traag opkomende power bij lage toeren

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
markies

traag opkomende power bij lage toeren

Bericht door markies » 10 sep 2007, 22:31

Hallo,

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een prachtige GL1000 K0 (bj 1975). Afgelopen zondag lekker getourd dus de eerste pret is al beleefd.
Het enige dat me opviel is dat het even duurt voordat de motor reageert vanuit een laag toerental. De vorige eigenaar gaf ook aan dat hij dacht dat 1 van de bougies niet goed werkt (of zelfs helemaal niet).
Wat kan ik doen (eerst eenvoudige test) en welk bedrijf kan in de regio west-brabant dergelijke motoren goed onderhouden?

Ik hoor graag van 1 van jullie,

bvd Mark

UptownWings

Bericht door UptownWings » 11 sep 2007, 01:36

Aannemende dat ook Motorfietsen met carburateurs zoiets hebben als een acceleratie pomp en vacuum vervroeging zou je daar ook even naar kunnen kijken.

Een acceleratiepomp is een klein pompje met wat brandstof die zijn lading in de carburateur mikt als je het gas opentrekt. Dit is om ervoor te zorgen dat het mengsel met het opentrekken van de gasschuif niet te arm wordt omdat er wat reactietijd zit tussen het openzetten van de luchtklep en dat de benzine door de sproeiers komt. Dit pompje vangt dat tijdelijke tekort even op en zorgt dat de motor beter reageert op je handeling. Dit is vooral bij lage toeren aan de orde.

Vaccuum vervroeging is een vervroegde ontsteking met behulp van het vacuum wat optreedt als je gas geeft. Ook dit zorgt dat je motor beter reageert en meer kracht heeft bij gas geven. Je zou even kunnen controleren of het slangetje vanaf de carburateur of inlaat spruitstuk misschien lek is (of uberhaupt aanwezig) of wellicht verstopt zit.

Bougies testen is niet helemaal gemakkelijk met een vier cilinder motor. Vroeger met 1 cilinder brommertjes kon je de bougie nog wel testen door die tegen het blok aan te houden en te zien of ie vonkte en de kleur goed was (lichtblauwe vonk, iets anders was troubles). Best vervelend als in dit geval de andere drie cilinders wel doorstarten ;-)
Anyway, als je twijfelt of je bougies koosjer zijn zou ik ze gewoon vervangen. Voor de kabels geldt hetzelfde en als je verdeler in orde is, is er eigenlijk geen reden om aan te nemen dat 1 cilinder niet meewerkt. (ODP en BDP sensoren lijken me iets te modern voor een GL1000, zelfs nog wel voor een GL1500)

Trouwens, als er 1 cilinder bij een vierpitter niet meewerkt, dan merk je dat echt wel want dan loopt dat ding voor geen ene meter. 6 pitters zijn daar wat vergevingsgezinder in, maar ook daar merk je het nog mee.

NB: Ik kan de plank een beetje misslaan en dingen aanhalen die helemaal niet op een GL1000 zitten, maar dit is standaard motortechniek en ik vermoed dat dit ook algemeen goed is op alle Wings.

bertzwanen
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2545
Lid geworden op: 03 jan 2007, 01:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Altea ( Spanje )

Bericht door bertzwanen » 11 sep 2007, 22:34

Proficiat Mark

Daar heb je een hele fijne Wing aan .
Mijn eerste was ook een 1000 bordeux rood .
Geweldige motor Spijt dat ik hem weg heb gedaan :cry:
Veel plezier er mee .

Bert en Diana
er is geen mooiere wing dan een goldwing

markies

Bericht door markies » 11 sep 2007, 23:43

Hi,

Bedankt voor de reacties.

@ Uptownwings, bedankt voor de tip mbt. vacuum vervroeging.
Ik zal het inbrengen als ik een monteur ernaar laat kijken.
Bougies e.d. kan ik zelf, maar hetgeen jij beschrijft wil ik toch eerst een keer afkijken ;-)

En ja ja ik ben zeer tevreden.

Cu, Mark

UptownWings

Bericht door UptownWings » 12 sep 2007, 00:17

Geen dank. Graag gedaan.

Echter, vergeet de acceleratiepomp niet. Dat is mijn eerste vermoeden eigenlijk. Deze zijn mechanisch en werken met een soort stangensysteempje en als hier te veel speling op zit werkt dit niet goed.
Op hoge toeren maakt dit niet zoveel uit omdat het brandstof/lucht mengsel dan rijk genoeg is voor verdere acceleratie, maar bij lage toeren is een dergelijk systeem vrij essentiëel dat het goed werkt.

Anyway, als je er eenmaal achter bent, deel je die kennis dan ook met ons ? Ik ben in ieder geval erg benieuwd nu :).

Plaats reactie