op twee cilinders lopen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

op twee cilinders lopen

Bericht door mario1976 » 14 apr 2008, 08:28

Ik heb een probleem, mijn 1000 loopt over het algemeen prima, maar als ik een 10 min. snelweg rijdt, dus tegen de 5000 toeren draai voor iets langere tijd dan loopt hij goed, kom ik van de snelweg af en draai het gas dicht dan gaat hij op twee cilinders lopen(denk ik). Hij blijft dit dan doen totdat ik gas geef, de twee cilinders komen er dan weer bij, laat ik het gas weer los houden ze weer op, het lijkt mij geen benzineprobleem want dan zouden de cilinders toch met gas geven er ook niet bij moeten komen? Hij blijft bij constant toerental dan constant op twee cilinders lopen en pas na afkoelen is het weer in orde. Heb connectors van de ontstekingsdraden nagekeken en aangeknepen.(niet opgelost) Bougiekabels zien er goed uit(soepel)
Bougie's en doppen zijn recent vervangen. Stationair lopen doet hij prima.
Starten is ook in orde.

Wie kan mij helpen? :cry:
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Bericht door peter » 14 apr 2008, 09:35

Eerst zou ik de contactpuntjes nakijken, ik weet dat die verlopen bij het weer vast zetten van de grondplaat. Of het kan zijn dat een van de condensators stuk is(een van die rondebusjes aan je puntje).

Succes

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 14 apr 2008, 09:42

Contactpuntjes ga ik vanavond doen, effe licht opschuren en opnieuw afstellen, condensators zijn vrij nieuw maar kan ze voor de zekerheid effe wisselen, kan dit probleem dan pas optreden na een stuk snelweg?
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Bericht door peter » 14 apr 2008, 10:18

Het mooiste is als je een stroboscooplamp hebt dan kan je kijken of het in de onsteking zit ja of nee en welke cilinders. Heb hier zo'n ding liggen maar daar heb jij niks aan :cry: . Volgende stap is de carberateurs zuigen die nergens valse lucht aan :?: Als niks helpt zou ik de carbs demonteren en schoonmaken.

succes

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 14 apr 2008, 12:31

Klopt, maar het probleem begint pas na een flink stuk snelweg, als ik daarna thuiskom moet ik hem in zijn vrij op zo'n 5000 toeren houden wil ik het horen, hij flappert dan ook in de uitlaat, onder de 5000 toeren doet hij het niet als hij in zijn vrij staat, belast doet hij het wel bij lagere toerentallen, het is dus moeilijk om dit met een stroboscoop te controleren, ik ga toch eerst eens naar de ontsteking kijken en zoeken, carbs kan bijna niet, want het is dan wel heel toevallig dat er twee ophouden en als ik langere tijd op de snelweg blijf en hem op zo'n 5000 toeren houdt blijft hij prima lopen totdat ik de gas dichtdraai bij een afslag. :?: :?:
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Bericht door peter » 14 apr 2008, 13:32

Ik zit te denken aan de vervroeger die zit achter de plaat van de contact puntjes. Zou kunnen dat die blijft hangen als hij warm is.
Dan haal je het sekseltje van de ontsteking eraf, dan zie je de as met het nokje voor de puntjes. Die as moet je ligtjes met de hand een paar graden kunnen draaien. Om hem eruit te halen moet je de hele grondplaat van de puntjes verwijderen en het boutje in het midden van het asje losdraaien. Dan kan je ook de veertjes en gewichtjes inspecteren. Draait hij te zwaar dan wil hij niet vervroegen als het toerental op loopt. Als hij in de hoge toerenstand blijft hangen wil de motor inderdaad niet blijven lopen onder de 5000 toeren.
Anders misschien valselucht tussen filters en carbs.

succes
Laatst gewijzigd door peter op 14 apr 2008, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 14 apr 2008, 13:39

Zou kunnen, maar hij blijft wel lopen alleen rottig, waarschijnlijk 2 cilinders, stationair lopen doet hij prima, dat zou dan toch niet kunnen :?:
Ik kijk er in ieder geval naar, je weet nooit, bedankt :wink:
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Bericht door peter » 14 apr 2008, 13:54

Mischien lijkt het alleen of hij op 2 cilinders loopt. maar loopt hij rot op alle 4. Als hij blijft hangen in de hoge toeren stand dan vervroegt hij met ca 5 graden en dan gaat hij slecht lopen en wil hij gewoon niet op toeren komen. Alleen met een soort pompend gasgeven komt hij op toeren tot hij op het punt komt dat hij weer bgoed gaat lopen dan is er niks meer aan de hand. Gooi je gas weer dicht begint de ellende weer van voren.
Ik denk dat hij blijft plakken dan gaat hij wel heen en weer maar blijft steeds in een stand staan, eerst wil hij niet vervroegen en dan schiet hij door. ertussen in heeft hij dan niks.

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 16 apr 2008, 17:57

Heb hem nu samen met mijn vader(weet heel veel van de gl1000, heeft er al 30 jaar een) getest en nu blijkt dat hij toch goed op 4 cilinders loopt, alleen na een stuk snelweg loopt hij veel ruwer en hij reageert dan ook wat minder. Verder loopt hij redelijk maar neemt dus iets minder snel op en loopt niet zo mooi "glad". Ik heb contactpuntjes opgeschuurd en opnieuw afgesteld, vervroeger gecontroleerd, carburateurs synchroon gesteld, maakt allemaal niet uit, ik blijf gewoon rijden en zie wel of het beter word, gewoon niet teveel op letten, heb trouwens wel wat carburateurreiniger aan benzine toegevoegt.
Bedankt voor de reacties. :lol:
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Whitesmoke
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 mar 2006, 22:23
Locatie: Vlijmen (NB)

Bericht door Whitesmoke » 17 apr 2008, 20:48

Ik zat e.e.a. aandachtig te lezen, maar zou het probleem niet in de benzinepomp kunnen zitten of het vacuum geval (geen idee hoe het heet) dat bovenop de carburateur zit? Lijkt wel of ie benzine tekort komt of het benzine luchtmengsel niet optimaal is. In beide onderdelen zit een diafragma dat misschien niet helemaal in orde is.

Ik heb hetzelfde probleem, op de snelweg flink "uitgelaten" en van de snelweg af loopt ie rommelig tot ik boven de 3500 toeren kom. Laatst weer gestart, niets aan de hand.

Hoe is de kleur van de bougies als hij zo loopt?

Echt een oplossing heb ik niet maar wellicht breng ik je op een idee.

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 18 apr 2008, 08:01

De bougies zien er prima uit, zelfs na dat rommelig lopen, alle 4 hetzelfde.
Ik zat ook al zoiets te denken, wil van het weekend de carburateurs eraf halen om alles eens te controleren, kan ook wel eens naar die diaframa's kijken, heb al geprobeerd of het beter is als ik de tankdop los gooi maar dat maakt niets uit.
Bedankt voor het meedenken, als ik een oplossing heb laat ik het weten voor de jouwe. :lol: :wink:
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 20 apr 2008, 18:41

Hallo, heb vandaag een set andere carburateurs gemonteerd, deze had mijn vader nog liggen en liggen al jaren stil, maar wel redelijk schoon, zijn jaren geleden helemaal opgeknapt en hebben daarna 1x gelopen.
Heb ze nog eens schoongemaakt en de vlotters gesteld, het probleem is waarschijnlijk opgelost, vandaag een stuk gereden en ook de snelweg opgeweest, geen probleem tot nu toe, dus in ieder geval stukken beter, hij loopt alleen een klein beetje ruw op de lagere toeren maar loopt prima stationair, neemt goed op dus nog een fles reiniger erin en dan komt het allemaal goed, conclusie is dus dat het probleem hem in de carburateurs zit, waar weet ik nog niet, als het een dezer dagen een keer slecht weer is (wat niet te hopen is) ga ik in de carb's zoeken naar het probleem.
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 23 apr 2008, 08:19

Nou, het leek in eerste instantie goed maar werd alleen maar slechter. Dus mijn eigen carburateurs nog eens goed schoongemaakt (was vorige keer de 1e hoofdsproeier vergeten.) en weer teruggezet, alles netjes gemonteerd en getest, hij liep ontzettend slecht :cry: .
Mijn vader gebeld en ernaartoe gereden, hij deed dit maar op één cilinder (horten en stoten) Nou bleek er een bougiedop los aan de kabel te zitten, goed gemonteerd en opgelost. Vandaar natuurlijk ook de klacht van af en toe wel, af en toe niet. Zo'n klein probleem, zo'n grote gevolgen, dus laat nu het goede weer maar komen :!: :lol:
Allemaal bedankt voor de reacties en misschien tot ziens op een terrasje 8)
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 24 apr 2008, 19:52

Vandaag goed getest en natuurlijk ook een stuk snelweg, probleem is helemaal opgelost, hij loop in één woord geweldig nu. :lol: :lol: :lol:
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Bericht door peter » 24 apr 2008, 20:24

Ik moet zeggen "je bent wel een doorzetter niet vies is van een beetje werk" ik weet dat het takke werk is die benzinefabriek eruit, uit elkaar en erin zetten.

Gelukkig heb je het nu gevonden en rij je weer tevreden in het rondt :D

Plaats reactie