Starten en niet blijven lopen?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 11 jan 2010, 12:30

Helaas geen tijd kunnen vrij maken om aan mijn GL te werken tussen kerst en nieuw. Dit zal denk ik een echt lange termijn project gaan worden :( want voor mijn werk ga ik binnenkort twee weken naar Phoenix. Niet verkeerd maar zo gaat het wel erg lang duren voor ik op de Gl kan gaan rijden. Dat was eigenlijk nooit mijn bedoeling maar ja...

Met groet,
Jos

Gebruikersavatar
Whitesmoke
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mar 2006, 22:23
Locatie: Vlijmen (NB)

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door Whitesmoke » 24 jan 2010, 00:53

Heb je geen losgeschoten draad bij de bobine? (zwart/bruin) Ik heb mijn bobines vervangen en in eerste instantie heb ik het wite blokje er tussentuit gelaten, maar ook de draden niet doorverbonden. Zodra ik de startknop losliet sloeg de motor af..... misschien vergezocht maar je weet maar nooit

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 15 mar 2010, 07:29

Afgelopen weekend eindleijk tijd gevonden (gemaakt) voor mijn GL1000 klus.
Ik heb hem weer, na de nodige "knallen" uit de uitlaat, aan de praat gekregen maar.....ik verwacht dat er een gehele blokrevisie moet plaatsvinden. Beide rechtercilinders waren na 5 minuten bloedheet geworden, met name de achterste, cilinder 3. Ook kwam er witte rook uit de rechteruitlaat dus ik denk dat er ergens koelvloeistof in het carter loopt. Het nivo van de koelvloeistof was onder het minimum omdat ik dit nog moet vervangen maar volgens mij is het nu helemaal leeg.

Ik heb nu toch enige vragen voordat ik verder ga met het opknappen.
- Iemand enig idee wat bij benadering de kosten zijn van zo'n revisie?
- En, heb je uitgebreide technische kennis nodig of kun je met "standaard" kennis en hulp van een forum :-) een aardig eind komen?
- Is het misschien beter om een gereviseerd blok aan te schaffen?

Ik denk er nu over om als er toch een blokrevisie moet plaatsvinden om de gehele fiets te strippen en hem dan weer op te bouwen. Dan kan ik ook het frame laten poedercoaten bijvoorbeeld?

Graag zie ik jullie reacties die me kunnen heloen in het maken van een beslissing.

Met groet,
Jos

vinc
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2009, 23:03
Locatie: veeningen

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door vinc » 25 mar 2010, 20:26

Ik zou er persoonlijk eerst een set koppakkingen aan wagen.(kun je gelijk beoordelen of je cilinderwanden nog netjes zijn!)
Pakkingset is niet woest duur, en dit is in een middagje wel te doen.
Als ie dan beter loopt kun je hem ff goed testen(dus niet een blokje om maar behoorlijk ,een km of 100)om te kijken of er geen gebreken zijn.
(lees lekkages ,slippende koppelingen, weigerende neutraalsensors enz)
Beetje rook zal je toch wel houden,ook als ie goed is.
Ik ben persoonlijk van mening dat je motor eerst technisch goed moet zijn voor dat je begint met mooi maken.
(anders heb je dadelijk een hele mooie goldwing ,waar je niet mee kunt rijden!)

groeten uit drenthe.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door RonalT » 25 mar 2010, 21:59

Een showwing.... moet je wel een aanhangwagen achter de auto hebben.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 27 mar 2010, 15:27

vandaag de rechtercilinderkop eraf gehaald om te kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik had van meerdere mensen de tip gekregen om de koppakking te vervangen en asl ik dan toch bezig ging ook de klepseals en timingbelts. Dus vol goede moed begonnen en dit is wat ik tegenkwam. (zie foto's)
Is dit normaal of is dit niet meer te redden?

Met groet,
Jos

vinc
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jan 2009, 23:03
Locatie: veeningen

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door vinc » 27 mar 2010, 19:15

Ziet er goed uit zover ik van de fotos kan zien,die koolaanslag is vrij normaal.
Als er geen rare plekken (putjes of krassen) in de cilinderwanden zitten zou ik het spul gewoon netjes schoonmaken en weer opbouwen.
Succes met je project!

Gebruikersavatar
meisterjager59
Berichten: 618
Lid geworden op: 25 mar 2009, 19:46
Type Goldwing: GL1500
Locatie: rijssen

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door meisterjager59 » 28 mar 2010, 00:04

zou voor alle zekerheid de koppen even laten vlakken bij een revisiebedrijf, voor een paar tientjes heb je ze in ieder geval weer vlak
grtz Harry
beter 1 wing in de hand dan 2 op je rug
Vaake b'j te bange
inwoner van Terra Promissa/Tubantia

peter

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door peter » 28 mar 2010, 09:12

Kijk uit met die kleine oliesproeier die erin zit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Niet vergeten en al helemaal niet kapot drukken!!!

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 28 mar 2010, 10:38

Bedankt voor de tip.
De oliesproeier kon ik er zo uitpakken. Er zat maar 1 O-ring om en volgens de boeken moeten dit er twee zijn. Ga nu beginnen aan de linkerkant, eens kijken hoe dat eruit ziet.

Met groet,
Jos

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 28 mar 2010, 16:17

Voor degene die dit interessant vinden hierbij wat foto's van wat inmiddels een project genoemd mag worden. Beide cilinderkopen eraf, carbs eraf voor (laten) reviseren,Ik kwam wel iets tegen wat problemen kan veroorzaken denk ik. Bij de schakelpook is het carter beschadigd. Dit was gecamoufleerd met een groete prop siliconen. Zie ook de foto.
ALS alles lukt met het motorisch in orde te krijgen zijn er nog dingen te doen zoals voorvorkpoten en remmen nakijken. Dan deze zomer lekker rijden en de komende winter eens kijken of het uiterlijk ook aangepakt kan worden. Zoals Vinc al voorstelde, eerst technisch dan uiterlijk!

Ik zal proberen om via dit forum de updates te delen met jullie. Alle kritiek en of aanbevelingen en tips zijn welkom.

Met groet,
Jos
projectfoto1.jpg

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 29 mar 2010, 09:58

Hoi allen,
ik zit met een dilemma.
Nu ik bezig ben met dit project vraag ik me af of het nu verstandig is om het blok verder open te maken en ook de zuigers en zuigerveren te controleren/vervangen. Dan ben ik zeker dat het daarna voor langere tijd weer in orde is. Dit betekend wel een hoop extra werk maar zou het nodig zijn?

Iemand die me hierover advies kan geven? Ervaringen hiermee?

Ik hoor graag van jullie,

Met groet,
Jos

peter

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door peter » 29 mar 2010, 10:43

Je bent nu al behoorlijk op weg, en als je geen ernstig olie verbruik hebt of dat de wing ernstig lawaai maakte of slecht schakelt o.i.d. zou ik lekker het blok erin laten. Het is niet erg moeilijk en met een handboek krijg je hem ook wel wel weer in elkaar(heb het zelf ook een keer gedaan). Als je het blok uit elkaar trekt, zou ik de cilinders even licht laten honen en sowieso nieuwe veren erin zetten en natuurlijk ook nieuwe overmaat zuigers als het nodig is maar dan zal het honen wel duurder worden. Kost een hoop extra, reken maar uit; complete pakkingset, overmaat zuigers met veren, cilinders honen en er komen vast nog wel meer kosten bij.

Mocht je het toch willen doen hier een link van iemand die een setje overmaat zuigers en veren aanbied. http://link.marktplaats.nl/331752229" onclick="window.open(this.href);return false; scheelt misschien weer een hoop geld

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 20 apr 2010, 21:59

Het is weer even tijd voor een kleine update volgens mij.

Beide cilinderkoppen zijn inmiddels voorzien van nieuwe klepseals en de kleppen zijn weer ingeslepen. De koppen hoefden niet gevlakt te worden. Dit met grote dank aan K0ltd die mij heeft uitgelegd hoe een en ander gedaan moest worden. Vorige week hebben we gezamelijk in zijn werkplaats deze klus geklaard.

Ook mijn carburateurs worden nu gereviseerd door Mario van het forum. Dit durfde ikzelf zonder hulp niet aan. Hopenlijk heb ik ze over een week of twee weer terug en kan ik hiermee verder. Dit geeft me mooi de tijd om andere dingen zoals de voorvork aan te pakken.

Ik heb ondertussen de uitlaatbochten van roest ontdaan maar dat was wel een tegenvaller. Bij de rechterbocht viel er een gat in. Morgen op mijn werk eens kijken of dit nog gelast kan worden anders moet ik op zoek naar andere bochten links en rechts en dat zal niet meevallen denk ik zo.

Ik ben echt onder de indruk van de hulpvaardigheid van de forumleden hier! Dat heb ik op andere forums wel anders meegemaakt.

Wordt vervolgd.

Met groet,
Jos

peter

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door peter » 20 apr 2010, 22:06

Je bent lekker bezig en inderdaad de forumleden zijn niet onwillig :D
Nog een paar weekjes en kunt weer rijden :D

Plaats reactie