Ik heb laatst mijn wing naar BB gebracht voor een beurt.
Nu heb ik in grote letters op de bon staan dat ik de verkeerde bougies gebruikte: NGK D8ES-L.....
Dit gebruikte ik al jaren, zonder problemen.
Nu heb ik er de D8EA in gekregen, ik vind dat prima maar ik heb de indruk dat mijn wing er niet lekker op loopt.
Ik heb de twee werkplaatshandboeken erop na geslagen, in de ene staat de EA en in de andere de ESL.
Welke moeten we nu gebruiken ??
Bart
Bougies vraagje
NGK geeft aan dat er twee types bougies geschikt zijn voor jouw brommer, en geen van beiden is de D8ES-L.
De bougie 'by choice' voor jouw motor zijn zoals BB ook al zegt, de D8EA, wat een OEM bougie is (OEM betekent zoveel als standaard origineel in dit geval), en als je de 'Iridium' serie bougies wilt gebruiken, de DR8EIX.
Ik zou als ik jou was zeker dit voorschrift aanhouden. De ene bougie is zeker de andere niet, dit heeft namelijk te maken met hitte. Een te hete bougie beschadigt je motor (in het extreme geval zelfs een gat in je zuiger), en een te koude vervuilt hem.
Hier is echt wel over nagedacht door Honda en de betreffende bougie producenten.
Wees zuinig en volg het voorschrift, tenzij je zelf modificaties hebt gedaan aan de compressieruimte en de zuigervorm etc.
Maar ik denk dat als je zo technisch bent, je deze vraag nooit gepost had.
De bougie 'by choice' voor jouw motor zijn zoals BB ook al zegt, de D8EA, wat een OEM bougie is (OEM betekent zoveel als standaard origineel in dit geval), en als je de 'Iridium' serie bougies wilt gebruiken, de DR8EIX.
Ik zou als ik jou was zeker dit voorschrift aanhouden. De ene bougie is zeker de andere niet, dit heeft namelijk te maken met hitte. Een te hete bougie beschadigt je motor (in het extreme geval zelfs een gat in je zuiger), en een te koude vervuilt hem.
Hier is echt wel over nagedacht door Honda en de betreffende bougie producenten.
Wees zuinig en volg het voorschrift, tenzij je zelf modificaties hebt gedaan aan de compressieruimte en de zuigervorm etc.
Maar ik denk dat als je zo technisch bent, je deze vraag nooit gepost had.
- Antoon Aarts
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hilvarenbeek
- Contacteer:
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 12 apr 2006, 11:14
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Oirsbeek
Vandaag heb ik mijn instruktieboekje geraadpleegd betreffende de 1000,en er staat :de standaard bougie voor de gl1000 is NGK D-8ESLbrommert schreef:Toch raar, nu hoor ik vaker dat er fouten in het Haynes werkplaatshandboek staat maar ook op de lijst die ze bij Motoport gebruiken staat de D8 ESL.
Dit verzin ik dus echt niet zelf.
Maar goed, de EA is dus de juiste.
Hou ik dat aan.
Bedankt voor het meedenken.[/img]
goldwing 1200 aspencade,84
Canadeze modellen de ESL omdat het daar een ander (kouder) klimaat heeft misschien ???
Ik snap er weinig meer van maarrrrrrr.
De Honda shopmanual die ik een tijdje geleden heb gedownload geeft de EA aan.
Ik denk dat ik dat maar aan ga houden.
Maar nu: wat als er straks een elektronische ontsteking op komt, want dat is uiteindelijk mijn bedoeling, moet ik dan nog steeds dezelfde gaan gebruiken.
Ik heb het vermoeden van wel maar weet het niet zeker.
Bart