Elektrische benzinepomp

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Elektrische benzinepomp

Bericht door Bertrand » 08 jun 2023, 22:00

GL1000 / K3
Wegens aanslepend lastig starten na lange periode van stilstand heb ik toch eens geprobeerd als een elektrische benzinepomp verbetering brengt. Dit is inderdaad een hele verbetering. Ik heb voor de test een goedkoop pompje gekocht dat je op vele webwinkels kan vinden : HEP-02A. Ik heb tevens een elektronische schakeling gemaakt die het pompje een 10-tal seconden laat draaien bij aanleggen van het contact, om de vlotterkamers te vullen ) .Verder is het pompje gekoppeld aan het oliedrukcontact om veiligheidsreden.
Vandaag heb ik een lange rit gemaakt om de betrouwbaarheid te testen. Na een goeie 120 km viel de motor plots stil. Pompje hoorde ik niet meer werken. Na enkele tikken tegen het pompje met een schroevendraaier begon deze terug te werken. Na een 20-tal km terug hetzelfde. Uiteindelijk ben ik toch thuis geraakt.
Volgens mij is het pompje van bedenkelijke ( chinese ) kwaliteit en het pompje komt ook goed warm door de hitte van de motor.
Ik hoef het huidig pompje nu enkel te vervangen door een degelijke pomp.
Heeft iemand ervaring met bepaald merk/type? K&N, Pierburg, Bosch, Magneti Marelli, Hardi?
Japparts heeft een universele pomp ( Pierburg ) die misschien zou passen.
Het grote probleem is meestal de afmeting ( = lees : veel te groot ) Het was al mm-werk om die HEP-02A een plaats te geven.
grts Bertrand

DonvanVliet
Berichten: 705
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door DonvanVliet » 09 jun 2023, 10:11

Als de standaard pomp niet stuk is moet je die gewoon handhaven. Wat ik altijd deed na een lange stilstand is bougies er uit en in de bougiedoppen steken. Zorg dat de accu vol is en starten totdat je denkt dat de vlotterkamers vol zitten. Bougies er weer in en starten maar. 9 van de 10 keer werkt het. Voordeel is ook dat je op die manier lekker alle weggezakte motorolie pompt op de plekken waar het moet zijn zonder belasting.
Tank wel altijd Premium benzines.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door Bertrand » 18 jun 2023, 12:23

Ik heb intussen een andere pomp besteld via Japparts : de universele lagedrukpomp van Pierburg. ( ref. 7.21440.51.0 ). Omdat ik vermoed dat de problemen met het chinese pompje mogelijks te wijten waren aan de temperatuur ( kwam heet mede door de hitte van het motorblok ) heb ik deze keer de pomp elders gemonteerd. Onder de rechter kap van de benzinetank, naast de rempomp van het achterwiel, was net voldoende plaats. Daar is er ook voldoende koeling door de rijwind. Enige nadeel zijn de wat langere benzineleidingen van en naar het pompje. Bij een eerste test werkt alles naar behoren. Het geluid van dit pompje is ook anders, een continu zoemend geluid, het chinese pompje maakte een soort tikkend geluid. Straks ga ik terug een eerste "duurtest" doen om te zien als het pompje standhoudt.

Bobby60
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 jan 2022, 19:42
Type Goldwing: GL1000

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door Bobby60 » 07 aug 2023, 20:37

En hoe gaat het ?foto,s

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door Bertrand » 11 aug 2023, 22:00

Intussen heb ik al enkele langere ritten gedaan en het systeem blijft werken zoals het hoort. U zal op de foto's zien dat ik de mechanische pomp heb laten bestaan. Ik heb deze gebypassed met een stukje slang gevuld met dunne olie. Hiermee hoop ik dat ze intact blijft en niet stuk gaat door "droog" draaien. In geval van defecte elektrische pomp kan ik dan proberen terug over te schakelen naar de mechanische pomp, misschien lukt het wel, je weet nooit.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Elektrische benzinepomp

Bericht door RonalT » 12 aug 2023, 08:05

Slim die bypass!
Verder mooi gedaan.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast