Pagina 1 van 1

Laadspanning hoog

Geplaatst: 12 okt 2017, 17:34
door DonvanVliet
Veel gezocht en gelezen in het forum maar ik denk toch dat ik weer iets speciaals heb.

GL1000 KZ......als deze stationair draait (ongeveer 1000 toeren) dan meet ik een laadspanning op mijn accu van ongeveer 14,4 volt.
Nou heeft deze motor ongeveer 17 jaar stilgestaan dus er kan wat stuk zijn (Carbs provisorisch overhaald want de oude benzine was weer ruwe olie geworden.
Het hoort toch zo te zijn dat 14, 5 volt laadspanning pas optreedt bij een verhoogd toerental? Als ik het gas wat openzet om het toerental te verhogen geeft dat geen verandering in de laadspanning.

Re: Laadspanning hoog

Geplaatst: 12 okt 2017, 18:08
door Goldiefan
Ik heb meerdere malen verwezen naar dit mooie artikel:

http://www.randakksblog.com/comprehensi ... eshooting/" onclick="window.open(this.href);return false;

'Testing the charging system:

Attach a DC voltmeter to the battery terminal while the engine is running. (Or use the DC 20V range of your multimeter). The battery voltage should not drop below 12V when idling, and should be between 14 and 14.5V at 3000 rpms. It should never exceed 15V. You can additionally test the current with an additional ammeter, see picture below.'

Ik heb altijd begrepen dat deze 'alternators' in tegenstelling tot de oude dynamo's met borstels bij laag toerental een hoog voltage geven. Die veronderstelling + bovenstaande zou kunnen doen vermoeden dat er niets aan de hand is. Is er een probleem of is het louter een uitkomst van een meting die niet naar aanleiding van een storing is verricht ?

Groet,

Jeroen.

Re: Laadspanning hoog

Geplaatst: 12 okt 2017, 22:32
door DonvanVliet
Nee het was louter een meting. Maar als ik het goed snap is het ok.