Starten en niet blijven lopen?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 14 dec 2009, 12:23

Hoi allemaal,
uiteindelijk ben ik maar eens begonnen met het motorisch in orde maken van mijn GL1000 die ik in Feb heb aangeschaft want ik wil ermee gaan rijden! Dus heb ik ongeveer 4 weken geleden een grote beurt gedaan, contactpunten en bijbehorende condensator vervangen, kleppen gesteld en dat soort dingen.
Afgelopen zaterdag weer enthousiast aan de slag maar de GL weigert. Hij start wel maar valt gelijk weer uit. Later op de dag sloeg hij niet meer aan. De voor de hand liggende zaken gecontroleerd zoals voldoende benzine, benzinetoevoer vanuit de brandstofpomp, bougies zijn droog, startmotor draait goed rond maar niets afwijkends kunnen vinden.

Heeft iemand tips waar ik moet gaan zoeken om dit op te lossen? Carburateurs vuil? Onvoldoende compressie want die was wat aan de lage kant?

Ik hoor graag van jullie.

Met groet,
Jos

peter

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door peter » 14 dec 2009, 12:44

Lijkt mij erop dat de choke niet goed werkt. ook omdat je bougies droog blijven. Of je benzinepomp die niet werkt.

Gebruikersavatar
JH.
Berichten: 291
Lid geworden op: 13 okt 2008, 23:07
Locatie: Belgie / Roeselare
Contacteer:

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door JH. » 14 dec 2009, 18:16

... eenvoudig beginnen.

Batterij

vervuilde benzine(-filter)
!ǝʞoɹq sʇı 'dןǝɥ

peter

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door peter » 14 dec 2009, 20:00

Zeker weten dat het onstekingstijdstip goed staat :?: Bij het vast zetten van de grondplaat wil deze wel eens verlopen, dus na het vast zetten weer controleren :!:

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door Black Wing » 14 dec 2009, 23:26

Bougies droog na een start waar hij niet aanslaat, lijkt mij toch een brandstof probleem,
heeft hij lang stil gestaan ?? en liep jij voor de grote beurt wel ??
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 15 dec 2009, 08:26

Black Wing schreef:Bougies droog na een start waar hij niet aanslaat, lijkt mij toch een brandstof probleem,
heeft hij lang stil gestaan ?? en liep jij voor de grote beurt wel ??
Ik heb de GL in Feb zelf naar huis gereden en daarna heeft hij grotendeels stilgestaan. Na de grote beurt liep hij goed en dat is ongeveer 4 weken geleden. Zelf denk ik ook aan een brandstofprobleem maar dan met name in de caburateurs.

In elk geval al bedankt voor de reacties.

Met groet,
Jos

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door 1500 » 15 dec 2009, 20:19

Luchtfillter deksel er af, spuit iets startpiloot in het luchtfilterhuis en starten(gashendel open), slaat de motor aan en met steeds iets startpiloot er bij spuiten kun je de motor aan de praat houden, als je een brandstof probleem hebt zal de motor weer afslaan.
Let wel op dat het een zeer brandbaar goedje is, niet in een kleine ruimte proberen liefst buiten, ehnn peukje uit de mond :roll: :mrgreen:


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

peter

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door peter » 15 dec 2009, 20:25

Ook niet te lang spuiten met die troep want het zo schraal als de hel, wij gebruikten het vaker bij de ankermotoren, als ze dan niet lopen lopen ze nooit meer :lol: :lol: :lol:

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door 1500 » 15 dec 2009, 21:21

Als je het een beetje onder de knie hebt, kun je naar Drachten bij de TOPFUEL klasse :mrgreen: :mrgreen:
Die van Kroon oil is met extra smeermiddel kun je ook met een tweetakt meedoen :lol:


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door Miky Biky » 18 dec 2009, 14:45

Hallo Jos,

je zou de drainage schroefjes van de vlotterkamers een voor een kunnen losdraaien, als je dan de benzine kunt opvangen, weet je meteen of in elke vlotterkamer evenveel zit.

Ik lees dat je een grote beurt hebt gedaan, maar ik lees er niet bij dat de distributieriemen vervangen zijn, ken je de leeftijd hiervan (max 6jaar), in geval van twijfel zeker vervangen, als er eentje het begeeft zijn de kosten meestal behoorlijk!

Grtzz, M.

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door appieabc » 18 dec 2009, 16:47

probeer eens na te gaan of dynamo wel genoeg bijlaadt en dat accu oke is tenminste als de motor abrupt stopt als motor hortent en stotend stopt en wat gas geen nog wel iets wil moet je aan brandstoftoevoer gaan denken ps hoe oud of goor is de benzine in de tanh? sukcess appie

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door Miky Biky » 18 dec 2009, 19:30

Ik zou durven zeggen dat zo lang de startmotor de motor lekker vlot rond draait er voorlopig geen probleem is met de batterij, of hij genoeg bijlaad dat is nadien een probleem tijdens het rijden, niet zo zeer een stilvallen probleem meteen bij het starten.

Grtzz, M.

Gebruikersavatar
brabo61
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jan 2009, 18:36
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Oosterhout

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door brabo61 » 21 dec 2009, 07:45

Bedankt voor de reacties.
Ik zal tijdens de donkere dagen tussen kerst en nieuwjaar wel tijd vinden om met jullie tips aan de slag te gaan.

Distributieriemen zijn inderdaad niet vervangen en ik weet ook hoe lang deze gebruikt zijn. Benzine is vers met toevoeging van Forte en de accu is nieuw en staat aan de druppellader. Ik zal eerst eens beginnen met het drainen van de carburateurs en het nogmaals checken van de contactpuntjes zoals in een van de reacties gezegd wordt.

Ik zal proberen middels dit forum de vorderingen te melden.

Iedereen prettige feestdagen gewenst.

Met groet,
Jos

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door 1500 » 21 dec 2009, 11:46

brabo61 schreef:Onvoldoende compressie want die was wat aan de lage kant?

Ik hoor graag van jullie.

Met groet,
Jos
Ligt er aan wat je heb gemeten, standaard moet het zijn 9.2 volgens boekje

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

peter

Re: Starten en niet blijven lopen?

Bericht door peter » 21 dec 2009, 12:52

Gebruik je ook het goede merkteken op het vliegwiel, je moet het F teken hebben en niet het T. Ook even rekening houden met de draairichting. En kijk ook even naar je vervroeger die zit achter de grondplaat van de puntjes.

Plaats reactie