Pagina 1 van 1

zijstandaard beveiliging

Geplaatst: 14 jul 2017, 16:17
door Goldiefan
Heeft iemand ooit een startonderbreker schakelaar op de GL1000 gemonteerd ?
Suggesties voor elegante, snelle oplossingen zijn welkom. Ben een beetje lui en geen zin om voor de tweede keer het wiel uit te vinden, want die is vast al eens uitgevonden :lol:

Groet,

Jeroen.

Re: jiffy switch

Geplaatst: 27 jul 2017, 20:58
door Goldiefan
Welnu,

Bij gebrek aan inspirerende input heb ik het wiel zelf nog maar eens uitgevonden. Startonderbreking is geen goed idee, een 'mechanische' schakelaar evenmin. Een 'droogtest' is inmiddels gelukt, nu monteren en foto's van het resultaat volgen ......

Re: jiffy switch

Geplaatst: 27 jul 2017, 22:17
door peter
Wat wordt het eigenlijk :?: Ik dacht eerst dat je een schakelaar op de zijstandaard wilde hebben, nu begrijp ik een soort diefstal beveiliging :?: :?

Re: jiffy switch

Geplaatst: 27 jul 2017, 23:09
door RonalT
Tja, ik ben ook benieuwd.

Bij een jiffy-switch denk ik aan een schakelaar die de motor laat uitvallen als je de jiffy naar beneden doet.
Een startonderbreker is weer iets anders. Soort diefstal beveiliging?

Of wordt er bedoeld dat je niet kan starten als de jiffy naar beneden is?

Re: jiffy switch

Geplaatst: 28 jul 2017, 09:23
door Goldiefan
het is een oplossing voor een van gevaarlijkste zaken die aan een GL1000 zitten: de mogelijkheid van het wegrijden met uitgeklapte zijstandaard.

Re: jiffy switch

Geplaatst: 29 jul 2017, 21:19
door Pep
Als het goed is zit er aan het einde van je jiffy een rubber stripje. Dit raakt als eerste de grond als je wegrijdt en een bocht maakt met de jiffy nog uit. Het rubber schuurt over de grond en laat de jiffy inklappen voordat je met het staal de weg raakt. Het pijltje wat erop staat geeft aan wanneer je het rubber stripje moet vervangen. Volgens mij moet je dan de hele dag met je jiffy uit wegrijden om hem zo ver af te laten slijten.... :lol:
Simpel systeem maar werkt altijd. Heb zelf wel eens een jiffy schakelaar gehad met een storing die totaal onverwacht tijdens het rijden de motor liet afslaan en enkele tellen later weer liet aanslaan....erg listig. :wink:

Re: zijstandaard beveiliging

Geplaatst: 09 aug 2017, 20:34
door Goldiefan
Het zou inderdaad onverstandig zijn om een schakelaar in het primaire circuit van de bobine op te nemen, dat komt de betrouwbaarheid van de motor niet ten goede. De oplossing die ik heb gemaakt is heel gemakkelijk en buitengewoon goedkoop en als volgt, zie schema en foto’s: een reed contact (NO: gesloten bij opgeklapte standaard, open bij uitgeklapte standaard) bedient via een ‘breek’ relais (terminal 87a) twee buzzers. Eén buzzer is overigens meer dan genoeg, bij 110 km/h hoor ik deze buzzers nog. Dit is natuurlijk maar een oplossing, je zou bijvoorbeeld ook de claxon kunnen gebruiken, het relais moet dan naar massa schakelen. Of wellicht een NC reed contact, indien verkrijgbaar.

En speciaal voor Pep: wanneer je her en der leest op fora wordt mijn ervaring dat een zijstandaard een gevaar kan zijn weldegelijk bevestigd, het eerste de beste voorbeeld dat ik tegen kom: http://goldwingdocs.com/forum/viewtopic ... 273#p68210" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;



Afbeelding Afbeelding

Re: zijstandaard beveiliging

Geplaatst: 09 aug 2017, 20:46
door Goldiefan
en de buzzers;
Afbeelding