achterrem

Technische vragen, tips, trucs, enz.
andreolie
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jul 2016, 17:22
Type Goldwing: GL1000

achterrem

Bericht door andreolie » 19 feb 2017, 17:07

Beste gl 1000 rijders........ben aan het sleutelen geweest met o.a de achterrem (stepje lager, rempedaal verbogen/aangepast en zo nog wat voor een voor mij betere houding van de benen)......als ik flink op het rempedaal trap dan moet toch de remkracht zo groot kunnen zijn dat het achterwiel blokkeert ?
Met de hand kan ik dan het wiel niet draaien, maar zittend op de motor achter remmend vindt er weinig vertraging plaats.
Wat is jullie ervaring (blokken zijn goed, ontlucht)

met groet Andreolie

peter

Re: achterrem

Bericht door peter » 19 feb 2017, 18:58

Daar zal je echt flink voor moeten trappen. Je hebt een intergraal remsysteem waarbij je met de voetrem ook 1 voorschijf bedient. De handrem bedient de andere schijf in je voorwiel.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: achterrem

Bericht door GL-1800 » 19 feb 2017, 19:08

Maar niet bij n 1000........Heeft de gewone ouderwetse boerenrem...2 voor, 1 achter zonder toestanden..gelukkig!!, verder zou ik niet eens WILLEN dat de achterrem blokkeert. Als je de voorrem aanspreekt en dan de achterste erbij zal ie vast....blokkeren bij stevig induwen. Kantelpunt vooras.... :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

peter

Re: achterrem

Bericht door peter » 19 feb 2017, 19:19

:lol: :lol: :lol: ik had niet gezien dat het een 1000 betrof. Klopt inderdaad normale remmen dus.
Het hele remsysteem voor de gl1000 is redelijk onder bemeten. Je moet flink je best doen om wat rubberstrepen te trekken. Ik weet niet hoe slecht jou fiets remt maar nieuwe olie, remblokken en stalenleidingen schelen wel. Daar van uit gegaan dat de remklauwen in top staat zijn en anders ook die eens reviseren.

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: achterrem

Bericht door Pep » 19 feb 2017, 22:30

Ik denk ook dat de remslang zelf het probleem is zoals Peter al aangaf. Bij mijn GL1000 was de remslang inwendig zo opgezwollen door de ouderdom dat de binnenleiding geen olie meer doorliet. Ik heb nu stalen remleidingen zowel voor als achter en dit is een enorm verschil.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

andreolie
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jul 2016, 17:22
Type Goldwing: GL1000

Re: achterrem

Bericht door andreolie » 20 feb 2017, 20:46

Pep schreef:Ik denk ook dat de remslang zelf het probleem is zoals Peter al aangaf. Bij mijn GL1000 was de remslang inwendig zo opgezwollen door de ouderdom dat de binnenleiding geen olie meer doorliet. Ik heb nu stalen remleidingen zowel voor als achter en dit is een enorm verschil.
Ga stalen leidingen bestellen en laat nog horen hoe deze bevallen.

Heeft er iemand al eens creatief een rembekrachtiger opgebouwd (ga zoeken of dit uberhaubt kan)....andreolie

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: achterrem

Bericht door GL-1800 » 21 feb 2017, 01:30

ik zou daar met plezier op reageren maar........waarom dan nu weer n rembekrachtiger....Leg s uit als je wilt.. :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

peter

Re: achterrem

Bericht door peter » 21 feb 2017, 09:15

Als ik al iets zou veranderen zou ik geen bekrachtiger nemen, dan ben je bijna verpicht om ook abs te monteren en dat wordt wel heel ingewikkeld.
Wat eventueel wel kan is andere remklauwen monteren van een moderne fiets dat is dan een kwestie van nieuwe montage brackets maken zodat het past op de vorkpoten. De bijbehorende remcilinder op het stuur zetten en remmen als een dolle. Of een andere voorvork monteren incl de onderpoten van een sportmotor. Een en ander pasmaken is makkelijker dan het wiel uitvinden.

andreolie
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 jul 2016, 17:22
Type Goldwing: GL1000

Re: achterrem

Bericht door andreolie » 21 feb 2017, 21:30

GL-1000 schreef:ik zou daar met plezier op reageren maar........waarom dan nu weer n rembekrachtiger....Leg s uit als je wilt.. :D
Nou ja die bekrachtiger....bij mijn laatste rit in 2016 voor een rotonde onderuit gegaan doordat ik voor te hard remde (achter deed weinig) om toch nog op tijd te stoppen voor een auto die voorrang had..........de gl van mij remt van achter niet (oke ga remleidingen vervangen).............is maar een idee dat boven kan drijven. De volgende quote geeft al aan at het éenvoudiger' kan........maar eerst de leidingen vervangen zodra ik die binnen heb.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: achterrem

Bericht door RonalT » 22 feb 2017, 10:05

Probleem is niet dat er achter te weinig geremd wordt, maar bij lage snelheid remt je motor voor te hard. Daardoor ga je onderuit.
Bij lage snelheid heb je voor te weinig druk op je voorvork.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: achterrem

Bericht door Cas » 22 feb 2017, 10:57

Andreolie heeft verkeerd op de situatie geanticipeerd.
De snelheid waarmee hij de rotonde naderde was te hoog en hij is te laat begonnen met remmen, daardoor moest hij een noodstop maken.
Als je een noodstop moet maken grijp je instinctief altijd meteen naar de voorrem en het resultaat was een blokkerend voorwiel.
In een dergelijke situatie maakt ABS net het verschil tussen wel of niet overeind blijven.
De oorzaak van dergelijke ongevallen ligt vrijwel altijd bij de mens en maar zelden bij de techniek.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: achterrem

Bericht door GL-1800 » 22 feb 2017, 11:27

Het toverwoord...anticiperen. Toch...overkomt het n ieder gewoon...
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: achterrem

Bericht door Cas » 22 feb 2017, 11:35

Overkomt ons allemaal.
Vroeger met mijn GL1000, midden in de nacht in Essen in een hoosbui en een spekglad wegdek ook een noodstop moeten maken...........voorwiel kwijt.
Je wordt er alleen maar wijzer van.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: achterrem

Bericht door GL-1800 » 22 feb 2017, 15:30

Voorwiel kwijt?? Had je m niet vast gezet.... :lol: :lol: Gekheid. Noodstoppen zijn gewoon kloten, zeker met n motorfiets. Want...hoe krijg je t in je hoofd om eerst t gewicht, inveren dus, naar voren te krijgen, ofwel druk op t wegdek, en dan pas tot t maximaal mogelijke te vertragen. Eigenlijk wat RonalT beschrijft, t is wel n feit!! Ik heb lang......geleden n rijopleiding gedaan hierin en da s leuk en vooral nuttig!! Voor max remmen? Achter NIET gebruiken mits...er iemand achterop hangt.....T zou n onderdeel moeten worden bij de rijlessen....als t al niet zo is inmiddels.... :wink: Hard rijden....makkelijk, maar dan..Da s bijna kunst!!!

Maar goed, t hoofd verteld in dat soort gevallen wel s andere dingen helaas.....Begrijpelijk...
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: achterrem

Bericht door RonalT » 22 feb 2017, 16:49

Diverse types van onze Gold Wings reageren anders doordat de voetrem ook een schijf voor bedient. De handrem bedient de andere schijf.
Dus maximaal remmen doe je door zowel met je voet als hand te remmen en als je voorwiel zwaar op het asfalt drukt de remdruk opvoeren.

En inderdaad, als je in een reflex gaat remmen maak je een goede kans om te snel de rem in te knijpen en daardoor is je voorwiel nog te licht en blokkeert het wiel te gemakkelijk. Oeps.... :o
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie