Hoofdstandaard

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
rafalow
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 jul 2010, 17:06

Hoofdstandaard

Bericht door rafalow » 03 okt 2010, 17:51

Ik merkte vandaag dat mijn K2 lastig van de hoofdstandaard te krijgen is.
Ook het op de hoofdstandaard zetten lijkt niet meer te gaan als voorheen.
Net of ik em ergens overheen moet trekken.
Ook helt de motor iets als hij op de bok staat.
Onderzoek levert me niet veel op, nergens zie ik breuken , zelfs geen beweging in de standaard als ik de motor iets beweeg.

Nu zou het kunnen dat de standaard door de jaren heen iets vervormd is.
Het valt op dat de beugel waar je je voet op zet bij het op de bok zetten helemaal op de grond ligt zelfs zover dat 1 voet van de bok iets boven de grond zweeft.
Is dus niet in orde volgens mij, toch kan ik nergens een defect/breuk/scheur ontdekken.

Als de motor op de hoofdstandaard staat, is er dan een wiel dat vrij moet kunnen draaien..?
Bij mij kan ik alleen met veel geschuur langs de grond het achterwiel draaien, voorwiel staat te veel druk op om te draaien.

Rafalow

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Hoofdstandaard

Bericht door Black Wing » 03 okt 2010, 20:18

dat is niet goed, het lijkt of de bok is doorgebogen aan één kant
kan door roest aan de binnenkant komen, toch nog even goed kijken naar vervorming,
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: Hoofdstandaard

Bericht door WingMan84 » 03 okt 2010, 20:27

Bij mij is op de bok het achter wiel helemaal vrij, dus is er denk ik bij jou toch wat mis.... :shock: :shock:

peter

Re: Hoofdstandaard

Bericht door peter » 03 okt 2010, 22:37

Denk dat de buis waarop de middenbok vast zit is door gezakt, je achterwiel hoort een cm of 5 boven de grond te hangen als hij op de bok staat. Het verleng stuk hoort ook een paar cm boven de grond te blijven en beide voetjes van de bok op de grond.
Heb hier desnoods een frame met kenteken staan, niet de mooiste wel hard. Ook de middenbok is goed.

Gebruikersavatar
rafalow
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 jul 2010, 17:06

Re: Hoofdstandaard

Bericht door rafalow » 04 okt 2010, 10:01

Een ander frame ga ik niet voor. Evengoed dank.
Ik heb nog even de boel goed onderzocht, maar kan toch geen breuken of scheuren vinden.
Misschien is het frame waar de bok op bevestigd zit getordeerd, maar ook dat kan ik niet goed zien.
De volgende keer als ik een andere gl 1000 zie zal ik die eens onderzoeken.
Misschien is de bok wel doorgezakt waardoor de standaard een grotere hoek maakt, of door een tordering van t frame wat veel logischer klinkt.
Beide wielen staan op de grond als de motor op de hoofdstandaard staat.

In elk geval de motor krijg ik op de bok en er weer af maar daar moet ik wel kracht voor zetten.

Rafalow

Gebruikersavatar
rafalow
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 jul 2010, 17:06

Re: Hoofdstandaard

Bericht door rafalow » 04 okt 2010, 11:57

Misschien zie ik toch wel een lichte tordering.

Gebruikersavatar
rafalow
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 jul 2010, 17:06

Re: Hoofdstandaard

Bericht door rafalow » 04 okt 2010, 21:39

zo op t oog is t lastig te zien, maar ik denk toch dat er sprake is van een tordering.
De motor moest ik steeds over een heuveltje trekken, en dan dreunt t gewicht van motor flink door op het scharnierpunt.
De bok stond te scheef volgens mij.
Oplossing die ik heb bedacht en goed werkt tot op dit moment...
Boven op de bok boven t scharnier punt 2 plaatjes als opvulling geplaatst.
De standaard staat nu rechter, het achterwiel is los van de grond en de voetbeugel is ook vrij van de grond.
De motor kan ik makkelijk van de bok duwen, het erop zetten kost nog wel wat kracht.
Het is natuurlijk een noodoplossing, en ik zal het goed in de gaten moeten houden.

rafalow

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Hoofdstandaard

Bericht door Duizender » 05 okt 2010, 13:19

Helaas is dat geen oplossing voor het torderen, als je niet oppast breekt ie geheel af en ben je verder van huis.

Ik heb bij mijn GL1000 hetzelfde probleem, ik heb de middenbok geheel verwijderd en ga binnenkort een nieuwe framebuis laten lassen.
De middenbok komt dan niet meer terug.

Bart
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
rafalow
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 jul 2010, 17:06

Re: Hoofdstandaard

Bericht door rafalow » 05 okt 2010, 14:49

Daar ben ik me bewust van, het is geen oplossing maar ik vindt het wel prettig dat de motor nog op de bok kan staan.
In de winter als ik em met rust laat en om te knutselen.
Ik gebruikte de bok wel heel vaak en zal dat nu minderen.
Ook zal ik het torderen goed in de gaten houden.

rafalow

Gebruikersavatar
rafalow
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 jul 2010, 17:06

Re: Hoofdstandaard

Bericht door rafalow » 06 okt 2010, 09:33

Stel nou dat de hoofdstandaard niet meer bruikbaar is, hoe zou je dan nog je wielen er onderuit kunnen halen.
Welk gereedschap is daar voor geschikt..?

rafalow

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Hoofdstandaard

Bericht door japie de cipier » 06 okt 2010, 10:28

rafalow schreef:Stel nou dat de hoofdstandaard niet meer bruikbaar is, hoe zou je dan nog je wielen er onderuit kunnen halen.
Welk gereedschap is daar voor geschikt..?

rafalow
een liftje/garage krik of simpelweg wat blokken hout en optillen.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
rafalow
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 jul 2010, 17:06

Re: Hoofdstandaard

Bericht door rafalow » 06 okt 2010, 10:34

Dat zal dan een krik moeten zijn met een groot oppervlak en waarschijnlijk onder het blok plaatsen.
Geen autokrik lijkt me..tenzij iemand daar een goede aanpassing voor heeft bedacht.

rafalow

Gebruikersavatar
Duizender
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:58
Type Goldwing: GL1000

Re: Hoofdstandaard

Bericht door Duizender » 06 okt 2010, 12:22

Nee hoor, een plankje ertussen doet wonderen.....
Zo heb ik mijn achterwiel er ook uit en in gezet.

Met de garagekrik en een paar houten blokken die het hele blok aan de onderkant ondersteunen.

Gewoon buiten de box denken, er is dan ineens veel meer mogelijk :wink:

Bart
CarboWing under construction

Gebruikersavatar
rafalow
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 jul 2010, 17:06

Re: Hoofdstandaard

Bericht door rafalow » 06 okt 2010, 13:28

Het is dan alleen geen klusje meer voor 1 persoon denk ik.
Je zult iemand nodig hebben om de motor in balans te houden.

rafalow

Gebruikersavatar
Jan Geel
Berichten: 438
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:30
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Nieuwegein

Re: Hoofdstandaard

Bericht door Jan Geel » 06 okt 2010, 19:09

Duizender schreef:
Gewoon buiten de box denken, er is dan ineens veel meer mogelijk :wink:

Bart
Ik heb niet eens een box..., hij staat gewoon onder de carport!!
Hoe doe je het dan? :lol:
GoldWing GL1000 K1 (d'oude heer), 1976

Plaats reactie