Motor slaat met licht aan af.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Hermada01
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:39
Type Goldwing: GL1000

Motor slaat met licht aan af.

Bericht door Hermada01 » 08 aug 2017, 00:13

Hallo allen,
Mijn gl1000 loopt stationair goed, tot hij echt warm is. Dan hoor je hem overslaan en hij slaat dan ook af. Ik heb altijd het licht aan en als ik die uitzet blijft hij wel lopen (meestal). Vooral in stads verkeer is dit lastig (het afslaan). Om het voltage op peil te houden heb ik het stationaire toerental op 1000 toeren gezet maar dat helpt niet. Iemand enig idee?

GrrHerman

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Motor slaat met licht aan af.

Bericht door Goldiefan » 08 aug 2017, 20:52

Mocht er iets zijn met 'het voltage' dan compenseer je dat niet met een verhoogd - overigens normaal - stationair toerental van 1000 rpm. Grofweg is dat overigens heel eenvoudig te checken: is je accu goed, branden de lampen steeds goed, doet de startmotor het goed etc, dan is het onwaarschijnlijk dat 'voltage' een oorzaak is. Ook kun je dit globaal testen met een multimeter op je accu, met stilstaande en lopende motor. Dat zou ik eerst eens onderzoeken, dan weet je of de generator goed laadt of niet. Ik vermoed overigens dat dat OK is. En dan kom je op mijn favoriete :shock: onderwerp 'engine misfire', lang mee geworsteld en uitgebreid gepubliceerd op dit forum. Na al mijn ervaringen zeg ik bij zo'n probleem: mocht alles 40 jaar oud zijn vervang dan ten eerste blindelings het gehele hoogspanningsgedeelte, inclusief bobines uiteraard. Onafhankelijk van de oorzaak zowiezo een must wil je een betrouwbare motor hebben en misschien is het probleem daarmee meteen opgelost.

groet,

Jeroen

Hermada01
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:39
Type Goldwing: GL1000

Re: Motor slaat met licht aan af.

Bericht door Hermada01 » 09 aug 2017, 07:59

Dank je wel Jeroen.
Het is inderdaad niet het oplaadgedeelte. Door hem wat hoger stationair te zetten hoopte ik gewoon dat hij niet zou afslaan. Met het vervangen van de andere onderdelen zal ik geluk moeten hebben, want de vervang onderdelen zijn net zo oud. Ik ga het wel proberen en ik ga de "misfire" onderwerpen doornemen.
Nogmaals Dank,
GrrHerman

Hermada01
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:39
Type Goldwing: GL1000

Re: Motor slaat met licht aan af.

Bericht door Hermada01 » 09 aug 2017, 12:01

Hallo Jeroen,

Dat is inderdaad een heel verhaal. Wel fijn dat het opgelost is.
Ik zie dat jij uiteindelijk nieuwe bobines gemonteerd hebt. Weet jij nog waar jij ze gekocht hebt en ik las ook iets over 3 of 5 ohm? Ik zie ze op ebay voor €30 p/s maar ook voor =/- €200,00

GrrHerman

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Motor slaat met licht aan af.

Bericht door Goldiefan » 09 aug 2017, 20:25

Je hebt 3 Ohm groene Dyna bobines nodig. Te verkrijgen bij Japparts:

http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... s_id=10931" onclick="window.open(this.href);return false;

Heel goede ervaringen met dit bedrijf. Gedetailleerde informatie te downloaden via de site van de fabrikant.

Groet,

Jeroen.

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: Motor slaat met licht aan af.

Bericht door Pep » 09 aug 2017, 21:25

Ik geloof niet dat de bobines direct het probleem zijn. Dan had hij ook slecht gestart/stationair gelopen met koude motor. Nieuwe bobines is zeker geen overbodige luxe bij zo'n bejaarde GL. Bij mijn GL1000 K3 zijn ooit in een ver verleden de contactpunten vervangen door elektronische ontsteking. Ik had het probleem ook bij warm worden van de motor. Dacht eerst dat een slechte massa verbinding van het electronica kastje het probleem was. Na het nodige speurwerk kwam ik er achter dat er een losse soldering zat op het printje wat in de plaats komt van je contactpunten de z.g. pickup. Na solderen geen problemen meer. Weet natuurlijk niet of dat er bij jou ook elektronische ontsteking in gezet is maar dacht meld het even.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Hermada01
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:39
Type Goldwing: GL1000

Re: Motor slaat met licht aan af.

Bericht door Hermada01 » 10 aug 2017, 16:25

Hallo ,

Is een bobine zoals deze:http://www.ebay.nl/itm/Haute-Performanc ... SwNyFWed9z niet te gebruiken? Die kun je gewoon vervangen.

De ontsteking is inderdaad elektronisch en kijk ik na op soldeerproblemen.

GrrrHerman

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Motor slaat met licht aan af.

Bericht door Goldiefan » 10 aug 2017, 17:09

De leverancier zegt dat ze geschikt zijn. Je kunt er voor kiezen om hem op zijn woord te geloven. Voor zover ik weet is het belangrijker de primaire weerstand van de bobine te weten en wat voor ontsteking er op zit en of deze bij elkaar passen: Dyna kun je gebruiken zonder wijzigingen of met een 3 Ohm bobine en dan moet je de voorschakelweerstand kortsluiten (zie downloads op de site van de fabrikant). Het lijkt me dat je dit enigszins moet respecteren. Ik zou deze bobines niet willen hebben omdat de bougiekabels niet vervangen kunnen worden. Verder heeft goedkoop spul uit landen als Taiwan een wat mindere naam bij mijn weten, maar dat is puur onderbuikgevoel en wellicht nergens op gebaseerd: zoals je hebt kunnen lezen hield een van mijn Dyna bobines - degelijk amerkaans spul :shock: - het ook slechts enkele duizenden kilometers uit, veel slechter is nauwelijks mogelijk ......

Hermada01
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:39
Type Goldwing: GL1000

Re: Motor slaat met licht aan af.

Bericht door Hermada01 » 20 aug 2017, 13:12

Hallo Goldiefan (e.a).

Ik heb inmiddels nieuwe bobines geplaatst en de motor slaat niet meer af! Geweldige ervaring. Dank voor alle info.

GrrHerman

Plaats reactie