K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door Goldiefan » 16 mei 2015, 15:46

Plaatwerk er op, starten en rijden, althans, zo ziet het er uit ....... Wanneer is de eerste proefrit?
En ik ben wel benieuwd waar de motor op staat, ziet er wat eng uit, maar wellicht bedriegt de schijn .......

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 17 mei 2015, 01:02

Hoi Goldiefan,

Idd, plaatwerk poetsen etc. en een enkele lichte verfbeschadiging hierop bijwerken/kleuren met originele kleur........ga hierop eerst wat oefenen op blauwe binnenzijde panelen om te ervaren hoe zilver grondlak plus X-keer blauwe dekking plus blanke laklaag werkt c.q. "uitpakt".
Verder nog diverse kleinigheden te doen inkl. carb's afstellen..........heb e.e.a. al een keer geprobeerd; vac. gelijkstelling prima gelukt; stationaire mengregelschroefregeling nog geen succes.....
Ondanks slechts totaal 17.000 km ratelt de motor (fors hoorbaar) rond stationnair draaien t.p.v. dynamo (denk ik); iets daarboven is het weg......even aankijken en evt. deskundigen raadplegen.........in het ergste geval moeten (voor zover mijn vermoeden en kennis strekt) de 12x rubber dempingsblokjes in demperkoppeling tussen rotoraandrijfas en dynamorotor worden vervangen.........blok zou er dan weer uit moeten.......néééééé toch?........... "help"/ allemachtig.....tja, we zien wel.
Motorfiets staat steviger op de lift dan op het eerste oog lijkt.....2 hardhouten balkjes (4x3 cm) liggen in V-vorm op de lift.....op de "punten" van de V rusten de framenokjes tpv voorste motor(onder)bevestigingsbout........(de nokjes drukken een punt in bovenzijde van het hout; de onderzijde daarvan rust op stroeve rubberen bekleding van de 2 draagbalken; e.e.a. ligt zeer vast)......de punt van de V komt samen onder de in- of uitgeklapte hoofdstandaard.
Is stabieler dan je in eerste instantie zou denken.....hierdoor worden zowel onderzijde v.h. carter als de uitlaatspruitstukken niet belast/blijven vrij; zo is alles goed bewerkbaar/demonteerbaar........dit wordt voortaan mijn vaste opstelling.

Afbeelding

mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door Goldiefan » 17 mei 2015, 13:42

Beste Ruud,

Wat betreft die mengselschroeven: ik denk dat ik je niets nieuws vertel: die zijn niet simpel te stellen, ze waren af fabriek afgesteld, Honda adviseert er niet aan te komen en je moet ze bij revisie een standaard aantal slagen terugdraaien van ‘bottom position’. Wil je ze afstellen dan moet je volgens mij een uitlaatgasmeting per cylinder doen, dat is lastig omdat twee cylinders in een uitlaat uitkomen. Overigens, en dat is mijn ervaring ook, luistert dat helemaal niet zo nauw, hetgeen door de ‘guru’ Randall Washington wordt bevestigd, kijk maar eens op zijn website als je dat al niet had gedaan. In zijn video over carbrevisie, die ik zo ongeveer uit mijn hoofd ken, besteedt hij er ook nauwelijks aandacht aan.
Wat betreft een ratelende motor bij stationnair toerental dat verdwijnt zodra je een beetje gas geeft: dat zou meestal het gevolg moeten zijn van een versleten morseketting en onschuldig zelfs al klinkt het alarmerend. Zie ook de website van Randakk die een topic heeft betreffende dit onderwerp, maar inderdaad, lijkt me vreemd dat dat bij zo weinig kilometers al het geval zou zijn. Mijn GL1000 is wat dat betreft gelukkig muisstil, zou ook weinig km op de teller hebben staan, nu ca. 40.000.
Nogmaals prachtig project, waarvoor mijn complimenten en succes verder. Snel rijden! Ik zou niet weten wat ik aan die van mij zou moeten doen, poetsen wellicht, ben ik niet zo goed in, maar ik ben op het ogenblik op kaarten aan het kijken voor een reisje naar de zwitserse en franse Alpen, vertrek a.s. dinsdag. Uiteindelijk is dat leuker dan al dat technische geklooi, hoewel het als het, na veel zweet, bloed en tranen, allemaal in orde is - ik weet er alles van - significant bijdraagt aan de bevrediging van het rijden ....

Groet,

Jeroen.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 17 mei 2015, 14:17

Hoi Goldiefan,

Hartelijk dank voor je leuke reactie en advies.........!
En een fijne motortrip met goed weer toegewenst!!!

mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door Goldiefan » 17 mei 2015, 20:52

Kreeg 'prive' nog een vraag over die beruchte motorgeluiden, wellicht ten overvloede hier nog eens die link van Randakk: http://www.randakksblog.com/diesel-clatter/#more-1468" onclick="window.open(this.href);return false;
Over rubbers rept hij niet bij stationnaire ongewenste motorgeluiden ......

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 17 mei 2015, 22:56

Goldiefan,

Bedankt voor de info.........overigens; de Randakk's postings ken ik; waar ik met name op doel (flexibele koppeling) vind je in de bijgaande link.
In de 2e link vind je een Duits bedrijf dat wellicht de betreffende rubberdelen zou kunnen leveren etc...............deze zouden namelijk al jarenlang niet meer bij Honda verkrijgbaar zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens de "klassieke"Goldwing-rammel bij stationnair toerental kan ook worden veroorzaakt (plus verminderd) door onbalans tussen verbranding linker en rechter cyl. paar........
Echter, stationnair blijven het rammelkasten.....

mvg, Ruud

http://www.wingovations.com/alternator- ... 4579471110" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fourever-classic-parts.de/in ... &Itemid=31" onclick="window.open(this.href);return false;
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door GL-1800 » 22 mei 2015, 19:34

:D :D , deze Duitse "haalt" ze ook bij CMS, ik heb n kompleet nieuwe gekocht bij CMS. Niemand op deze aardbol kan nog n hele set rubbers leveren.....helaas.De "rammel" bij de Wing zou mede deze rubbers kunnen zijn maar.....ook n verotte transmissiedemper. Ook hier zitten rubbers in. En...dat ziet er ook erg verrot uit. Vergeet ook niet n uitgerekte transmissieketting en...t verhaal "rammelt". Maw, n niet rammelde wing heeft deze delen nogal goed voor elkaar en ja.....ook de afstelling helpt.

Te bekijken? Ja! Haal t filterdekseltje aan de zijkant blok los en t aanzuigfilter eruit en zie je zwarte "korrels'' Bingo!

Deze info en geleerd? Van Harrie, sorry.... :? En gelukkig, anders had ik de versleten delen er in gezet omdat ze goed "leken"....
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 25 mei 2015, 10:46

.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door GL-1800 » 25 mei 2015, 14:35

Ja ja............t eind is in zicht!!!

Echt Ruud, ziet er erg goed uit hoor......Ik wou.........da k half zover was.

Gedonder met t frame.....maar we zetten door!

Als de jouwe klaar is....kom je n bakkie halen??? Met de Wing vanzelf!!!

どういたしまして op zn Japans he??
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 25 mei 2015, 19:56

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie...........idd het duurt nu niet zo lang meer.
Wat jammer en klote dat je problemen hebt met jouw frame.
Er zit idd niets anders op dan maar door te zetten....veel geluk en succes er mee....sterkte!

mvg,Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door GL-1800 » 25 mei 2015, 20:14

Thnxx maar t komt beter dan goed Ruud!!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door rudolphwolven » 28 mei 2015, 00:32

Vandaag is de GL1000 K1 voor 99,5% klaar; radiateurvleugels nog bijwerken, carburateurs afstellen en nog wat klein werk.
Eerste ritje vanmiddag gemaakt naar tankstation, ca. 10 km v.v, hij reed uitstekend; al met al toch wel een eerste ervaring die een behoorlijk diepe indruk achterlaat.
De K1 is 40 jaar oud en heeft 17.000 km gelopen; is al 37 jaar in mijn bezit; heeft 32 jaar onafgebroken stilgestaan in mijn garage onder een paar zelfgemaakte hoezen........ik was 35 jaar oud toen ik hem kocht en ben nu 72 jaar oud.
De restauratie heeft 11 maanden in beslag genomen; er is ca. 750 uur lang door mij aan gewerkt en er is een paar duizend euro aan uitgegeven voor motordelen, verf, polijsten, nwe. banden, rvs spaken etc, etc........het frame is opnieuw door mij gespoten en van binnen geheel voorzien van een roestwerende coating (400 ml); de gelakte panelen zijn nog in de originele af fabriek geleverde kleur.

mvg, Ruud

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rudolphwolven op 28 mei 2015, 00:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door RonalT » 28 mei 2015, 00:44

Als een nieuwe ziet hij er weer uit. Wees er maar trots op als je er op rondrijdt.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door lord of the wing » 28 mei 2015, 04:23

Petje af voor het volhouden.
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: K1 na 27 jaar weer onder afdekhoes gehaald.....

Bericht door Blacky » 28 mei 2015, 07:50

GEWELDIG!!!!! Vakmanschap!
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Plaats reactie