Starten en niet blijven lopen?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 31 mei 2010, 10:38

Hi allemaal,
het weer tijd voor een kleine update.
Afgelopen tijd heb ik uiteindelijk de voorvork kunnen reviseren. Was eerst met een GL1100 vork thuisgekomen op advies van de verkopende partij dat dit allemaal zou passen. Niet dus! Deze heb ik nu te koop staan maar ik kan hem nog terugbrengen dus geen grote schade geleden.
Zaterdag jongstleden eindelijk tijd vrijgemaakt voor wat serieus kluswerk. Ik heb de cilinderkoppen en nieuwe timingbelts gemonteerd. Kleppen gesteld en ga de overige onderdelen weer langzaamaan monteren. Ik hoop dat een en ander goed gegaan is want het was voor mij de eerste keer dat ik dit soort werk doe. Alles 3 keer nagelezen en dan volgens de boeken uitgevoerd. Je zou zeggen dat het dan goed moet komen. Als ik de motor draai met een sleutel op de dynamobout hoor ik in elk geval geen rare geluiden, ik hoor eigenlijk niets.

De carburateurs zijn ondertussen ook compleet gereviseerd en liggen nu te wachten om gemonteerd te worden. Dan al ook de fijnafstelling nog gedaan moeten worden natuurlijk zoals synchroniseren. Maar eens kijken of ik hier uit kom!
Aankomend weekend weer wat tijd vrijmaken om toch vooral in Juni de motor eens te kunnen starten.

Met groet,
Jos

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 04 jun 2010, 16:02

Vandaag weer wat gewerkt aan de motor en gelijk weer een volgende tegenvaller! Bij het monteren van de benzinepomp merkte ik dat een van de twee bouten doordraaideen dat lag niet aan de bout! :(

Heeft iemand een idee of ervaring hoe ik dit op kan lossen?

Ik hoor graag van een van jullie.

Met groet,
Jos

vinc
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2009, 23:03
Locatie: veeningen

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door vinc » 06 jun 2010, 13:07

Cilinderkop er ff weer af halen,en naar een motorzaak dan wel autogarage gaan.
Beetje werkplaats heeft wel een schroefdraad reparatieset liggen.(time-sert of helicoil)
Niet te strak aandraaien vast=vast er hoeft namelijk geen olifant aan te hangen.
Motor heeft nog niet gelopen toch?dan kun je de kopakking gewoon weer gebruiken.
grtz vincent

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 06 jun 2010, 19:24

Donderdag wordt er een helicoil geplaatst. Een kennis van me kon een reparatiesetje lenen van zijn baas en zorgt dat het weer in orde komt.

Morgen heb ik ook de uitlaatbochten weer terug en het ziet ernaar uit dat het komend weekend spannend kan worden omdat ik dan alles weer gemonteerd heb. Maar eens kijken of er dan gestart kan worden......

Als alles het weer doet wil ik alleen de remklauwen nog doen. Daar wacht ik nu nog even mee.

Met groet,
Jos

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door Goldiefan » 10 jun 2010, 22:51

Beste Jos,

ik heb jouw verhaal met veel plezier gelezen, prachtig mooi zoals je met jouw Goldwing bezig bent. Ik heb ook een GL1000 uit 1977 die veel beter lijkt dan die van jou maar door bijna 20 jaar stilstand met benzine in carburateurs en tank wat andere probleempjes kent. Ik heb vorige week voor het eerst gereden wat een ongelooflijke kick was, ik had nog nooit op een Goldwing gereden! Ook ik heb nog een klein probleempje waarvoor ik niet zo uitgebreid hulp op het forum hoop nodig te hebben. Ga zo door, het gaat vast helemaal goed komen en veel succes,

Groet,

Jeroen.

P.S: jammer van die onderbrekerpunten, ik heb ze onmiddelijk vervangen door een elektronische ontsteking, het is niet meer van deze tijd en zelfs mijn Ariel Squarefour uit 1939 is er mee uitgerust ....

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 14 jun 2010, 08:04

Het weekend is weer voorbij en ook dit weekend weer wat tijd gehad om een paar stappen verder te gaan.
Allereerst zijn de benodigde Helicoils geplaatst. Op zich een simpel klusje maar je moet er het gereedschap voor hebben. Daarna de brandstofpomp weer kunnen monteren en zoals hier ook al gezegd is vast is vast. Ook mijn uitlaatbochten zijn weer terug van het laswerk, gratis door een welwillende collega :D , en die heb ik met Hammerite hittebestendige lak weer mooi matzwart gespoten. Wat is nu de laatste stand van zaken na dit weekend:
Bijna alles weer gemonteerd. Ik moet de uitlaatdempers nog terugzetten, koelvloeistof weer op nivo brengen en dan........ proberen of er weer leven in wil komen. Ik heb wel een beetje angst voor het moment dat ik op de startknop ga duwen. Hopenlijk geeft dit geen problemen met lekkages of iets dergelijks. Dan natuurlijk het synchroniseren van de carbs en het fijnafstellen van de ontsteking. Al met al is het einde in zicht denk ik en komt het moment dichterbij dat erop gereden kan worden.

Wordt weer vervolgd....

Met groet,
Jos

vinc
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2009, 23:03
Locatie: veeningen

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door vinc » 14 jun 2010, 23:19

Mooi om te horen dat je in ieder geval vorderingen maakt.
Naast het synchroon stellen is het ook belangrijk om hem ff aan de viergastester te hangen.
De goldwings die ik tot nu aan de gang gemaakt heb hadden de mengselsschroeven op ong
1,5 omwenteling staan(vanaf dicht natuurlijk)Dan heb je in iedergeval een basis afstelling.
In ieder geval succes toegewenst,en niet schrikken als ie wat rookt in het begin.
grtz vincent

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 15 jun 2010, 22:21

Hoi iedereen,
vanavond was het zover! Ik heb eindelijk de startknop weer in durven drukken en wat denk je.......... ze klinkt heeeeeel mooi! :D

Niet dat de motor blijft lopen maar het geluid van een ronddraaiend blok ZONDER bijgeluiden tijdens het starten klonk echt als muziek in mijn oren. Wat mijn verwachting overtrof is dat er geen lekkages te zien zijn en dit had ik toch echt wel verwacht. Ik zal maar denken dat er secuur en volgens het boekje gewerkt is :wink:

Wat nu nog te doen is werken aan de afstelling van de ontsteking en de fijnafstelling van de carbs en dus ook synchroniseren. Ik moet maar eens proberen of ik ook dit goed krijg maar daar is wel speciaal gereedschap voor nodig geloof ik. Tips zijn zoals altijd van harte welkom. Als dat gedaan is wil ik de remmen ook nog reviseren en dan eindelijk gaan rijden. Heb er nu nog meer zin in!

Tot de volgende keer.

Met groet,
Jos

vinc
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2009, 23:03
Locatie: veeningen

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door vinc » 16 jun 2010, 19:26

Klinkt goed allemaal :D
Als ik jou was ging ik niet liggen knoeien met de afstelling, en zou ik hem lekker af laten stellen bij een motorzaak.
Synchroon en de mengselafstelling hebben nogal wat invloed op elkaar.
Denk dat je er zelfs wel ff op kunt wachten bij een specialist dan wel motorzaak.

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 05 aug 2010, 19:38

Hoi iedereen,
na een hele poos radiostilte van mijn kant heb ik eindelijk weer wat te melden.
Zoals ik in een eerder bericht al melde was het volgens mij nu een zaak van de ontsteking afstellen en de carbs synchroniseren. Ik heb lang lopen tobben of ik dit zelf zou gaan proberen maar uiteindelijk heb ik besloten om profesionele hulp te vragen dus wat doe je dan......je mailt Harry met de vraag of hij je wilt helpen! Vandaag was het zover en is Harry, K0ltd zoals ook wel bekend hier op het forum, bij mij thuis langs geweest om mijn GL te "behandelen". Eigenlijk moet ik nu de topic titel aanpassen in starten en ...gewoon mooi blijven lopen. :D
Inderdaad, Harry heeft de GL onderhanden genomen en ik kan nu stellen dat ik een GL1000 heb met een goedlopend motorblok. Wat is er nu gedaan? Allereerst is de ontsteking afgesteld en daarmee liep de GL al mooi volgens mij. Niet volgends Harry, want die hoorde de kleppen en dus werden de kleppen gecheckt. Ik was nog wel zo trots dat ik dat zelf gedaan had maar het was toch niet gedaan zoals het de bedoeling was, dus kleppen stellen. Daarna waren de carbs aan de beurt. Ik hoorde wel onregelmatige "plofjes" net zoals stoom ergens onder druk ontsnapt en ook dat was zo verholpen. Gewoon de luchtschroeven van de carbs weer op fabrieksstand zetten en weg waren ze. Zo simpel (als je het weet dan). Ook synchroon stellen en uiteindelijk was het dan zover...de GL bleef erg mooi lopen zonder bijgeluiden. Nee, ik ben nog niet zover dat ik kan rijden maar dat duurt nu niet lang meer.
Ik heb nog wat tips gehad van Harry zoals een extra zekering plaatsen, het blijkt dat mijn gaskabel niet origineel en te kort is dus ik moet op zoek naar een andere en de spanningsregelaar moet ik in de gaten houden want de laadstroom is aan de hoge kant.

Nu binnenkort de remklauwen schoonmaken en alle vloeistoffen nogmaals controleren en dan kan ik eindelijk eens gaan rijden met dat ding!

Harry, mocht je dit lezen nogmaals bedankt voor je hulp en ik kom zeker een keer bij je langs op de Goldwing!!

Met groet,
Jos

wim2weelz
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2010, 22:06

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door wim2weelz » 15 aug 2010, 23:21

hai

dat probleem heb ik ook eens gehad starten en gelijk aanslaan maar als je de start knop los laat slaat ie gelijk weer af

heb me rot gezocht maar het was het kabelschoentje op de bobine wat geen goed kontakt maakte ff goed schoon maken

en hij draaide weer goed.

en het kwam zomaar in een keer uurtje of wat geparkeerd staan en niet meer aanslaan lijkt wel wat op

jouw probleem even naar kijken is de moeite waard

mvg Wim

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door japie de cipier » 16 aug 2010, 20:46

brabo61 schreef:Hoi iedereen,


Harry, mocht je dit lezen nogmaals bedankt voor je hulp en ik kom zeker een keer bij je langs op de Goldwing!!

Met groet,
Jos
Kijk en daar is een forum dan ook weer goed voor, Harry je bent een KEI en je bezorgt het Gold Wing Forum een goede reputatie, naar mijns inzien eigenlijk een GWF sleutelhangerwaardige daad, maar ja wie ben ik????????? om daar over te beslissen, maar ik zal eens gaan zoeken in wat dozen of ik niet iets kan vinden wat er op lijkt.

Afbeelding

nou deze gevonden dus de afbeelding is voor jou :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door koltd » 17 aug 2010, 21:42

en Jos heb je... al een aantal Km met je fiets gereden

Gr k0ltd (Harry)
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 29 aug 2010, 12:04

koltd schreef:en Jos heb je... al een aantal Km met je fiets gereden

Gr k0ltd (Harry)
Hi Harry,
nog niet gereden want ik ben afgelopen zaterdag pas terug gekomen van vakantie. Het weer aankomende week in Nederland is goed om de laatste sleutelklusjes te doen.Ik hou je op de hoogte van de eerste kilometers.

Mewt groet,
Jos

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door mario1976 » 29 aug 2010, 13:51

Leuk om te lezen dat het goed komt met je motor, stonden de mengselschroeven van je carbs niet goed, heb deze volgens de fabrieksinstelling afgesteld???
Maar ja, fijn dat het allemaal goed is gekomen, zorgen dat je blijft rijden en rij je lange tijd niet dan moto power in je tank tegen het verouderen van de benzine, dan blijven je carbs voor altijd perfect.

Succes, Mario
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie