Hoi Günther,
"Mooi" is anders......achteraf kan je altijd zien dat hij geopend is geweest.......is echter in wezen niet zo erg want als je voorzichtig, in kleine stapjes de rand van de zwarte behuizing aan de onderzijde openwerkt dan blijft de zijkant van deze rand zonder schade. De onderkant van de rand welke daarna zichtbare sporen vertoont (zie foto van opnieuw gesloten benzinemeter) wordt daarna bij de 2 tellers immers afgedekt door een chroom behuizing.
Mijn werkwijze:
- Meter (met glaszijde naar onder) afsteunen op een rol smalle verfafplaktape o.i.d. welke er concentrisch onder ligt.
Dan met klein schroevendraaiertje (zie die met groen/geel handvat afgebeeld op de tellerfoto) successievelijk de felsrand open wrikken in kleine
gelijke stapjes; de felsrand niet in 1 keer van plat naar verticaal omhoog werken, maar in de 1e ronde rondom zo'n 20-30 hoekgraden opgekrikt........daarna nog 1 tot 2 ronden zodanig dat de opkrikbeweging over ca. 60 hoekgraden heeft plaatsgevonden. Het kost weing kracht beslist niet veel.....als er eenmaal een opening is dan kan je van hieruit prachtig rondom verder werken.
- Na zo'n 60 graden kan meestal het blankmetalen tellerframe uit de zwarte behuizing worden getrokken.
- Bij sluiten van de teller opletten dat alle plastictellerdelen en de rubberring in de oorspronkelijke positie worden teruggeplaatst.
- Het sluiten heb ik gedaan met behulp van zo'n typisch (heel) kort en stevig/groter schroevendraaiertje welke een korte metalen platte bek heeft welke qua sleufdikte niet "scherp" is maar zo'n 1-1,5 mm dik.
- Bij het sluiten gebruik je niet meer de plakbandrol maar wordt de felsrand telkens ter plaatse ondersteund door een (hard)houten blokje dat stevig tegen het zwarte tellerhuis wordt gedrukt (een klein doekje ertussen tegen de krasjes?) ......je kan nu goed de benodigde kracht uitoefenen op de felsrand.
- Het korte schroevendraaiertje kan niet wegschieten omdat het tussen duim en wijsvinger heel stevig op de muis van je hand steunt (een lange schroevendraaier ketst gemakkelijk af) .......zo kan je tamelijk veel kracht uitoefenen welke benodigd is om de felsrand stap voor stap weer terug te drukken tot de horizontale/vlakke stand........dit keer wel elke plek in 1 keer sluiten dus nu telkens in 1 keer de retourbeweging van 60 graden naar 0 graden maken.
- Je begint met het omfelsen van 2 tegenoverliggende punten van de zwarte behuizing, daarna 45 graden draaien en weer 2 tegenoverliggende punten
- Daarna tussen deze 4 punten weer 4 andere plaatsen omfelsen (alle symmetrisch om een goede vochtafdichting van het glas/rubber afdichtrand te bereiken........vervolgen telkens meer terugfelsingen plaatsen, echter steeds de symmetrie in de gaten houden.
- Als er dan zo'n 16 omgefelsde plekken zijn kan je de ruimtes tussen die plekken in zeer kleine stapjes van zo'n 2 mm ook dichtdrukken. (enigszins monnikenwerk, maar je wordt door het resultaat beloond)
LET OP:.....niks hameren/tikken met een pons o.i.d......ook geen platte tangen gebruiken, want de naad gaat welliswaar dicht maar de zichtzijde wordt meestal beschadigd en (licht) ingedeukt, waardoor lekkage tussen glas en rubber ring.........alleen maar hard en ondersteund door een (hard)houten blokje met de
korte/botte schroevendraaier de omhooggefelsde rand weer in/terugdrukken
Pffffffftttttt......wat een lang verhaal............hopelijk heb je er wat aan.
mvg, Ruud