Roest uit de tank.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
peter

Roest uit de tank.

Bericht door peter » 30 nov 2017, 03:08

De gl1000 waarmee ik bezig ben had een danig vuile tank. Keek je in de vulnek dan leek het net of daar een dikke baard was aangegroeit. In de tank zelf was het niet veel beter.


Ik heb de benzine vlotter los gehaald, aftapplug eruit en dan met de hogedrukreiniger met een vuivrees het meeste weggespoten. Daarna de aftapplug en vlotter er weer ingezet. De tank gevuld met een halve zakje soda en daarna tot de rand toe vol water gezet.
Daarna heb ik een stuk betonijzer van 40cm gebogen zodat deze via de vulnek in de tank paste. Het stuk ijzer in een blokje hout gestoken en gecontoleerd of deze geen contact had met het ijzer van de tank zelf. Daarna een kleine acculader genomen en de plus op het betonijzer en de min op de tank gezet. Nog even met een multimeter gecontroleerd of er een stroompje liep tussen tank en minpool en daarna hoefde ik alleen te wachten.
Een uur of 6 later de acculader uitgezet, het getonijzer welks inmiddels rood van de roest was gekleurd verwijderd en de tank wederom schoongespoten met hoge druk. En dan nog uitspoelen, uitspoelen en uitspoelen.

Het resultaat mag er wezen.

Afbeelding
De vuile tank met baard.



Afbeelding
Sodawater eruit en na1 keer spoelen.


Afbeelding
Na spoelen en drogen.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Roest uit de tank.

Bericht door De Motormuis » 30 nov 2017, 09:36

Goed gedaan Peter.

Resultaat mag gezien worden.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Roest uit de tank.

Bericht door Goldiefan » 30 nov 2017, 19:28

Beste Peter,

De roest is er nu uit, dat is mooi.

Maar voorgoed of slaat de ellende binnen de kortste keren weer toe? Ik weet het niet. Ik ga nog steeds voor mijn 'in situ decapitatie' methode: grondige ontroesting en coating zonder de tank te demonteren. Het is inmiddels denk ik circa 10 jaar geleden dat ik deze methode heb toegepast en wanneer ik met een lampje in de tank schijn ziet deze er nog steeds als nieuw uit, door de jaren heen met regelmaat het benzinefilter vervangen en voor inspectie opengesneden: geen enkel spoor van vuil / roest. Deskundologen op een amerikaans forum hadden mijn vroegtijdige dood voorspeld, ik zou mij voortbewegen op een rijdende bom, helaas moet ik hen teleurstellen: ik leef nog steeds :lol:

Groet,

Jeroen.

peter

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter » 30 nov 2017, 20:52

:lol: :lol: :lol: Tijd zal het leren. Hij is nu brand achoon zonder moeite en ik ga ervan uit dat als ik hem regelmatig volgooi er niets aan de hand is. Ik rij toch het hele jaar dus regelmatig zal hij vol gegooit worden.

Oh ja, ik tank vaker net over de grens de wat duurde shell Vpower. Daarin zit methanol en dat lost weer water op dus misschien neem aan dat het tankje schoon blijft.

peter vl
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2018, 07:38
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter vl » 01 mei 2018, 09:56

ik ben hetzelfde aan het doen ,echter als ik de batterijlader aansluit heeft hij geen spanning. wss beveiligd denk ik?
Met een transfotje erop lukt het wel, hopelijk een goed resultaat.

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Roest uit de tank.

Bericht door DonvanVliet » 01 mei 2018, 11:47

Zitten er geen filtertjes in die tank?

peter vl
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2018, 07:38
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter vl » 01 mei 2018, 11:57

na 3u alles losgemaakt, zit er amper iets op de ijzeren staaf ,ik denk dat het transfotje niet genoeg ampere geeft, met de batterijlader (mototype) lukt het ook niet ,iemand suggesties?

peter vl
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2018, 07:38
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter vl » 01 mei 2018, 11:59

ja er zitten 2 bolle zeefjes in

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Roest uit de tank.

Bericht door GL-1800 » 01 mei 2018, 13:05

De plus op de staaf en de min op de tank. Moet t lukken. Ik heb geen water maar schoonmaakazijn gebruikt..voorzichtig met vullen....gaat nogal tekeer en er kwam n dikke bruine brij bovendrijven....t gaat nog steeds over de tank hoor......
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

peter

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter » 01 mei 2018, 13:08

Met een echte acculader zal het denk ik wel werken. Eentje die een ampere of 8 kan leveren en een amp metertje heeft. Dan kan je ook zien hoeveel stroom er doorheen loopt. Je zou met de soda oplossing op ongeveer 3 amp moeten uitkomen.

peter vl
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2018, 07:38
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter vl » 01 mei 2018, 13:13

GL-1800 schreef:
01 mei 2018, 13:05
De plus op de staaf en de min op de tank. Moet t lukken. Ik heb geen water maar schoonmaakazijn gebruikt..voorzichtig met vullen....gaat nogal tekeer en er kwam n dikke bruine brij bovendrijven....t gaat nog steeds over de tank hoor......
heb ik idd zo gedaan, meting gaf +- 11V spanning, bovenkant van de tank is nog steeds korrelig, dacht op die manier de bovenkant goed proper te krijgen maar helaas.
Raden jullie coating van de binnenzijde aan of niet ,heb al verschillende meningen gehoord ivm de zeefjes en pijpje onderaan de tank.
Dit heb ik nog gebruikt bij andere restauraties en heel tevreden over :
https://restom.net/

Maar bij deze tank met die zeefjes wil ik toch eerst even navragen of hier ervaring zit op dat gebied.

peter vl
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2018, 07:38
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter vl » 01 mei 2018, 13:51

peter schreef:
01 mei 2018, 13:08
Met een echte acculader zal het denk ik wel werken. Eentje die een ampere of 8 kan leveren en een amp metertje heeft. Dan kan je ook zien hoeveel stroom er doorheen loopt. Je zou met de soda oplossing op ongeveer 3 amp moeten uitkomen.
Best even een acculadertje halen dan, bij de dhz in de buurt hebben ze er eentje tot 11A voor 55€ :)

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Roest uit de tank.

Bericht door GL-1800 » 01 mei 2018, 14:53

Je moet de tank echt tot de nok vullen en blijven bijvullen!!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

peter

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter » 01 mei 2018, 15:08

Coating wel of niet..... Dat is iets wat je zelf wilt, sommige zweren erbij en weer andere hebben niks als trammelant met het alsnog oplossen van de coating en vervuilde filters.
Ik heb er geen coating inzitten en laatst eens gekeken in de tank en hij was nog helemaal blank van binnen.

En ja de tank moet echt helemaal vol zitten, en eventueel bijvullen als het nodig is.

Plaats reactie