Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door Jesper » 21 dec 2011, 17:40

Dag mede wingers, ik ben onderhand al een jaar bezig met mijn Gl1000. Uiteraard niet full-time, maar begin onderhand wel wat moe te worden. De motor heeft 6 jaar stilgestaan en derhalve heb ik eigenlijk alles vervangen/verschoond enz.
Zo ook de carburateurs: opengehad, schoongemaakt, nieuwe rubbers enz. en gesynchroniseerd.

Maar de motor blijft gewoon slecht lopen. Hij start moeizaam, maar loopt na een tijdje prima stationair. Steady, gewoon mooi. Gas pakt hij op met wat hapering in het begin, maar met de choke erbij pakt hij het gas goed op.
Wat ook opvalt is het volgende: stilstaand in zijn vrij gas geven tot bijv. 3000 en daarna het gas niet bewegen: hij zakt dan langzaam in, komt soms weer wat terug, maar zakt vooral in omlaag. Met de choke in dezelfde procedure: hij blijft goed steady op 3000.

Tijdens het rijden hoor ik plofjes (backfires), maar dan niet uit uitlaat, maar in spruitstuk/filter?

De bougies zijn stuk voor stuk mooi lichtbruin, zeker niet wit.

Valse lucht heb ik (door middel van remmenreiniger op de aansluitingen spuiten), niet kunnen ontdekken.

Wat kan het zijn?? Wat is ook al weer de juiste wijze van de luchtstelschroeven afstellen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Jesper

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door Goldiefan » 21 dec 2011, 22:07

Beste Jesper,

Dit is een probleem dat mij enigszins bekend voorkomt, ben alleen benieuwd hoe de motor loopt bij meer dan 3000 toeren en meer gas: als hij in dat geval goed loopt lijkt het op een arm mengsel dat min of meer beperkt is tot het invloedsgebied van de primaire hoofdsproeier. Ik heb hier eerder uitgebreid verslag van gedaan op het forum, bij mij lag het aan de primaire brandstofsproeiers die op het blote oog helemaal 100% in orde leken maar ik heb geleerd dat je deze zo onvoldoende kunt beoordelen. Ben op het ogenblik voor iemand anders ook bezig met een carburateurrevisie, een van die sproeiers vertrouwde ik niet en ik ga ze allemaal vervangen door nieuwe. Verder zijn er legio andere mogelijkheden zoals luchtsproeier(s) verwisseld, verkeerde sproeierbezetting etc. Ik neem aan dat je de website van Randall Washington kent (http://www.randakks.com/" onclick="window.open(this.href);return false;) daar staat al dit soort informatie en als je al zijn informatie heel goed in je opneemt en systematisch langsloopt bij de revisie van je carburateur kun je haast niets missen. Hij beschrijft ook dat en waarom GL1000's veelal moeilijk starten, is bij mij precies zoals hij het beschrijft.
Verder: een GL1000 heeft geen 'luchtschroeven' zoals ik hier al eerder heb betoogd en de instelling is heel simpel: een bepaald aantal slagen uitdraaien afhankelijk van het type carburateur, ook dit vind je op de aangegeven website uitgebreid beschreven.

Succes,

Jeroen.

Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door Jesper » 22 dec 2011, 17:49

Goldiefan schreef:Beste Jesper,

Dit is een probleem dat mij enigszins bekend voorkomt, ben alleen benieuwd hoe de motor loopt bij meer dan 3000 toeren en meer gas: als hij in dat geval goed loopt lijkt het op een arm mengsel dat min of meer beperkt is tot het invloedsgebied van de primaire hoofdsproeier. Ik heb hier eerder uitgebreid verslag van gedaan op het forum, bij mij lag het aan de primaire brandstofsproeiers die op het blote oog helemaal 100% in orde leken maar ik heb geleerd dat je deze zo onvoldoende kunt beoordelen. Ben op het ogenblik voor iemand anders ook bezig met een carburateurrevisie, een van die sproeiers vertrouwde ik niet en ik ga ze allemaal vervangen door nieuwe. Verder zijn er legio andere mogelijkheden zoals luchtsproeier(s) verwisseld, verkeerde sproeierbezetting etc. Ik neem aan dat je de website van Randall Washington kent (http://www.randakks.com/" onclick="window.open(this.href);return false;) daar staat al dit soort informatie en als je al zijn informatie heel goed in je opneemt en systematisch langsloopt bij de revisie van je carburateur kun je haast niets missen. Hij beschrijft ook dat en waarom GL1000's veelal moeilijk starten, is bij mij precies zoals hij het beschrijft.
Verder: een GL1000 heeft geen 'luchtschroeven' zoals ik hier al eerder heb betoogd en de instelling is heel simpel: een bepaald aantal slagen uitdraaien afhankelijk van het type carburateur, ook dit vind je op de aangegeven website uitgebreid beschreven.

Succes,

Jeroen.
Beste Jeroen, bedankt voor je bericht. Het klopt dat hij in de hoge toeren inderdaad goed loopt. Dan pas begin je een beetje trekkracht te voelen zeg maar, en accelereert hij mooi door. Ik heb de primaire sproeiers niet verwisselt omdat ik inderdaad op Randakks las dat imitatie sproeiers vaak de verkeerde maat hebben. Ik heb de luchtsproeiers wel 3 keer gechecked of de goede maat buiten/binnen zat.
Ik denk dat mijn kennis nu gewoon tekort schiet. Op het oog zie ik niet iets wat er mis is. Maar goed. Een van die rubberen afdichtknopjes was wel gescheurd, maar aan het eind, volgens mij sloot hij nog wel goed af...
Wat kost een carburateur revisie? Ik heb er zelf ook al 4 setjes inzitten... Dus een volledige revisie is misschien overdreven. Maar heb waren wel imitatie setjes a 20 euro per stuk, en de vlotterbakrubbers daarvan zetten uit door de benzine, waardoor ze zelfs tegen de vlotter aankwamen. Heb nu dus wel weer de oude vlotterbakrubbers gebruikt.

Groeten,
Jesper

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door Goldiefan » 22 dec 2011, 19:11

Beste Jesper,

Dit bericht ondersteunt mijn vermoedens: bij mij was ook sprake van extreem slecht starten, goed stationnair lopen, slecht lopen / sputteren / backfiring ('in het spruitstuk') bij lage toeren / weinig gas, en geen enkel probleem wanneer ik lustig aan het gas trok; oorzaak bij mij: partieel geobstrueerde primaire brandstofsproeiers, niet te zien met het blote oog + evt. vervorming na brute demontage na 20 !! jaar stilstand (ja, het is niet te geloven maar die dingen waren bij mij volkomen vastgebakken, zie mijn eerdere inzending: http://goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=4105" onclick="window.open(this.href);return false;) ......
Ik denk dat het allemaal niet zo moeilijk is maar je moet je bewust zijn van een aantal heel simpele zaken voordat je je op een dergelijk avontuur stort en ik heb dat ook door veel schade en schande geleerd, ook een jaar aan het klooien geweest :D
Dat je de primaire luchtsproeiers niet hebt verwisseld geloof ik wel (brandstofsproeiers verwisselen is onmogelijk) : de grote correspondeert met de primaire brandstofsproeier, de kleine met de secundaire. De symptomen van jouw motor wijzen overduidelijk op een arm mengsel, zou je ze verwisseld hebben dan zou er sprake zijn geweest van een rijk mengsel.
Ik meen het enige te begrijpen van het functioneren van deze carburateurs maar waar die rubber plugjes voor dienen heb ik nooit echt begrepen, ik vermoed dat je hun functie in een dynamisch perspectief moet beschouwen en niet statisch. Hoe dan ook, ik heb uit verschillende bronnen begrepen dat ze essentieel zijn voor het goed lopen van de motor dus twijfel je er aan, maak het echt in orde en die vraag is geelimineerd.
Wat betreft vervangen van de primaire brandstofsproeiers: bij mij bleek het zoals gezegd nodig na veel geklooi / experimenteren, waarschijnlijk bij jou niet; je stelt dat je op Randakk's site las dat imitatie sproeiers vaak een verkeerde maat hebben maar dit is niet waar, althans, verdient enige nuancering, die verkeerde maat doet er niet echt toe: heb net nog zijn video bekeken: ze zijn naar zijn zeggen i.h.a. OK maar ....... wat hij op zijn video beweert is dat de groef voor de O-ring bij aftermarket exemplaren wat minder diep (0.08 mm) is zodat zijn O-ringen wat strak passen, op zich geen probleem lijkt me (absoluut geen brandstoflekkage langs de sproeier) maar een punt van aandacht bij montage want je kunt deze O-ringen met gemak beschadigen als ze strak zitten, eigen ervaring !! (Hier de tekst van zijn website: 'Be aware that aftermarket main jets sometimes are not sized properly...the O-ring grooves can be too shallow. This results in the O-ring fit being too snug. "Dress" the jet tower cavities with crocus cloth or similar to remove oxidation and burrs, then use lubricant like Vaseline to insert the main jets')
Tenslotte nog een advies, ook uit eigen ervaring: las eerdere berichten van jou over jouw carburateur problemen: het gebruik van juiste materialen is van het grootste belang: ik heb een vermoeden dat jij waarschijnlijk met mij deelt, i.e. dat de aftermarket sets die jij hebt gekocht troep zijn, meermaals bevestigd door diverse bronnen op internet. Wat goed is is wat http://www.cmsnl.com/" onclick="window.open(this.href);return false; levert, alleen vreemd genoeg zitten die belangrijke plugs voor de slow fuel jet towers daar niet bij (+ alles wat je nodig hebt wanneer je de luchtkamer deelt + de carbs van de luchtkamers demonteert). Randall Washington levert je perfect spul, en geheel compleet !
Nogmaals succes en nogmaals het advies om Randakk's website goed te bestuderen, als je geen super ervaren monteur bent en nooit eerder een GL1000 carbrevisie hebt gedaan is zijn video ook heel erg goed, vind ik ....

Groet,

Jeroen

Jesper
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:23

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door Jesper » 24 dec 2011, 00:12

Goldiefan schreef:Beste Jesper,

Dit bericht ondersteunt mijn vermoedens: bij mij was ook sprake van extreem slecht starten, goed stationnair lopen, slecht lopen / sputteren / backfiring ('in het spruitstuk') bij lage toeren / weinig gas, en geen enkel probleem wanneer ik lustig aan het gas trok; oorzaak bij mij: partieel geobstrueerde primaire brandstofsproeiers, niet te zien met het blote oog + evt. vervorming na brute demontage na 20 !! jaar stilstand (ja, het is niet te geloven maar die dingen waren bij mij volkomen vastgebakken, zie mijn eerdere inzending: http://goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=4105" onclick="window.open(this.href);return false;) ......
Ik denk dat het allemaal niet zo moeilijk is maar je moet je bewust zijn van een aantal heel simpele zaken voordat je je op een dergelijk avontuur stort en ik heb dat ook door veel schade en schande geleerd, ook een jaar aan het klooien geweest :D
Dat je de primaire luchtsproeiers niet hebt verwisseld geloof ik wel (brandstofsproeiers verwisselen is onmogelijk) : de grote correspondeert met de primaire brandstofsproeier, de kleine met de secundaire. De symptomen van jouw motor wijzen overduidelijk op een arm mengsel, zou je ze verwisseld hebben dan zou er sprake zijn geweest van een rijk mengsel.
Ik meen het enige te begrijpen van het functioneren van deze carburateurs maar waar die rubber plugjes voor dienen heb ik nooit echt begrepen, ik vermoed dat je hun functie in een dynamisch perspectief moet beschouwen en niet statisch. Hoe dan ook, ik heb uit verschillende bronnen begrepen dat ze essentieel zijn voor het goed lopen van de motor dus twijfel je er aan, maak het echt in orde en die vraag is geelimineerd.
Wat betreft vervangen van de primaire brandstofsproeiers: bij mij bleek het zoals gezegd nodig na veel geklooi / experimenteren, waarschijnlijk bij jou niet; je stelt dat je op Randakk's site las dat imitatie sproeiers vaak een verkeerde maat hebben maar dit is niet waar, althans, verdient enige nuancering, die verkeerde maat doet er niet echt toe: heb net nog zijn video bekeken: ze zijn naar zijn zeggen i.h.a. OK maar ....... wat hij op zijn video beweert is dat de groef voor de O-ring bij aftermarket exemplaren wat minder diep (0.08 mm) is zodat zijn O-ringen wat strak passen, op zich geen probleem lijkt me (absoluut geen brandstoflekkage langs de sproeier) maar een punt van aandacht bij montage want je kunt deze O-ringen met gemak beschadigen als ze strak zitten, eigen ervaring !! (Hier de tekst van zijn website: 'Be aware that aftermarket main jets sometimes are not sized properly...the O-ring grooves can be too shallow. This results in the O-ring fit being too snug. "Dress" the jet tower cavities with crocus cloth or similar to remove oxidation and burrs, then use lubricant like Vaseline to insert the main jets')
Tenslotte nog een advies, ook uit eigen ervaring: las eerdere berichten van jou over jouw carburateur problemen: het gebruik van juiste materialen is van het grootste belang: ik heb een vermoeden dat jij waarschijnlijk met mij deelt, i.e. dat de aftermarket sets die jij hebt gekocht troep zijn, meermaals bevestigd door diverse bronnen op internet. Wat goed is is wat http://www.cmsnl.com/" onclick="window.open(this.href);return false; levert, alleen vreemd genoeg zitten die belangrijke plugs voor de slow fuel jet towers daar niet bij (+ alles wat je nodig hebt wanneer je de luchtkamer deelt + de carbs van de luchtkamers demonteert). Randall Washington levert je perfect spul, en geheel compleet !
Nogmaals succes en nogmaals het advies om Randakk's website goed te bestuderen, als je geen super ervaren monteur bent en nooit eerder een GL1000 carbrevisie hebt gedaan is zijn video ook heel erg goed, vind ik ....

Groet,

Jeroen
Jeroen, duidelijk en uitgebreid verhaal. Heel erg bedankt voor je tijd en moeite! Die sets van Randall zullen zeker goed zijn, maar ook aan de prijs... En dat terwijl ik al zoveel tijd en toch ook redelijk wat geld in die carbs het zitten en het idee had dat het nu toch echt helemaal goed moest zijn. Maar goed, het zal wel de enige oplossing zijn. Ik ga er nog wat mee klooien, en niets meer voor kopen. Totdat ik er achter kom dat er geen andere oplossing is dan alsnog 4 setjes van Randall te bestellen...!
Bedankt en groeten,

Jesper

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door Goldiefan » 24 dec 2011, 09:25

Heel goed plan. Het belangrijkste daarbij lijkt me vooralsnog, in de juiste volgorde m.i.:
1: (nogmaals) controleren of je de juiste sproeierbezetting hebt bij het juiste carbnummer
2: de doorlaat van de primaire brandstofsproeiers zeer minitieus bekijken met een sterk vergrotend vergrootglas
3: de vlotterhoogtes controleren
4: rubber dopje van de slow fuel jets moet absoluut sluiten

Succes en laat ons weten hoe het afloopt.

Groet,

Jeroen.

peter

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door peter » 24 dec 2011, 10:11

De sproeiers heb ik destijds in een ultrasoon reiniger gegooid met een beetje Tickopur (het reinigingsmiddel). Daarna met de compressor doorblazen en dan controleren of ze schoon zijn. Kijk ook eens of het kleine O-ringetje van de luchtafsluitklep wel op zijn plek zit.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door Goldiefan » 24 dec 2011, 18:50

Beste Peter,

Zo heb ik destijds mijn sproeiers ook zelf gereinigd, zonder enig resultaat zoals is gebleken. Ben er achter gekomen dat ultrasoon reinigen absoluut niet heilig is, ben daar als een onschuldige nieuweling ooit voor mijn gevoel bij een bekend bedrijf dat beweert verstand te hebben van GL1000's mee afgezet, het zou niet goed komen zonder de carbs als geheel ultrasoon te reinigen, ik geloofde dat op dat moment, dus in vol vertrouwen moest het toen maar voor veel geld gebeuren, ik kan je verzekeren dat het weggegooid geld is geweest. Door schade en schande wijzer geworden weet ik nu dat het verstandiger is om exact te weten hoe je carburateur in elkaar zit en met carburateurreiniger o.i.d. en perslucht elk kanaal te testen, niet zomaar in het wildeweg spuiten maar bij elke handeling weten wat je doet en zien wat het resultaat is. Dat is overigens ook de mening van Randall Washington die 'total immersion procedures' i.h.a. zondermeer afwijst.
Verder is het natuurlijk aardig om te kijken of dat rubber ringetje van de air cut-off valve wel goed is gemonteerd maar dat heeft absoluut niets te maken met het probleem dat Jesper ons hier voorlegt.

Groet,

Jeroen.

peter

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door peter » 24 dec 2011, 19:52

Ik ben het wel met je eens maar in mijn geval waren de kleine sproeiers helemaal dicht en met perslucht kreeg ik ze niet open. Nadat ze in de reiniger waren geweest kon ik er al doorheen kijken (erg klein gaatje en goed richten) daarna perslucht er door heen blazen en toen waren ze weer als nieuw.
Het kleine O-ringetje wil nog wel eens tussen uit vallen bij het monteren, vandaar.
Na het reinigen van de carburateurs heb ik met een spuitbus kruipolie inderdaad elk kanaal getest of het inderdaad ook open was, dat is denk ik de juiste manier om e.a. te testen en op zeker te gaan.

Verder vindt ik wel vreemd dat hele volksstammen baat hebben bij een ultrasoon reiniger en mijnheer Washington niet :? Het gemak dient de mens en waarom niet zou ik denken.
Hieronder staat een foto van de carburateurs van een cb750F2, de ene komt uit het bad en de andere niet. Kan je verzekeren dat de carburateurs helemaal vol zaten met sludge en de reiniger heeft het allemaal zonder enige moeite voor mij verwijderd. Nu zal je absoluut goede en minder goede ultrasoonreinigers hebben, ik denk dat ik een redelijke heb :D

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt gelukkig meerdere manieren om ergens te komen en niet 1 manier is heilig in mijn ogen.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door 1500 » 25 dec 2011, 15:40

Jesper schreef:
Wat is ook al weer de juiste wijze van de luchtstelschroeven afstellen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Jesper

In dit geval de pilot screws.

Afbeelding

Afbeelding




Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door Miky Biky » 26 dec 2011, 03:56

Hallo forumleden,

zijn er onder ons nog motoren die het wegzakkende toerental hebben, als ze met zeer weinig gas de motor ongeveer 3000t/min laten draaien? De mijne heeft alvast ook zo een probleempje, ik kan er goed mee leven, start perfect (zelfs koud en met de kick), rustig rijden, normaal of doortrekken, allemaal zo als het hoort (vanaf 5000t/min ervaar ik een echte powerboost). Enkel het wegzakkende toerental vind ik vreemd, nog vreemder als meer motoren dit hebben. Ik was aan 't denken, zou het misschien aan de air-cutoff-valve kunnen liggen, dat deze opent (of sluit) bij zo een kleine gasstand? Deze zorgt voor een verrijking van het mengsel bij afremmen op de motor waardoor deze minder ploft.
Maar het verschil tussen goed en slecht lopen is soms maar een pruts.

Grtzz, M.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door Goldiefan » 26 dec 2011, 19:23

Beste Pierre,

Als je goed leest op het forum heeft Jesper een 1976 model waar dit hele verhaal niet op van toepassing is. Verwezen wordt naar pagina 9-2, daar staat verder niets bijzonders, alleen maar het aantal slagen dat je de schroef uit moet draaien voor de verschillende modellen. Ik vermoed dat die van Jesper een type 755A (of B) heeft en dat betekent dat de pilot screw 1 3/8 slag uitgedraaid dient te worden. De 'idle drop procedure' is uitsluitend van toepassing op 'emission controlled' modellen, die hebben het carburateurnummer 771A. Overigens kijken wij veelal in Amerikaanse handboeken, ik weet dat er per afzetgebied grote verschillen zijn geweest die niet in de boeken zijn beschreven en betwijfel of die 'emission controlled' modellen uberhaupt ooit verkocht zijn geweest in Nederland.

Groet,

Jeroen.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door Goldiefan » 27 dec 2011, 22:37

kleine doch niet onbelangrijke rectificatie:
http://www.cmsnl.com" onclick="window.open(this.href);return false; levert de dopjes voor de slow fuel jet towers wel, heb me hierin vergist. Zij leveren alleen niet zoals gezegd dat wat nodig is wanneer je de luchtkamer splitst en de carbs van de luchtkamers demonteert. Voor een complete / grondige revisie is dat uiteraard het mooist (volgens Randall Washington zelfs absoluut noodzakelijk en een issue dat hij in zijn 'common mistakes' beschrijft) maar met een vacuumtester, als je die hebt, kun je heel goed vaststellen of al die rubberwaren goed afsluiten: je kunt de luchtkanalen voor de slow air jets testen (minder belangrijk) en de brandstofkanalen. Als deze die test overleven zou je kunnen overwegen om de demontage beperkt te houden ....
'common mistake' ? of niet?, meten is tenslotte weten :-)

koos noort
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 feb 2007, 10:04
Locatie: hoek van holland
Contacteer:

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door koos noort » 07 jan 2012, 15:23

hallo ik heb hetzelfde probleem dat bij stationair lopen ploft hij af en toe
ik heb de pilotschroeven op 13/8 gezet en nu is het weg
carb 755B

gr koos
goldwing K3

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Weinig power, backfire in spruitstuk, stotteren

Bericht door Goldiefan » 07 jan 2012, 19:31

Beste Koos,

Hoe eenvoudig kan het leven zijn: gewoon doen wat in het boekje staat :D . Op een K3 hoort overigens geen carburateur type 755 maar een 769 :( , deze is essentieel anders door een kleinere diameter van de venturi.

Groet,

Jeroen

Plaats reactie