Dyna S niet af te stellen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Dyna S niet af te stellen

Bericht door Jesper » 13 feb 2012, 03:27

Hallo allemaal! Ik klooi al een tijd met een gl1000 die lang heeft stilgestaan, ik kreeg hem maar niet lekker lopend. Nu eergister toch maar weer eens de (nieuwe) dyna s afgesteld en jaaa, ik voelde voor het eerst de trekkracht die de gl moet hebben!! Maar hij loopt nog niet perfect, en ik kom een probleem tegen bij de afstelling.

Ik stel de dyna met een lampje, in dit voorbeeld moet het lampje op F2 precies branden. Dus ik draai de motor tot F2, stel wat af, draai wat heen en weer totdat ik tevreden ben met het resultaat: lampje gaat aan bij F2.
ECHTER: draai ik de motor verder rond, kom ik weer een F2 tegen, het rotortje op de onsteking is nu 180 graden gedraaid. Hier zou het lampje dus weer op F2 aanmoeten, maar nu zit hij toch echt duidelijk een aantal mm te laat... Draai ik door tot de (oorspronkelijke) F2, en daar staat hij nog wél goed.
Dit zou toch niet moeten kunnen?? Kan alleen bedenken dat de as van het rotortje scheef is, of het rotortje zelf foutief...
F2 is F2, en na 180 graden zou hij alsnog precies op F2 aanmoeten toch?
Heb nu wat bemiddeld, dus de ene F2 iets te vroeg en de F2 van 180 graden verder staat ie dan iets te laat.

Wat kan dit zijn??
Alvast bedankt voor de hulp jongens!

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door Miky Biky » 14 feb 2012, 02:25

Hallo Jesper,

het is een feit dat alle GL1000 's dit probleem in mindere of meerdere mate hebben, het rare is [volgens Randaks (stond vroeger op z'n website maar ik kon het nu niet meer vinden)] dat sommige dit bij het F1 merkteken hebben, andere bij het F2 merkteken. Hoe moet je nu afstellen, je moet het verschil delen, de ene een beetje te vroeg, de andere datzelfde beetje later, wel oplettende dat die te vroeg staat niet meer dan 2° voor het merkteken staat, 2° zou overeenkomen met 5mm.
De enige oorzaak die ik kan bedenken is de spanning van de klepveren die de ene keer groter is dan de 180° nokasverdraaing later wat aan de distributieriem trekt. Als je een keer de nokkenas met de hand 360° rondgedraaid hebt weet je wat ik bedoel, er is op sommige momenten aardig wat kracht nodig en 180° later gaat het vanzelf.

Grtzz, M.

Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door Jesper » 14 feb 2012, 22:10

Miky Biky schreef:Hallo Jesper,

het is een feit dat alle GL1000 's dit probleem in mindere of meerdere mate hebben, het rare is [volgens Randaks (stond vroeger op z'n website maar ik kon het nu niet meer vinden)] dat sommige dit bij het F1 merkteken hebben, andere bij het F2 merkteken. Hoe moet je nu afstellen, je moet het verschil delen, de ene een beetje te vroeg, de andere datzelfde beetje later, wel oplettende dat die te vroeg staat niet meer dan 2° voor het merkteken staat, 2° zou overeenkomen met 5mm.
De enige oorzaak die ik kan bedenken is de spanning van de klepveren die de ene keer groter is dan de 180° nokasverdraaing later wat aan de distributieriem trekt. Als je een keer de nokkenas met de hand 360° rondgedraaid hebt weet je wat ik bedoel, er is op sommige momenten aardig wat kracht nodig en 180° later gaat het vanzelf.

Grtzz, M.
Wat grappig, gelukkig dus niet een apary probleem wat ik heb. Bedankt voor de uitleg. Ja ik heb al bemiddeld in te vroeg/ te laat maar hij knalt nog wat. Dus ik blijf nog gewoon wat testen dan.
Is het ooket strobo te doen? Met een plastic plaatje voor het kijkgat dan, of is er door de rondvliegende olie niks te zien?

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door Miky Biky » 17 feb 2012, 10:22

Met de volledige olie in het blok zal het zeker niet makkelijk zijn, sommigen verduidelijken het merkteken met witte of rode verf, anderen doen dit met zeer weinig, maar net voldoende olie (voor de oliedruk) in het blok.
viewtopic.php?f=6&t=4749

Grtzz, M.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door Goldiefan » 20 feb 2012, 16:44

Beste Jesper,

Interessant probleem. Het moet met spelingen te maken hebben en als ik het wel heb zijn er tussen de krukas / vliegwiel en nok van de onderbrekerpunten / Dyna S rotor slechts 2 overbrengingen die speling kunnen geven:
1) de distributieriem
2) de mechanische vervroeging
In dit kader lijkt het me van essentieel belang dat:
1) de distributieriem in goede staat verkeert (concessies aan deze eis kan catastrofale gevolgen hebben)
2) de distributieriem voldoende spanning heeft
3) het vervroegingsmechanisme perfect functioneert en 'statisch' - dat is het geval bij 'manuele' afstelling met een lampje- absoluut niet hapert (de suggestie dat de as krom zou zijn lijkt me onwaarschijnlijk, kan me echt niet voorstellen hoe dat kan gebeuren)

Als dat allemaal goed is lijkt het me dat je het onstekingstijdstip 'grof' statisch instelt en 'fine tuning' dynamisch doet. Dat laatste is inderdaad bij een GL1000 wat lastig, maar met redelijk brede rode merkstrepen (zie mijn bericht waar via de link al naar wordt verwezen), een goede stroboscooplamp en een donkere omgeving is dit te doen, althans, het is mij gelukt, denk ik :-) .............

Succes,

Jeroen

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door koltd » 20 feb 2012, 20:41

Hallo

stop toch met tobben en doe er gewoon de grondplaat met puntjes er in en ga lekker rijden

gt

koltd
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door Goldiefan » 21 feb 2012, 18:45

Beste Koltd,

Ben het hartstochtelijk met je oneens. Dit 'probleem' van de afstelling van de ontsteking zal niet anders zijn wanneer je met conventionele onderbrekerpunten werkt of met een electronische ontsteking. Sterker nog .... mechanische variaties bij onderbrekerpunten kunnen alleen maar erger zijn. Ik hecht heel bijzonder aan originaliteit maar wanneer concessies aan mijn principes de betrouwbaarheid en onderhoudsgevoeligheid van de motor beduidend verbeteren dan weet ik het wel. Zo heb ik op mijn GL1000 een Dyna S en mijn Ariel squarefour type 4G, bouwjaar 1939, een electronische ontsteking met electronische vervroeging :-) -, geef toe, meer dan af-schu-we-lijk :oops: , maar alleen de 'kenner' herkent het uitwendig als hij met een kritische blik kijkt en ...... ik rij nu wel mooi op een mega betrouwbare motor van meer dan 70 jaar oud .......

Groet,

Jeroen

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door RonalT » 21 feb 2012, 19:07

Jij rijdt een mega betrouwbare Gold Wing
Goldiefan schreef:van meer dan 70 jaar oud .......
Want letterlijk stond er: ik rij nu wel mooi op een mega betrouwbare motor van meer dan 70 jaar oud .......
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door Miky Biky » 22 feb 2012, 16:35

Zou hij zijn Ariel niet bedoelen???
Goldiefan schreef:
mijn Ariel squarefour type 4G, bouwjaar 1939, een electronische ontsteking met electronische vervroeging.
Ik rij nu wel mooi op een mega betrouwbare motor van meer dan 70 jaar oud
Een Gl1000 van 1939 zou wel een unicum zijn.
Grtzz, M.

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door edvissers » 22 feb 2012, 23:35

Gaarne on topic blijven :)
Groeten,

Ed

bertzwanen
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2545
Lid geworden op: 03 jan 2007, 01:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Altea ( Spanje )

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door bertzwanen » 22 feb 2012, 23:52

On Topic blijven :shock:
Laat het dan maar aan Koldt over een man met verstand over de Wings ook die oudjes .

Bedankt Ed
er is geen mooiere wing dan een goldwing

Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door Jesper » 11 mar 2012, 20:24

Goldiefan schreef:Beste Jesper,

Interessant probleem. Het moet met spelingen te maken hebben en als ik het wel heb zijn er tussen de krukas / vliegwiel en nok van de onderbrekerpunten / Dyna S rotor slechts 2 overbrengingen die speling kunnen geven:
1) de distributieriem
2) de mechanische vervroeging
In dit kader lijkt het me van essentieel belang dat:
1) de distributieriem in goede staat verkeert (concessies aan deze eis kan catastrofale gevolgen hebben)
2) de distributieriem voldoende spanning heeft
3) het vervroegingsmechanisme perfect functioneert en 'statisch' - dat is het geval bij 'manuele' afstelling met een lampje- absoluut niet hapert (de suggestie dat de as krom zou zijn lijkt me onwaarschijnlijk, kan me echt niet voorstellen hoe dat kan gebeuren)

Als dat allemaal goed is lijkt het me dat je het onstekingstijdstip 'grof' statisch instelt en 'fine tuning' dynamisch doet. Dat laatste is inderdaad bij een GL1000 wat lastig, maar met redelijk brede rode merkstrepen (zie mijn bericht waar via de link al naar wordt verwezen), een goede stroboscooplamp en een donkere omgeving is dit te doen, althans, het is mij gelukt, denk ik :-) .............

Succes,

Jeroen
Beste Jeroen, bedankt voor je hulp. Ik heb de distributieriemen vervangen. Twijfel nu of ik de spanning destijds heb gechecked. Heb het gedaan op de juiste methode, de veer de spanning laten zetten. Maar ik zal voor de zekerheid nog even de spanning bekijken.

Hoe check ik het vervroegingsmechanisme? Op het oog, en op gevoel lijkt hij mooi soepel en vrij te bewegen, maar is daar een nauwkeurige manier voor?

Groeten,
Jesper

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door Goldiefan » 11 mar 2012, 21:40

Beste Jesper,

Als het op de hand goed aanvoelt kan er volgens mij niet zoveel mis zijn. De enige manier om het functioneren goed te contoleren lijkt me de stroboscooplamp dus ik zou statisch instellen en niet op de halve millimeter muggenziften, dynamisch fine-tunen en dat moet in theorie te doen zijn als je duidelijke rode merkstrepen aanbrengt. Als de merkstreep bij stationnair toerental mooi rustig staat waar hij hoort te staan, bij heel rustig gas geven langzaam wegloopt en bij ca 3000 rpm geloof ik uiteindelijk uitkomt bij de merkstreep van volledige vervroeging moet het goed zijn. Door olie is dat in de praktijk zoals ik zeer recent weer heb ervaren echter altijd een drama maar het schijnt te kunnen met heel weinig olie in het carter, dat is al eens eerder besproken hier zie link in een van de eerdere antwoorden.

Succes ermee.

Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door Jesper » 13 mar 2012, 16:06

Prima. Deze week even de riemspanning afstellen met een WARME motor. Dat had ik nog niet gedaan, alleen bij een koude. En las net dit op Randakk's:

By the way, always adjust final belt tension with the engine fully WARMED from 20 minute+ ride. Per above - always let the springs do the work...don't "help" them any.

Boxer engines "grow" due to thermal expansion and you will over-tighten cam belts, shorten their life and cause whine if you don't accomodate these physics. On a GL1000, incorrect belt tension will also corrupt ignition timing since the timing apparatus is driven off the left cam not the crank as in later engines. Thus, belt tension has to be perfect BEFORE you mess with ignition timing. In my experience, many cam pulleys are needlessly replaced to correct "whine" cause by improperly tensioned belts.



Dus dat eerst maar eens. :-)

Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Re: Dyna S niet af te stellen

Bericht door Jesper » 26 mar 2012, 14:24

Beste mensen, heb de riemen goed op spanning gezet met warme motor. Geen verschil in prestaties helaas.

Net een wat langer stukje gereden en heb een aantal redelijk concrete dingen ontdekt:

- Hij loopt onregelmatig tot ong. 4000 rpm.
- Daarbij zakt hij soms even terug, direct gevolgd door een plofje (is dat backfire?) Plofje komt niet uit uitlaat maar buurt van carbs.
- Vanaf 4000 schrik je je rot, alsof er opeens een turbo bij komt en dan gaat hij als de bliksem. Echt een heel plotselinge toename van vermogen.

Is dit een ontstekings, of een carburatie probleem? Weet iemand een shop in de buurt van Amersfoort? Want het is lekker weer, en ik wil nu wel eens dat hij het gewoon goed doet. Maar wil wel redelijk concreet tegen ze zeggen dat het bijv. de carbs zijn.

Bedankt en groetjes, en geniet van het lekkere rijweer!

Plaats reactie