GL1000 1976 Opknapproject

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Erik B
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 mei 2020, 16:51
Type Goldwing: GL1000

GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door Erik B » 22 jan 2021, 09:17

Hallo leden, een tijdje geleden heb ik me eens voorgesteld op het forum omdat ik een GL1000 uit 76 aan het opknappen ben. Heb de motor in onderdelen gekocht en ben de 2e eigenaar nadat de oude eigenaar hem wilde opknappen maar hier niet meer aan toe kwam.
Het is een behoorlijk project maar gezien een technische achtergrond ben ik niet bang voor de uitdaging. Het is natuurlijk ook een prachtmotor waar ik deze energie heel graag insteek.
Ik ben van plan om dit hierin bij te gaan houden en zal zo nu en dan eens een update gaan doen.

Het begin is ondertussen gemaakt maar de wing is volledig in onderdelen en gezien ik de motor niet zelf uit elkaar gehaald heb is het soms een raadsel waar wat hoort. Gelukkig heb ik het werkplaatshandboek erbij incl electrische schema en is er op internet een hoop te vinden. Op het moment is het blok gespoten en zijn de carbs opgeschoond met nieuwe rubbers, zal dit later even toevoegen. Tips zijn uiteraard gaandeweg meer dan welkom

Maar dit was zo ongeveer de aftrap.

Afbeelding

Afbeelding

Groet!
GL1000 '76
Yamaha R1 †

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door Frank Selen » 22 jan 2021, 09:50

Veel plezier met het opknappen, Erik, ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door jwt67 » 22 jan 2021, 18:53

Veel succes en plezier natuurlijk, ben benieuwd wat en hoe je het allemaal gaat doen!
GL1000 K2

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door Bertrand » 23 jan 2021, 09:10

Hallo Erik,
Nu het blok nog gedemonteerd is : niet vergeten de neutraalschakelaar even te controleren/reinigen of te vervangen. Eénmaal het blok gemonteerd is kan je daar achteraf niet meer bij in het geval dat het groene neutraalstandlampje blijft branden? ( vroeg of laat hebben alle GL1000's daar last van .. ). Altijd mooier als alles werkt zoals het hoort. Verder nog veel succes met de restauratie.

Erik B
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 mei 2020, 16:51
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door Erik B » 25 jan 2021, 07:54

Goedemorgen,

Bedankt voor de reacties! Neutraalschakelaar heb ik wel even los gehad en schoongemaakt maar niet gecontroleerd, blok zit ondertussen wel in het frame. Maar is nog niet zoveel moeite om nog even te controleren. Even duimen dan maar dat het nog werkt zoals het hoort.

Ondertussen heb ik nog wat onderdelen gespoten o.a remmen en koelventilator. Gezien dit al even op de planning stond, de remmen zagen er zo belabberd uit dat ik dit zsm klaar wou hebben zodat het in ieder geval schoon weggelegd kon worden. Revisiesetjes zijn ondertussen ook binnen.

Afbeelding

Afbeelding


Heb 2k spuitverf gebruikt en geprobeerd de rode stip zo goed als mogelijk te imiteren. Heb de spuitcabine op me werk gebruikt, ben goed tevreden over het eindresultaat.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
GL1000 '76
Yamaha R1 †

FloresGoldwing
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 jan 2020, 14:24
Type Goldwing: GL1500

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door FloresGoldwing » 25 jan 2021, 10:42

Mooi werk Erik.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door Bertrand » 25 jan 2021, 11:52

Mooi spuitwerk Erik. Ga je de oude remleidingen hergebruiken? Ik heb bij mijn GL1000 de oude remleidingen vervangen door Steelflexleidingen van MELVIN, ben daar erg tevreden over. Zijn de remzuigers nog in goede staat? Niet teveel corrosie? Ik heb de mijne vervangen door RVS-exemplaren, zo moet ik mij daar ook nooit meer zorgen over maken.

Erik B
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 mei 2020, 16:51
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door Erik B » 26 jan 2021, 07:58

Bedankt! De neutraalschakelaar werkt gelukkig nog, direct gister maar even gecontroleerd.

De oude remleidingen zijn op, zal daar terzijnertijd nieuwe voor moeten halen. Maar er komt een lager stuur op dan orgineel dus voor de lengtes te bepalen zal ik eerst een stuur nodig hebben, heb alleen de juiste nog niet gevonden gezien de meeste stuurtjes die ik vind niet voorzien zijn van de gaten voor de bedrading.
Remzuigers zien er niet heel mooi uit maar dat is enkel het gedeelte wat tegen de remblokken aan komt, de wanden zien er netjes uit. Misschien pak ik ze later wel een keer aan, heb nog wel even bedenktijd.
GL1000 '76
Yamaha R1 †

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door Bertrand » 26 jan 2021, 16:25

Ik heb ook een lager stuur dan origineel ( K3 ) . Bij mij zitten daar geen gaten in voor de bekabeling, alles loopt uitwendig. Ik denk dat dit bij uw model ook zo zal zijn.
Betreft lengte remleiding : ik heb een mooie lus kunnen maken met de standaard lengte, zit onzichtbaar achter de koplamp.

Erik B
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 mei 2020, 16:51
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door Erik B » 26 jan 2021, 20:30

Aha, ja ik zal eens zoeken naar een geschikt stuur, het is wel zo netjes als het weggewerkt is. Ben nu vooral bezig om uit te zoeken hoe de kabelboom en andere kabels door het frame loopt. Hoop dat iemand hier daar misschien goede fotos van heeft. Vooral het stuk wat vanaf het stuk kabelboom dat vanaf het contactslot naar de dummytank loopt ben ik benieuw naar.

Op het moment staat het er ongeveer zo bij.
Afbeelding
GL1000 '76
Yamaha R1 †

Gebruikersavatar
NickW
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 sep 2017, 20:22
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Volkel

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door NickW » 27 jan 2021, 10:11

Leuk project! Succes met het opknappen, mag ik vragen welke kleur hij gaat worden?

Qua stuur kun je kijken naar een stuur van een cb four (alle typen hebben dezelfde stuur, 400 500 750 etc), deze hebben namelijk een laag stuur met gaten voor de bekabeling. Is volgens mij exact hetzelfde stuur als de gl1000, mijn Ltd heeft datzelfde lage stuur origineel er op zitten.

Niet heel goed te zien, maar denk net genoeg; cb750 en gl1000 hebben hetzelfde stuur.
Afbeelding
Cb400f '79
Cb550f '77
Cb750k2 '75
GL1000 LTD '76
CBX1000Z '79

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2648
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door pieter » 27 jan 2021, 12:02

Heb je fraaie machine een paar maal in't eggie mogen aanschouwen Nick, maar zelfs van het plaatje kan ik nog genieten.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Erik B
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 mei 2020, 16:51
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door Erik B » 03 feb 2021, 15:12

Zo goedemiddag,

Aha bedankt NickW, heb direct zo,n stuur opgezocht en besteld. Over de kleur, denk dat hij originele kleur gaat behouden " Candy Blue Green".

Het is eventjes stil geweest, maar komt vooral door de werkzaamheden aan de GL en een aansluitende verrekte schouder.

Carburateur en balhoofdlagers zijn weer geupgrade.

De carburateur is voorzien van nieuwe rubbers e.d., had toch maar de Randakk GL1000 Master Carb Kit in laten vliegen omdat daar de beste recensies van te vinden waren. Moet zeggen dat het een mooie klus was, dat gepruts met die kleine O-ringen was prima voor mij weggelegd. Van te voren wel enigszins zenuwachtig of ik niet tegen een probleem aan zou lopen wat lastig te herstellen zou zijn. En die waren er ook zeker.
Zo zat een van de “Pucks” zo vast dat ik die er heb moeten uitboren, later bleek dat het gewoon een aluminium dopje was dat zelf in elkaar gefabriceerd was.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Het viel me ook op dat die puck een stuk lager zat en beschadigd was aan de bovenkant. Dacht hij moet toch even los om die kanaaltjes door te spoelen.

Afbeelding
De binnenkant was behoorlijk zwart en aangekoekt, al zullen er mensen zijn die erger gezien hebben.

Afbeelding
Na het schoonmaken weer lekker fris en klaar om weer gebruikt te worden,.

Ook zat bij een van de carbs het asje waar de vlotter om scharnierd er verkeerd om in, opzich geen probleem zou je zeggen. Maar dit asje kan er volgens mij maar vanaf 1 zijde uit, hierdoor sloeg ik het asje alleen maar vaster blijkbaar. Gelukkig kwam ik er snel genoeg achter om afbreken van het alu houdertje te voorkomen. Maar dit zorgde wel voor zweethandjes.

Voor het mooie had ik de carbs eigenlijk Ultrasoon moete laten reinigen maar ik laat het even aan de techniek over en ga er vanuit dat het allemaal gaat werken zoals het hoort zometeen. Er gaan nog wat deeltjes schoongemaakt of vervangen worden voor de finishing touch + vacuumdoppen & inlaatbochtjes worden nog een keer gepolijst maar daar had ik nu nog geen zin in. Ben er wel 3 avondjes druk mee geweest denk ik.

Afbeelding


De oude balhoofdlagers waren echt op, dus voorzien van verse kegellagers. Mooi klusje.
Dit waren ook alle kogellagers die er nog in zaten trouwens plus flink versleten.
Afbeelding

Afbeelding

Het stuurt is ook onderweg en daar zit ik met smart op te wachten gezien ik dan de kabelboom verder af kan maken, ook een nieuwe koppelingskabel besteld gezien de oude wat losse draden had en die bleven in de mantel hangen waardoor die direct onbruikbaar was.

Ben ondertussen begonnen met velgen een beetje netjes te maken. De spaken van de achtervelg zijn aan vervanging toe en de naaf die moet echt een beurt hebben. De voorzijde is nog wel redelijk, die ga ik gewoon even goed schoonmaken en randen polijsten. Maar dat zit nu in de molen.
Afbeelding Afbeelding

Dus nog genoeg te doen aankomende tijd. Ciao
GL1000 '76
Yamaha R1 †

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door rudolphwolven » 03 feb 2021, 22:23

Erik B schreef:
26 jan 2021, 20:30
Aha, ja ik zal eens zoeken naar een geschikt stuur, het is wel zo netjes als het weggewerkt is. Ben nu vooral bezig om uit te zoeken hoe de kabelboom en andere kabels door het frame loopt. Hoop dat iemand hier daar misschien goede fotos van heeft. Vooral het stuk wat vanaf het stuk kabelboom dat vanaf het contactslot naar de dummytank loopt ben ik benieuw naar.
*****
Wellicht heb je iets aan de volgende foto's...........
Er zit bij mij een extra claxon + relais en wat kabeltjes voor dag rijverlichting op dus laat je niet verwarren door deze extra's........
mvg, Ruud


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik B
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 mei 2020, 16:51
Type Goldwing: GL1000

Re: GL1000 1976 Opknapproject

Bericht door Erik B » 28 mar 2021, 13:37

MOgguh!

Nogmaals dank Ruud voor de foto's deze kan ik goed gebruiken.

Het is alweer even geleden dat er een update was over de voortgang van de bouw. Heb echter niet volledig stilgezeten, we krijgen namelijk gezinsuitbreiding :D, maar er is ook nog goed werk aan de winkel wanneer we het over de GL1000 hebben.

Hij staat er nog steeds bij zoals in de laatste post, heb ondertussen een laag stuur binnen gekregen voorzien van de gaten voor de stuurbediening. Erg blij mee!
Verder vooral bezig geweest met het opknappen van losse delen, zoals in de laatste post al vermelde zijn de velgen iets aangepakt. De voorvork komen nieuwe keeringen en rubbers op en de poten gaan goed glimmen. Heb ook nog een mooie koplampkap kunnen scoren de mijne was best verroest, ook de middenbok en radiatorgrill netjes gemaakt.

Middenbok en grill, best beetje verroest, maar heb ze voor prima prijs kunnen kopen en ze worden weer als nieuw met een beetje verf.
Afbeelding Afbeelding
in spuitcabine
Afbeelding


Velgranden gepolijst en achternaaf gestraald en spaken verwijderd om opnieuw te laten spaken bij HaanWheels. Het polijsten was erg veel werk gezien de velgen best slecht waren. Maar had hulp van me broertje, we waren goed zwart aan eind van de dag. :lol: Ben erg tevreden over het eindresultaat tot nu toe, gezien de motor ondertussen 45jaar oud is mag het er ook enigzins zo uitzien.
Afbeelding
Voorvelg na polijsten.

Afbeelding Afbeelding
Achtervelg in standaard en daarna klaar om te stralen met glasparel

Afbeelding
Dat gaat zometeen weer een erg mooi geheel worden! Denk de complete velg in April wel weer terug is.

Afbeelding
Tussendoor Nog wat spullen binnen gekregen waar eerdaags mee verder gegaan wordt.

Afbeelding
Roestige bedoeling, de clip was compleet verrot. Gelukkig geen schade veroorzaakt aan de binnenpoot.

Afbeelding
Voorvork, had er eerste eentje gedaan, die keerringen zaten goed vast trouwens, kanonne. Dat ging echt niet vanzelf.
Nog even wachten op wat onderdelen voor er weer verder gegaan kan worden. Ik miste de back-up ring die onder de keering zit, daar was ik niet blij mee. Helaas dus weer verder wanneer ik dit weer binnen heb.
De binnenpoten hebben wel wat pitjes van opspattende steentjes denk ik. Maar is goed weg te polijsten/schuren met korrel 3000 doe ik dat. Gaat prima zo te zien.

Afbeelding Afbeelding
Zo te zien hadden ze al wat meegemaakt,.

Nou dat was het wel weer! Gaan ook nog wat delen naar de poedercoater binnekort. En als die voorpoten klaar zijn worden ze gemonteerd en het stuur gaat er binnenkort op en kabels plaatsen.

Groet!
GL1000 '76
Yamaha R1 †

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten