Zelf wielen spaken?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
peter

Zelf wielen spaken?

Bericht door peter » 03 dec 2017, 09:41

De spaken in mijn wielen zijn niet mooi meer en zijn aardig verroest. Nu kan je complete spaaksets kopen en om het roesten voor te zijn denk ik aan rvs. Niet geheel origineel maar de goudkleurige kan ik nergens vinden en ik lig er niet echt wakker van.
Op het www lees ik verschillende verhalen varierend van makkelijk zelf te doen tot niet aan beginnen :? Is het nou werkelijk zo moeilijk :?: Of moet ik het toch maar overlaten aan een expert :?: Mij lijkt het niet zo heel erg moeilijk om de spaken te vervangen, rekening houdend met de offset van de velg.
Mijn vraag is eigenlijk; Is het zelf te doen of toch maar een expert inschakelen :?:

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Zelf wielen spaken?

Bericht door Cas » 03 dec 2017, 12:22

Ik kan alleen maar spreken over mijn ervaring met fietswielen en dan heb ik het over aluminium en carbon velgen en spaken dus dat is niet echt te vergelijken met het zware materiaal van een motorwiel maar het principe is hetzelfde.
Je hebt te maken met 4 factoren:
- zijslag
- hoogteslag
- centreren van de naaf ten opzichte van de velg
- spaakspanning
Ik spaak mijn fietswielen ieder jaar zelf opnieuw en heb daar ook speciaal richtgereedschap voor maar de spaken losser of vaster zetten moet je uiteindelijk zelf doen, hoe vaker je het doet hoe handiger je er in wordt.
Als je het wiel in elkaar hebt gezet (velg, spaken en naaf) dan kun je het wiel op de werkbank zetten zodat het kan draaien en je plaatst iets op de werkbank vlak naast en onder de velg zodat je de hoogteslag en de zijslag eruit kunt draaien door de spaakspanning van iedere spaak te variëren.
Hierbij moet je er ook rekening mee houden dat de naaf precies in het midden blijft ten opzichte van de velg. Als de naaf teveel naar links zit moet je de spaakspanning links verlagen en rechts verhogen.
Heel belangrijk is de spaakspanning, als er een spaak een veel hogere spanning heeft dan de naastgelegen spaken dan kan deze door de hogere belasting breken met alle gevolgen van dien.
Als je er de tijd voor neemt lijkt het me prima zelf te doen.
Als je op 1 dag een blok onder de Goldwing uittrekt, splits, de fout opspoort en herstelt en het blok weer in elkaar zet (daar heb ik een jaar voor nodig) dan lijkt een wieltje spaken mij kinderspel.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Zelf wielen spaken?

Bericht door cooper » 03 dec 2017, 13:57

peter schreef:De spaken in mijn wielen zijn niet mooi meer en zijn aardig verroest ... de goudkleurige kan ik nergens vinden en ik lig er niet echt wakker van.
Ik heb mijn spaken van de Ltd eerst afgeschuurd, waren ook niet mooi meer, en daarna weggebracht naar een klein bedrijfje in Stein.
Hier heeft men ze voor enkele tientjes terug geel gepasifeerd, niet nieuw maar wel terug het bekijken waard.
Dit is mss. nog een optie.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Zelf wielen spaken?

Bericht door rudolphwolven » 04 dec 2017, 03:45

peter schreef:maar de goudkleurige kan ik nergens vinden en ik lig er niet echt wakker van.
:
Afbeelding

HE Wheels
Andrei Rybkin
21352 Nordhoff St., Suite 114
Chatswork, CA 91311
818-887-9065

http://goldwingdocs.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=40731" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Zelf wielen spaken?

Bericht door rudolphwolven » 04 dec 2017, 04:20

Zelf spaken heb ik in 2015 gedaan.........een heidens werk
De zelf gespaakte wielen door een vakman definitief laten richten en spannen t.w. Haan Wheels in Schijndel......
Laatst gewijzigd door rudolphwolven op 04 dec 2017, 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Re: Zelf wielen spaken?

Bericht door peter » 04 dec 2017, 14:27

Ik ga het denk toch zelf een keer proberen. Het zal nog wel even duren want er is nog zat te doen. Ik maak dan tzt eerst een goede wielstand waarbij de offset van het huidige wiel wordt gebruikt. Ga ik dan de nieuwe spaken stellen dan moet het wiel in de wielstand passen. Zit ik ernaast dan past het wiel domweg niet meer.
Ik ga eens informeren in Stein naar de kosten van het opnieuw kleuren van de spaken.

Eerst maar eens de motor verder af maken en wat rijden.

Plaats reactie