Pagina 1 van 1

Roest uit de tank.

Geplaatst: 30 nov 2017, 03:08
door peter
De gl1000 waarmee ik bezig ben had een danig vuile tank. Keek je in de vulnek dan leek het net of daar een dikke baard was aangegroeit. In de tank zelf was het niet veel beter.


Ik heb de benzine vlotter los gehaald, aftapplug eruit en dan met de hogedrukreiniger met een vuivrees het meeste weggespoten. Daarna de aftapplug en vlotter er weer ingezet. De tank gevuld met een halve zakje soda en daarna tot de rand toe vol water gezet.
Daarna heb ik een stuk betonijzer van 40cm gebogen zodat deze via de vulnek in de tank paste. Het stuk ijzer in een blokje hout gestoken en gecontoleerd of deze geen contact had met het ijzer van de tank zelf. Daarna een kleine acculader genomen en de plus op het betonijzer en de min op de tank gezet. Nog even met een multimeter gecontroleerd of er een stroompje liep tussen tank en minpool en daarna hoefde ik alleen te wachten.
Een uur of 6 later de acculader uitgezet, het getonijzer welks inmiddels rood van de roest was gekleurd verwijderd en de tank wederom schoongespoten met hoge druk. En dan nog uitspoelen, uitspoelen en uitspoelen.

Het resultaat mag er wezen.

Afbeelding
De vuile tank met baard.



Afbeelding
Sodawater eruit en na1 keer spoelen.


Afbeelding
Na spoelen en drogen.

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 30 nov 2017, 09:36
door De Motormuis
Goed gedaan Peter.

Resultaat mag gezien worden.

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 30 nov 2017, 19:28
door Goldiefan
Beste Peter,

De roest is er nu uit, dat is mooi.

Maar voorgoed of slaat de ellende binnen de kortste keren weer toe? Ik weet het niet. Ik ga nog steeds voor mijn 'in situ decapitatie' methode: grondige ontroesting en coating zonder de tank te demonteren. Het is inmiddels denk ik circa 10 jaar geleden dat ik deze methode heb toegepast en wanneer ik met een lampje in de tank schijn ziet deze er nog steeds als nieuw uit, door de jaren heen met regelmaat het benzinefilter vervangen en voor inspectie opengesneden: geen enkel spoor van vuil / roest. Deskundologen op een amerikaans forum hadden mijn vroegtijdige dood voorspeld, ik zou mij voortbewegen op een rijdende bom, helaas moet ik hen teleurstellen: ik leef nog steeds :lol:

Groet,

Jeroen.

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 30 nov 2017, 20:52
door peter
:lol: :lol: :lol: Tijd zal het leren. Hij is nu brand achoon zonder moeite en ik ga ervan uit dat als ik hem regelmatig volgooi er niets aan de hand is. Ik rij toch het hele jaar dus regelmatig zal hij vol gegooit worden.

Oh ja, ik tank vaker net over de grens de wat duurde shell Vpower. Daarin zit methanol en dat lost weer water op dus misschien neem aan dat het tankje schoon blijft.

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 01 mei 2018, 09:56
door peter vl
ik ben hetzelfde aan het doen ,echter als ik de batterijlader aansluit heeft hij geen spanning. wss beveiligd denk ik?
Met een transfotje erop lukt het wel, hopelijk een goed resultaat.

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 01 mei 2018, 11:47
door DonvanVliet
Zitten er geen filtertjes in die tank?

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 01 mei 2018, 11:57
door peter vl
na 3u alles losgemaakt, zit er amper iets op de ijzeren staaf ,ik denk dat het transfotje niet genoeg ampere geeft, met de batterijlader (mototype) lukt het ook niet ,iemand suggesties?

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 01 mei 2018, 11:59
door peter vl
ja er zitten 2 bolle zeefjes in

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 01 mei 2018, 13:05
door GL-1800
De plus op de staaf en de min op de tank. Moet t lukken. Ik heb geen water maar schoonmaakazijn gebruikt..voorzichtig met vullen....gaat nogal tekeer en er kwam n dikke bruine brij bovendrijven....t gaat nog steeds over de tank hoor......

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 01 mei 2018, 13:08
door peter
Met een echte acculader zal het denk ik wel werken. Eentje die een ampere of 8 kan leveren en een amp metertje heeft. Dan kan je ook zien hoeveel stroom er doorheen loopt. Je zou met de soda oplossing op ongeveer 3 amp moeten uitkomen.

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 01 mei 2018, 13:13
door peter vl
GL-1800 schreef:
01 mei 2018, 13:05
De plus op de staaf en de min op de tank. Moet t lukken. Ik heb geen water maar schoonmaakazijn gebruikt..voorzichtig met vullen....gaat nogal tekeer en er kwam n dikke bruine brij bovendrijven....t gaat nog steeds over de tank hoor......
heb ik idd zo gedaan, meting gaf +- 11V spanning, bovenkant van de tank is nog steeds korrelig, dacht op die manier de bovenkant goed proper te krijgen maar helaas.
Raden jullie coating van de binnenzijde aan of niet ,heb al verschillende meningen gehoord ivm de zeefjes en pijpje onderaan de tank.
Dit heb ik nog gebruikt bij andere restauraties en heel tevreden over :
https://restom.net/

Maar bij deze tank met die zeefjes wil ik toch eerst even navragen of hier ervaring zit op dat gebied.

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 01 mei 2018, 13:51
door peter vl
peter schreef:
01 mei 2018, 13:08
Met een echte acculader zal het denk ik wel werken. Eentje die een ampere of 8 kan leveren en een amp metertje heeft. Dan kan je ook zien hoeveel stroom er doorheen loopt. Je zou met de soda oplossing op ongeveer 3 amp moeten uitkomen.
Best even een acculadertje halen dan, bij de dhz in de buurt hebben ze er eentje tot 11A voor 55€ :)

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 01 mei 2018, 14:53
door GL-1800
Je moet de tank echt tot de nok vullen en blijven bijvullen!!

Re: Roest uit de tank.

Geplaatst: 01 mei 2018, 15:08
door peter
Coating wel of niet..... Dat is iets wat je zelf wilt, sommige zweren erbij en weer andere hebben niks als trammelant met het alsnog oplossen van de coating en vervuilde filters.
Ik heb er geen coating inzitten en laatst eens gekeken in de tank en hij was nog helemaal blank van binnen.

En ja de tank moet echt helemaal vol zitten, en eventueel bijvullen als het nodig is.