Starten en niet blijven lopen?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 01 sep 2010, 18:03

Zo, belofte maakt schuld en dus vandaag de laatste klusjes gedaan om weer te kunnen rijden...... en dat ook maar gelijk gedaan! 8)
Eindelijk is er weer een "oude" GL1000 met blauwe plaat de weg opgegaan vandaag. :D

Zo maar een half uurtje gestuurd in het mooie Oosterhout en dat is toch wel genieten met een grote G. Niet dat alles voor 100% in orde is maar toch.

Is het bij iemand een bekend verschijsel dat de voorvork bij bepaalde snelheden "stuitert" en daardoor in een soort cadans komt en niet meer ophoudt totdat je weer gas geeft of terugneemt? Ik heb de banden op spanning gezet voordat ik ging rijden maar zo blijven rijden is niet plezierig. Ik kan me niet voorstellen dat dit stuiteren aan het balanceren van het voorwiel ligt, dan is het niet zo heftig volgens mij. Moet ik zoeken in de voorvork? teveel/te weinig olie misschien?
Verder een hoop lawaai in vergelijking tot mijn Honda VFR, maar man wat is het leuk om op zo'n oude fiets rond te tuffen. Komende tijd de kleinere dingen doen zoals gaskabel vervangen maar ik kan nu in elk geval rijden.Ook de elektrisch moet een en ander nagekeken worden want er gaan lampen branden die niet horen te branden en andersom.

Nu maar eens gaan denken of ik het uiterlijk nog eens op ga knappen.Enerzijds heeft het wel iets om zo te blijven rijden maar ik twijfel.

Harry,
ik kom snel een keer langs op de GL in Rotterdam. Ook dat heb ik belooft.

Met groet,
Jos

Gebruikersavatar
Jan Geel
Berichten: 438
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:30
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Nieuwegein

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door Jan Geel » 01 sep 2010, 18:19

brabo61 schreef:
Is het bij iemand een bekend verschijsel dat de voorvork bij bepaalde snelheden "stuitert" en daardoor in een soort cadans komt en niet meer ophoudt totdat je weer gas geeft of terugneemt? Ik heb de banden op spanning gezet voordat ik ging rijden maar zo blijven rijden is niet plezierig. Ik kan me niet voorstellen dat dit stuiteren aan het balanceren van het voorwiel ligt, dan is het niet zo heftig volgens mij. Moet ik zoeken in de voorvork? teveel/te weinig olie misschien?

Jos
Dat "stuiteren" doet de mijne ook, vorige eigenaar beweerde dat alle K0's en K1's het deden. :?
Het gaat bij gasgeven inderdaad weg, maar ik vind het niet echt een fijn gevoel.
GoldWing GL1000 K1 (d'oude heer), 1976

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door 1500 » 01 sep 2010, 18:49

Misschien even voorwiel van de grond en ronddraaien, kijk eens of er geen hobbel in zit, platte kant of ligt de band er wel goed op.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door WingMan84 » 01 sep 2010, 20:16

Heb dat hobbelen ook gehad bij mijn GL1100. Oorzaak was samenspel van verschillende dingen. De voorveren waren slecht, vooral aan de rechtse kant, heb ik 2 nieuwe ingezet, progressieve, en nieuwe olie en keerringen. Daarbij kwam ook nog dat de motor lange tijd had stil gestaan, waardoor er op de band een vlakke plek was ontstaan. Dus ook de banden vernieuwd. Euvel verholpen!! :D :D

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 20 sep 2010, 12:40

Afgelopen zaterdag is het gelukt om alle lampen, richtingaanwijzers en remlichten te laten branden op het moment dat het moet. Gelukkig zater er geen grote problemen maar veelal was het een geval van corrosie op de contacten. Wel ben ik wat tijd kwijtgeweest aan de "spagetti" bij het achterlicht. Er zat nl bij aanschaf een topkoffer met 4 lampen erin gemonteerd op en die heb ik erafgehaald. Hoe een en ander doorgelusd was....je wilt het niet weten! Maar goed, ook dat is weer opgelost. Ik moet overigens op termijn een andere 9-polige stekker bij de kuip op de kop tikken als vervanger voor de huidige. De stekker maakt erg slecht contact en als je de kabel beweegt valt de koplamp uit. Nogmaals bewegen en hij brandt weer. Ik heb alles doorgemeten en er zit geen kabelbreuk.

Voor het stuiteren betreft bedankt voor de reacties, Ik zal er mee aan de slag gaan en hopenlijk is het alleen balanceren.

Tot devolgende update.

Met groet,
Jos

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door Antoon Aarts » 20 sep 2010, 16:08

brabo61 schreef:Afgelopen zaterdag is het gelukt om alle lampen, richtingaanwijzers en remlichten te laten branden op het moment dat het moet. Gelukkig zater er geen grote problemen maar veelal was het een geval van corrosie op de contacten. Wel ben ik wat tijd kwijtgeweest aan de "spagetti" bij het achterlicht. Er zat nl bij aanschaf een topkoffer met 4 lampen erin gemonteerd op en die heb ik erafgehaald. Hoe een en ander doorgelusd was....je wilt het niet weten! Maar goed, ook dat is weer opgelost. Ik moet overigens op termijn een andere 9-polige stekker bij de kuip op de kop tikken als vervanger voor de huidige. De stekker maakt erg slecht contact en als je de kabel beweegt valt de koplamp uit. Nogmaals bewegen en hij brandt weer. Ik heb alles doorgemeten en er zit geen kabelbreuk.

Voor het stuiteren betreft bedankt voor de reacties, Ik zal er mee aan de slag gaan en hopenlijk is het alleen balanceren.

Tot devolgende update.

Met groet,
Jos
Wat voor kuip ?

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 20 sep 2010, 19:00

Wat voor kuip ?
Hoi Antoon,
een Vetter (Windjammer met Lowers) kuip. Ik zal een foto toevoegen.

Met groet,
Jos

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door Antoon Aarts » 20 sep 2010, 19:18

Laat ik nou een z.g.a.n. hebben liggen !!

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 21 sep 2010, 07:19

En waarom verbaast me dat niet??

Ik stuur je wel even een berichtje.

Met groet,
Jos

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door WingMan84 » 21 sep 2010, 08:43

Dr Antoon laat je nooit in de steek. 8) 8) :wink: :wink:

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 27 sep 2010, 12:20

Afgelopen zaterdag weer even een ritje gemaakt om te zien of ik met de tocht van zondag mee kon. Ik vertrouwde het echter nog niet om een rit va 155 km te gaan maken. Ik heb dus wel even de snelweg geprobeert om te zien wat er met wat hogere snelheden dan tot nu toe zou gebeuren. Het stuiteren van de voorvork waar ik eerder over schreef is bij hogere snelheden dus weg! Vanaf 80 wordt het minder en als ik ongeveer 100 km rij dan is er niet meer te voelen van stuiteren. Op dat moment heeft ook het rijden op een GL 1000 virus toegslagen! :lol: Dit rijdt wel zo relaxed ten opzichte van mijn Honda VFR, heerlijk gewoon. Reden te meer om de GL1000 echt helemaal in orde te krijgen, mechanisch dus voordat ik cosmetisch iets ga doen.
Kan iemand mij uitleggen waarom ik bij lagere snelheden wel last heb van een stuiterende voorvork en bij hogere snelheden niet? Kan het zijn dat de voorvering niet goed genoeg is omdat ik met een kuip rij?
Verder blijft er een hardnekkige olielekkage die ik maar niet weg krijg. Het rechterkleppendekssel blijft oliedruppels eruit gooien. ook tijdens het rijden want ik zag wat olie op mijn laars.

Met groet,
Jos

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door WingMan84 » 27 sep 2010, 12:35

brabo61 schreef:Afgelopen zaterdag weer even een ritje gemaakt om te zien of ik met de tocht van zondag mee kon. Ik vertrouwde het echter nog niet om een rit va 155 km te gaan maken. Ik heb dus wel even de snelweg geprobeert om te zien wat er met wat hogere snelheden dan tot nu toe zou gebeuren. Het stuiteren van de voorvork waar ik eerder over schreef is bij hogere snelheden dus weg! Vanaf 80 wordt het minder en als ik ongeveer 100 km rij dan is er niet meer te voelen van stuiteren. Op dat moment heeft ook het rijden op een GL 1000 virus toegslagen! :lol: Dit rijdt wel zo relaxed ten opzichte van mijn Honda VFR, heerlijk gewoon. Reden te meer om de GL1000 echt helemaal in orde te krijgen, mechanisch dus voordat ik cosmetisch iets ga doen.
Kan iemand mij uitleggen waarom ik bij lagere snelheden wel last heb van een stuiterende voorvork en bij hogere snelheden niet? Kan het zijn dat de voorvering niet goed genoeg is omdat ik met een kuip rij?
Verder blijft er een hardnekkige olielekkage die ik maar niet weg krijg. Het rechterkleppendekssel blijft oliedruppels eruit gooien. ook tijdens het rijden want ik zag wat olie op mijn laars.

Met groet,
Jos
Wat dat stuiteren aangaat was bij mij precies hetzelfde, bij een bepaalde snelheid stopte het gewoon. Oorzaak: 1: rechtse voor veer heel slecht. Oplossing: allebei de veren vernieuwd, plus de keerringen, progressieve veren erin gezet. 2: daarna heeft Antoon ook nog het balhoofdlagerset vernieuwd. 3: en dan ook nog een nieuwe voorband, want het bleek dat de motor bij de vorige eigenaar behoorlijk lang had stil gestaan waardoor een vlak stuk op de band was gekomen.
En nu hobbelt zij totaal niet meer met geen enkele snelheid, alleen nog wanneer de weg slecht is, met klinkers of zo :lol: :lol: :lol:

kijk maar eens of je hier wat aan hebt, Gr, Wil

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door koltd » 29 dec 2010, 18:04

Hallo Jos een wat laten reactie kom eens lang vanwege je olie lekkage en dat ik een proef rit maak om de vering te bekijken

gr Koltd
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 05 jan 2011, 16:40

koltd schreef:Hallo Jos een wat laten reactie kom eens lang vanwege je olie lekkage en dat ik een proef rit maak om de vering te bekijken

gr Koltd
Bedankt voor je aanbod. Ik zit weer even in Phoenix en als ik weer terug ben en het weer laat het toe kom ik langs. Ik neem dan wel even contact met je op.

Groeten,
Jos

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 17 jan 2011, 08:02

Ik wil even laten weten dat ik vandaag mijn eerste "grote" rit gemaakt heb met e GL 1000.
Door omstandigheden gedwongen, zie ander topic "pechweek", ben ik vandaag met de GL naar mijn werk in Almere gereden, een rit van 105 km in de ochtenspits! Nadat ik afgelopen vrijdag bij Antoon langs ben geweest voor de remmen na te laten kijken vandaag dus klaar voor gebruik. De eerder vermelde olielekkage is verholpen door vloeibare pakking tussen benzienpomp en cilinderkop aan te brengen. Tezijnertijd maar eens goed oplossen!

Met deze rit ben ik zo goed als klaar met dit topic en ga vrolijk verder met het opknappen.

Groeten,
Jos

Plaats reactie