Beste Jesper,Jesper schreef:Beste mensen, heb de riemen goed op spanning gezet met warme motor. Geen verschil in prestaties helaas.
Net een wat langer stukje gereden en heb een aantal redelijk concrete dingen ontdekt:
- Hij loopt onregelmatig tot ong. 4000 rpm.
- Daarbij zakt hij soms even terug, direct gevolgd door een plofje (is dat backfire?) Plofje komt niet uit uitlaat maar buurt van carbs.
- Vanaf 4000 schrik je je rot, alsof er opeens een turbo bij komt en dan gaat hij als de bliksem. Echt een heel plotselinge toename van vermogen.
Is dit een ontstekings, of een carburatie probleem? Weet iemand een shop in de buurt van Amersfoort? Want het is lekker weer, en ik wil nu wel eens dat hij het gewoon goed doet. Maar wil wel redelijk concreet tegen ze zeggen dat het bijv. de carbs zijn.
Bedankt en groetjes, en geniet van het lekkere rijweer!
Ik heb dit weekend ook heerlijk gereden op mijn GL1000, het was weer een waar genot en jij moet inderdaad zo snel mogelijk onbezorgd kunnen rijden . Ik heb al eerder met jou gediscussieerd en in principe is het probleem heel simpel. Waar het om gaat is in goed Nederlands 'misfiring' en daarbij kunnen 3 zaken van belang zijn:
1) ontsteking
2) compressie (en alles wat daar zijdelings mee te maken heeft zoals gebroken klepveren, foute klepspeling etc. etc. etc.)
3) carburatie
Jouw probleem doet nog steeds denken aan wat er bij mij aan de hand was, lees eerdere inzendingen. Nu heb ik onlangs de GL1000 van een onzer forumleden weer aan de praat gekregen en dat kostte net zoals bij jou nogal wat moeite: wij gingen er intuitief - en dus foutief - van uit dat er (uitsluitend) een carburatieprobleem was maar nadat ik de carburateur had gereviseerd, die overigens zo rot als een mispel was en ondeskundig gereviseerd en absoluut een refit behoefde, was het probleem nog niet over. Ik heb toen bovenstaand rijtje 1-2-3 in omgekeerde volgorde afgewerkt en uiteindelijk bleek er, ja, dat kan, een mechanisch probleem met de electronische ontsteking en toen dat was verholpen door deze te vervangen liep de motor weer prima. Wees dus overal op bedacht en sluit niets uit, controleer alles ook al denk je intuitief te weten dat iets 'toch wel goed is' en dus maar niet controleren. Als je zeker weet dat je wat betreft de punten 1 en 2 alles hebt gedaan wat gedaan moet worden dan zijn je carburateurs inderdaad aan de beurt. De man van de GL1000 waar ik onlangs aan heb gewerkt is geen techneut en heeft naar ik heb begrepen meer dan een jaar zitten zitten bakkeleien met een dealer over carburateurs zonder een enkel resultaat. Ik ben de laatste om te twijfelen aan de deskundigheid van deze dealer maar hij kent wel beperkingen doordat het oud spul is en soms zoals in zijn geval de schade die 30 jaar door monteurs is aangebracht moet herstellen met onacceptabele kosten, het is spul waar ze nooit meer aan werken, onderdelen zijn moeilijk te verkrijgen of een dealer kent de wegen niet, documentatie is wellicht onvoldoende beschikbaar of het kost zeeen van tijd om daar achter te komen etc. etc., geen werk dus voor een dealer maar een prooi voor de liefde en toewijding van een serieuse hobbyist met enig benul van techniek en sleutelervaring en mijn advies zou dus zijn om niet met de eerste de beste dealer in zee te gaan maar het zelf te doen. Je hebt al heel veel gedaan dus dat varkentje kun jij ook wel wassen. Je weet inmiddels waar je de goede spullen kunt krijgen en de goede informatie dus er staat jou niets in de weg om het probleem zelf te attaqueren. Eventueel wil ik je wel met raad bijstaan, ik heb na het werken aan 2 GL1000's, een K2 en K3, redelijk wat kennis opgedaan van met name carburateurs.
Groet,
Jeroen.