onrustige voorvork & handleiding gevraagd

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
markies

onrustige voorvork & handleiding gevraagd

Bericht door markies » 16 okt 2007, 22:36

Ik vind mijn voorvork onrustig sturen. Als ik gewoon rechtdoor rijd vind ik mijn voorvork een beetje dansen. Als ik mijn stuur aan 1 kant vasthoud gaat het een beetje slingeren. Het is allemaal niet aan de orde als ik optrek maar wel bij het afnemen van de snelheid (uitbollen).
Wat kan er aan de hand zijn? Het lijkt alsof het steeds erger wordt (of het gaat tussen mijn oren zitten).

ps heeft iemand een handleiding voor me van de K0 bj 1975? kosten?
mijn nieuwe schuur is af, de winter komt eraan, dus sleutelen, maar niet zonder handleiding ;-)

Gebruikersavatar
frank's
Berichten: 1371
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:58
Type Goldwing: GL1800
Locatie: zaandam
Contacteer:

Bericht door frank's » 17 okt 2007, 10:11

als ik dit zo lees heb je misschien een lekke voorvork waardoor de ene telescoop sneller inveert dan de andere, feit is wel dat de goldwing ongeacht of het nu een 1000, 1100,1200 of een 1500 is ze wobbelen
[slappe voorvork] dit is meestal goed te verstevigen met een vorkstabilisator deze zijn voor div. type's beschikbaar bij onze sponsor en ook andere motorzaken, progressieve veren helpen ook goed zwaardere veren] maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
als je een zeker antwoord zoekt moet je even langs gaan bij onze sponsor bellen kan natuurlijk ook, hij weet zo goed als alles over deze bike.
mvrgr. frank

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mei 2007, 16:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Assen

Bericht door Pino » 17 okt 2007, 10:16

heb eens een probleem gehad bij mijn 1100, als ik het stuur losjes in de hand had dan begon hij te slingeren.
Zou een stabillisatie probleem zijn op de voorvering, dus niet hé.
Na een val moest het stuur vervangen worden en daarbij kwam het euvel aan het licht.
Er waren ooit eens nieuwe handvaten opgezet en daarbij was het lood uit 1 kant van het stuur gehaald en niet terug gezet!!
Na installatie van een ander stuur was het probleem opgelost.

Groet, Pino
Vulneratus Nec Victus = Gewond doch niet verslagen

Gl-theo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 jun 2007, 22:10
Type Goldwing: GL1100
Locatie: bennekom
Contacteer:

Bericht door Gl-theo » 17 okt 2007, 14:25

voor wat het sleutelen betreft kan je het werkplaatshandboek downloaden .
prima!!
groet theo

p. s. mijn goldwing is ook wat onvast als je met een hand stuurt.
ik ben benieuwd of men je kan helpen met de goede tip.

olle griese
Berichten: 508
Lid geworden op: 10 jul 2007, 13:58
Locatie: Groningen

Bericht door olle griese » 17 okt 2007, 15:53

Ik heb het met optrekken ook iets.
Zolang het niet overgaat in een speedwobble (meerdere keren gehad met BMW)vind ik het niet zo,n probleem

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 17 okt 2007, 16:57

Diverse manuals te downloaden op:

http://goldwing.soylentgeek.com

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

markies

Bericht door markies » 17 okt 2007, 21:57

@iedereen, bedankt weer, manuals ben ik inmiddels aan het downloaden

ik heb de motor nog niet zolang dus het is nog even de motor ervaren.
eerder had ik een bmw65R, die had het ook dus ik dacht "het zit tussen mijn oren" tot mijn maten d'r ook over begonnen.

zelf denk ik dat de schokdempers de vering niet echt meer dempen.
als ik de voorrem in knijp duikt hij goed in maar mag wat stugger zijn.
de voorvork is al verstevigd met een soort van klem.
Afbeelding

misschien de band balanceren. misschien de combinatie van factoren.

dus of de manual goed gaan lezen of naar de menkel broeders in bergen op zoom
[/img]

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Bericht door 1500 » 19 okt 2007, 22:37

frank's schreef: feit is wel dat de goldwing ongeacht of het nu een 1000, 1100,1200 of een 1500 is ze wobbelen
mvrgr. frank
Hoi Frank,

Van de andere modellen weet ik het niet maar bij mijn 1500 uit 1988 is er van wobbelen absoluut geen sprake, als het een kwaaltje zou zijn, dan zou ik er eigenlijk ook last van moeten hebben.
Ik zou hem met mijn pink kunnen besturen.
De meeste motoren zijn toch al behoorlijk op leeftijd en zal slijtage allicht een rol spelen, zeker bij deze zware jongens.
Ik denk aan versleten glijbussen in de voorvork, het (ongelijke) peil van de olie die misschien nog nooit vervangen is, verslapte veren, antiduik systeem en ik meen bij de 1500 SE een voordruk aan het ventieltje te zien, en niet te vergeten de lagers.
Speling op de achtebrug.
Maar zeker ook de banden, een (afgesleten) te vlakke achterband rijd ook niet echt prettig. Al met al heel wat zaken die het stuurgedrag nadelig kunnen beinvloeden.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

depapserik

Re: onrustige voorvork & handleiding gevraagd

Bericht door depapserik » 02 dec 2007, 15:41

markies schreef:Ik vind mijn voorvork onrustig sturen. Als ik gewoon rechtdoor rijd vind ik mijn voorvork een beetje dansen. Als ik mijn stuur aan 1 kant vasthoud gaat het een beetje slingeren. Het is allemaal niet aan de orde als ik optrek maar wel bij het afnemen van de snelheid (uitbollen).
Wat kan er aan de hand zijn? Het lijkt alsof het steeds erger wordt (of het gaat tussen mijn oren zitten).

ps heeft iemand een handleiding voor me van de K0 bj 1975? kosten?
mijn nieuwe schuur is af, de winter komt eraan, dus sleutelen, maar niet zonder handleiding ;-)
HEB IK WEL VOOR JOU ALLEEN IN PDF FORMAAT

Plaats reactie