Pagina 1 van 1

Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 28 okt 2011, 22:27
door Henk Rademaekers
Kan iemand mij vertellen of het bok van een GL1100 ook onder een GL1000 K1 past?
Zoja.past de aandrijfas dan ook of moet ik die ook omzetten?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Henk

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 28 okt 2011, 23:57
door koltd
Het gl 1000 blok past niet

Gr Koltd

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 29 okt 2011, 10:03
door Jan Geel
koltd schreef:Het gl 1000 blok past niet

Gr Koltd
Dat is de vraag ook niet, het gaat om een GL1100 blok.

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 29 okt 2011, 13:57
door Duizender
Het kan maar niet zonder een aanpassing (laswerk) aan je frame.

Mijn tip: niet doen, erg veel werk.

Bart

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 29 okt 2011, 21:57
door koltd
type foutje inderdaad het gaat om het gl 1100 blok past niet in het gl 1000 frame

gr koltd

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 30 okt 2011, 20:39
door ronbalkema
Hierbij een reactie op een zelfde vraag van mij aan het forum zo ongeveer 1 jaar geleden. Hij komt van DIrk van der Veen. Hieronder zijn letterlijke tekst (het moet lukken dus):


Geen probleem. Als je geen 2 linker handen hebt en je bent bereid wat zoekwerk te verrichten is het zelfs heel eenvoudig. Tip, bewaar je oude blok voor reserve- en bouwonderdelen. In principe zijn het carter en de koppen van een 1000 en een 1100 van de buitenkant helemaal gelijk. Ophanging past dus 1 op 1. De oliepomp, waterpomp, koelleidingen, sensors, dynamo etc. is allemaal nog te gebruiken voor de 1100.

Het enigste wat je moet doen is de ontsteking achterop het 1100 blok eraf incl de as. Bij deze uitgaande as ontstaat dan helaas een gat in het carter. Dit kun je oplossen door een achtercarter van een GL1000 K3 te plaatsen. Waar op de K0 t/m K2 hier de as van de kickstarter zat en bij de 1100 dus de ontsteking is dit gat op de K3 dicht gelaten.

Ipv de 1100 nokassen monteer je die van de 1000. Deze hebben dezelfde timing maar volgens mij scherpere nokken. Je monteert de ontsteking van een 1000. En je moet een haakje/beugeltje pas maken voor je koppelingskabel. Het makkelijkst is hiervoor die van de 1100 aan te passen. Beste is lassen maar bouten zou ook moeten kunnen.

Voor de carb's kun je kiezen. Ik gebruik die van de 1000 met standaard sproeiers. Die van de 1100 hebben membranen en daar ben ik niet zo'n fan van. Cruciaal naast je standaard punten en benzine mengsel is natuurlijk de 4 carburateurs vacuĆ¼m-synchroon te stellen. Dat doen weinig mensen omdat je er redelijk speciaal gereedschap voor nodig hebt. Maar 9 van de 10 keer loopt een GL slecht omdat dit wordt overgeslagen.


Gr. Ron
Appingedam

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 01 nov 2011, 20:01
door koltd
Ja Hallo die kan ik ook wel verzinnen de vraag was volgens mijn simpel pas een 1100 blok in een gl 1000 frame


Heb ook ooit een gl 1200 blok in een gl 1000 frame geplaatst maar daar kwam wel heel veel arbeid en laswerk bij

gr Koltd

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 05 nov 2011, 11:37
door Henk Rademaekers
Bedankt voor jullie reactie's,maar ik denk dat ik er maar vanaf zie.
Ik wilde dit doen omdat ik met mijn GL1000 K1 een hardnekkig startprobleem heb.
Het blok is door een ervaren monteur gereviseerd,maar als hij goed warm is wil hij niet meer starten.
Het is dan net of de accu leeg is,maar deze heb ik al vernieuwd.
Ook heb ik een extra massakabel gelegd,en de startmotor is ook al vernieuwd door een orgineel exemplaar,maar het probleem blijft.
Ik denk dat ik nu maar een carterdeksel monteer met een kickstarter,of heeft iemand nog een ander idee?

Bij voorbaat dank,Henk

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 05 nov 2011, 14:10
door bowser
startrelais???? maar negen van de tien keer is het toch de startmotor, is deze een nieuwe of gereviseerd
en met een extra starthulp doet hij het dan ook niet ??

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 05 nov 2011, 15:18
door Black Wing
misschien heeft die ervaren monteur wel de verkeerde maat lagerschalen gebruikt,
waardoor de krukas klem zit als het blok warm word :?:

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 05 nov 2011, 15:26
door Henk Rademaekers
Nee,met starthulp doet hij het ook niet.
Ik heb zelfs geprobeert om met een auto accu rechtstreeks zonder tussenkomst van het startrelais te starten,maar hij doet het niet.
De startmotor die ik gemonteerd heb is hagelnieuw en een orginele mitsuba starter. (dus geen imitatie)

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 05 nov 2011, 16:01
door Black Wing
Black Wing schreef:misschien heeft die ervaren monteur wel de verkeerde maat lagerschalen gebruikt,
waardoor de krukas klem zit als het blok warm word :?:
probeer eens of het blok zelf wel draait, even de bougies er uit en in de versnelling een stukje naar voren duwen
en dan controleren of het allemaal soepel loopt

Re: Motorblok GL1000/1100

Geplaatst: 05 nov 2011, 16:58
door bowser
dus als hij warm is krijg je hem niet meer aan ook niet als je hem aan duwt :?:
net wat black wing zegt gaat de motor dan niet te zwaar rond
Als je rechtstreeks een accu op je startmotor zet dus ook zonder de kabel vanaf je startrelais ,moet hij toch wel rond gaan anders toch iets niet goed met je motorblok zelf