotech kijken die erop zit, misschien dat die niet helemaal correct functioneert.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: De ltd.

Bericht door Goldiefan » 18 mar 2012, 17:56

Beste Peter,

Ik ben altijd wat terughoudend met reageren op dit forum wanneer ik denk niet substantieel bij te kunnen dragen aan de oplossing van een ter discussie staand probleem en ik verkeer nu allerminst in de veronderstelling dat ik een oplossing heb maar het probleem komt nogal uitdagend voor zodat ik je toch deelgenoot wil maken van mijn gedachten. Het lijkt er op dat de carburateurs op een gegeven moment onvoldoende brandstof krijgen, dat heb jij ook als eerste bedacht en je hebt al enige diagnostiek verricht waarbij de brandstofpomp adequaat leek te werken. Echter:
1: je hebt de brandstofflow gecontroleerd, die was op het oog goed, maar wel in een situatie welke wellicht geheel anders is dan wanneer de motor loopt: vrije flow zonder tegendruk, wanneer de motor loopt stel ik me voor dat de brandstofpomp tegen (half) gesloten vlotternaalden staat te pompen en dat is een geheel andere situatie. Wellicht zou je ook nog eens de druk kunnen meten zoals aangegeven in de handboeken, helaas is daar wel speciale meetapparatuur voor nodig waar de gemiddelde hobbyist niet over beschikt. Je hebt geloof ik al 2 pompen getest en dat pleit tegen een niet goed functionerende pomp, maar die pomp kan uiteraard uitsluitend goed functioneren door voldoende 'aanbod' van brandstof, door alles wat 'voor' de pomp gebeurt:
2: je hebt een andere tank: weet je zeker dat beide brandstofkanalen optimaal doorgankelijk zijn? Heb je zowel met kraan gewoon open als met reservekraan open getest, bij goed gevulde tank?
3: ik kan me voorstellen dat wanneer er een lek is tussen de benzinekraan en de tank (lekkende O-ringen) de brandstofpomp mede lucht gaat aanzuigen en derhalve mogelijk onvoldoende brandstof. Ik zit zelf met een dilemma waarbij ik dit overweeg, misschien wel onzin maar je weet maar nooit: mijn motor loopt altijd prima maar wanneer ik bij een goed gevulde tank op de reserve ga rijden begint hij na vrij lange tijd te stotteren, 5 km of zo, en dat pleit tegen een geheel geobstueerde brandstofleiding in de tank, dan moet hij al veel eerder gaan haperen en er moet iets anders aan de hand zijn lijkt me.
Ik ben heel benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak zal zijn.

Succes,

Jeroen.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: De ltd.

Bericht door harmdeboer » 18 mar 2012, 19:27

euh peter heb je je brandstof slangen vervangen???

weet niet meer waar ik het gehoord/gelezen heb...

benzine slang bestaat uit 3 gedeeltes

rubberen binnenslang
zit gevulkaniseerd aan staal mantel
zit gevulkaniseerd aan rubberen buiten mantel...

slang lijkt perfect... maar de binnen slang/coating kan zijn los gekomen van de metalen kern...
dan word de slang warm of moet er veel flow door heen en dan krijg je een bult in je slang... (denk aan een dicht geslibde ader) dus... bij mens hart aanval... bij motor geen benzine....

verder zal ik het ook niet weten....

SUCCES!!!!!!!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 20 mar 2012, 17:58

Vrees dat het inderdaad een gevalletje brandstof druk is geweest. (Goldiefan) Ik heb vandaag een andere brandschone tank ingebouwd die ik had ontvangen van Koldt. Tank erin en proefdraaien, meteen bleek dat de motor nu een teveel aan brandstof kreeg. De mengselschroeven op de originele stand gezet en nu loopt hij al een stuk beter. Even een test rondje gemaakt en ik kom nu zonder problemen de straat uit :D Eerder kwam ik niet verder dan de oprit :? Volgende keer synchroniseren en verder afwerken.
Nu eerst maar eens 14 dagen naar mijn bootje en dan verder klooien.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: De ltd.

Bericht door Goldiefan » 20 mar 2012, 19:04

Beste Peter,

Opmerkelijk, het kon inderdaad haast niet anders zijn dan dat er iets met de brandstoftoevoer aan de hand was en dat is nu ook gebleken. Maar wat precies ten grondslag heeft gelegen aan de gestoorde brandstoftoevoer is nog steeds onduidelijk, zou leuk zijn wanneer je dat zou onderzoeken en ons deelgenoot zou maken van wellicht uiterst leerzame bevindingen. En succes met je bootje, ik heb die van mij zojuist ook even met een verfkwast gestreeld, de lente komt, varen .............. 1000 keer leuker nog dan motorrijden :D

Groet,

Jeroen

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: De ltd.

Bericht door RonalT » 21 mar 2012, 18:40

De berichtgeving over Is het werk of spelevaren is verplaatst naar wingerscafe

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: De ltd.

Bericht door Rongoos » 02 apr 2012, 10:19

Wow Peet, ik vind het altijd machtig leuk om te lezen hoe men tekeer trekt met zo'n motor.
En tjee wat ziet die van jou er goed uit zeg! Ik zou zeggen vooral doorgaan (met amerikaans accent)
en blijf ons verwennen met de foto's. Vooral nu ik zelf ook een ietspietse weet hoe het zit :lol:
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 06 apr 2012, 12:45

Net naar de RDW Venlo geweest voor de keuring en natuurlijk hartstikke goedgekeurd :D Direct even aangifte BPM gedaan en die werd ook direct goedgekeurd. Nu wachten op kenteken en eens een echt stukje rijden met het oude lijk :lol:

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: De ltd.

Bericht door harmdeboer » 06 apr 2012, 13:14

ik zeg, goed bezig.... :!:
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie