Roest uit de tank.


Technische vragen, tips, trucs, enz.

Roest uit de tank.

Berichtdoor peter » 30 Nov 2017, 04:08

De gl1000 waarmee ik bezig ben had een danig vuile tank. Keek je in de vulnek dan leek het net of daar een dikke baard was aangegroeit. In de tank zelf was het niet veel beter.


Ik heb de benzine vlotter los gehaald, aftapplug eruit en dan met de hogedrukreiniger met een vuivrees het meeste weggespoten. Daarna de aftapplug en vlotter er weer ingezet. De tank gevuld met een halve zakje soda en daarna tot de rand toe vol water gezet.
Daarna heb ik een stuk betonijzer van 40cm gebogen zodat deze via de vulnek in de tank paste. Het stuk ijzer in een blokje hout gestoken en gecontoleerd of deze geen contact had met het ijzer van de tank zelf. Daarna een kleine acculader genomen en de plus op het betonijzer en de min op de tank gezet. Nog even met een multimeter gecontroleerd of er een stroompje liep tussen tank en minpool en daarna hoefde ik alleen te wachten.
Een uur of 6 later de acculader uitgezet, het getonijzer welks inmiddels rood van de roest was gekleurd verwijderd en de tank wederom schoongespoten met hoge druk. En dan nog uitspoelen, uitspoelen en uitspoelen.

Het resultaat mag er wezen.

Afbeelding
De vuile tank met baard.



Afbeelding
Sodawater eruit en na1 keer spoelen.


Afbeelding
Na spoelen en drogen.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P
In de garage: gl1800 (07), gl1000ltd (76), cb750four f2 (78), bmw z4 3.0 (03).
Gebruikers-avatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 6686
Geregistreerd: 30 Aug 2006, 20:54
Woonplaats: Velden noord limburg
Type Goldwing: GL1800

Re: Roest uit de tank.

Berichtdoor De Motormuis » 30 Nov 2017, 10:36

Goed gedaan Peter.

Resultaat mag gezien worden.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.
Gebruikers-avatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 4532
Geregistreerd: 02 Dec 2011, 01:05
Woonplaats: Geldrop. Noord Brabant.
Type Goldwing: GL1500

Re: Roest uit de tank.

Berichtdoor Goldiefan » 30 Nov 2017, 20:28

Beste Peter,

De roest is er nu uit, dat is mooi.

Maar voorgoed of slaat de ellende binnen de kortste keren weer toe? Ik weet het niet. Ik ga nog steeds voor mijn 'in situ decapitatie' methode: grondige ontroesting en coating zonder de tank te demonteren. Het is inmiddels denk ik circa 10 jaar geleden dat ik deze methode heb toegepast en wanneer ik met een lampje in de tank schijn ziet deze er nog steeds als nieuw uit, door de jaren heen met regelmaat het benzinefilter vervangen en voor inspectie opengesneden: geen enkel spoor van vuil / roest. Deskundologen op een amerikaans forum hadden mijn vroegtijdige dood voorspeld, ik zou mij voortbewegen op een rijdende bom, helaas moet ik hen teleurstellen: ik leef nog steeds :lol:

Groet,

Jeroen.
Goldiefan
 
Berichten: 354
Geregistreerd: 10 Mei 2010, 19:55
Woonplaats: Groningen
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Berichtdoor peter » 30 Nov 2017, 21:52

:lol: :lol: :lol: Tijd zal het leren. Hij is nu brand achoon zonder moeite en ik ga ervan uit dat als ik hem regelmatig volgooi er niets aan de hand is. Ik rij toch het hele jaar dus regelmatig zal hij vol gegooit worden.

Oh ja, ik tank vaker net over de grens de wat duurde shell Vpower. Daarin zit methanol en dat lost weer water op dus misschien neem aan dat het tankje schoon blijft.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P
In de garage: gl1800 (07), gl1000ltd (76), cb750four f2 (78), bmw z4 3.0 (03).
Gebruikers-avatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
 
Berichten: 6686
Geregistreerd: 30 Aug 2006, 20:54
Woonplaats: Velden noord limburg
Type Goldwing: GL1800


Terug naar GL1000

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten