Oh, als ik dit eens kon fixen.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Oh, als ik dit eens kon fixen.

Bericht door Duizender » 09 aug 2011, 15:22

Inderdaad een mooie Celica.

Heb zelf een Impreza, zo'n blauwe :twisted: waar ik zelf graag een blower in zou willen hebben maar helaas de pegels niet voor heb.

Bart
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Oh, als ik dit eens kon fixen.

Bericht door RonalT » 09 aug 2011, 17:50

Duizender schreef:Een turbo heeft altijd een fractie van een seconde vertraging als je het gas opendraait (turbolag).
Dat is dus ook de reden dat Honda en Yamaha nooit zijn doorgegaan met turbomotorfietsen. Er was niet prettig mee te rijden.
BMW experimenteert al heel lang met compressors op motorfietsen en dat heeft ook tot mooie resultaten geleid.

Afbeelding
BMW Compressor motorfiets in 1939 tijdens de TT op Man
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Oh, als ik dit eens kon fixen.

Bericht door peter » 09 aug 2011, 18:39

meisterjager59 schreef:even off topic,
komt die celica toevallig uit Markelo????
grtz Harry
Nee, dit is een echte japanse celica. moest zelfs nog gekeurd worden bij de RDW. Is door een tuner hier naar toe gehaald en heeft 1 jaartje shows gedaan. (alleen stilstaan). heeft ook stuurtje rechts zitten en er lagen nog allemaal japanse papieren in en zelfs een japans blikje icetea :lol:
Wel een leuke auto 4 wheel drive en rond de 250 pk met een super laag gewicht. Is een replica van de auto van juha kankkunen.

Afbeelding de originele auto.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Oh, als ik dit eens kon fixen.

Bericht door 1500 » 09 aug 2011, 19:02

RonalT schreef:
Duizender schreef:Een turbo heeft altijd een fractie van een seconde vertraging als je het gas opendraait (turbolag).
Dat is dus ook de reden dat Honda en Yamaha nooit zijn doorgegaan met turbomotorfietsen. Er was niet prettig mee te rijden.
BMW experimenteert al heel lang met compressors op motorfietsen en dat heeft ook tot mooie resultaten geleid.

Afbeelding
BMW Compressor motorfiets in 1939 tijdens de TT op Man

De uitlaatcompressor komt pas in bij hogere toerentallen en dan ook vrijwel ineens, de mechanische compressor werkt al beter bij de lagere toerentallen. Er zijn nieuwe uitlaatgasturbo's met variabele lamellen of met dubbele lamellen/turbo voor de lage en hoge toerentallen.
Nadeel van de mechanische compressor is dat het rendament veel kleiner is omdat het vermogen kost van de motor om deze aan te drijven.



Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Jan Geel
Berichten: 438
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:30
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Nieuwegein

Re: Oh, als ik dit eens kon fixen.

Bericht door Jan Geel » 09 aug 2011, 21:59

Alle vier de Japanse fabrieken hebben een model met turbo gehad. Er viel echter niet mee te rijden, wanneer je in een bocht gas gaf (zoals het moest van je rij-instructeur ) ging ineens de turbo werken en had je opeens een heel andere bochtentechniek nodig (de zogenaamde handen-, voeten- en geknepen billentechniek :mrgreen: ). Daar zijn ze dus snel mee gestopt.
GoldWing GL1000 K1 (d'oude heer), 1976

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Oh, als ik dit eens kon fixen.

Bericht door Duizender » 09 aug 2011, 22:17

Jan Geel schreef:Alle vier de Japanse fabrieken hebben een model met turbo gehad. Er viel echter niet mee te rijden, wanneer je in een bocht gas gaf (zoals het moest van je rij-instructeur ) ging ineens de turbo werken en had je opeens een heel andere bochtentechniek nodig (de zogenaamde handen-, voeten- en geknepen billentechniek :mrgreen: ). Daar zijn ze dus snel mee gestopt.
:D :D :D Ik kon het niet mooier zeggen, prachtig vertolkt Jan. :D :D :D
CarboWing under construction

Plaats reactie