Pagina 2 van 2

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 12 sep 2016, 22:08
door rudolphwolven
jwt67 schreef:Ruud,

Ik heb gisteren meteen maar zo'n set progressieve veren besteld. Waren helaas niet op voorraad, ook niet bij de importeur, dus kan effetjes duren voordat ze binnen zijn. Ik hoop dat de veerdruk, uitgeveerd, lager is dan bij de standaard veren en dat de vork daarom de hobbeltjes wat beter kan opvangen. Ben benieuwd, wordt vervolgt

Groet,
J-W
Hoi Jan Willem,

Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.......als er dan een lagere veerdruk is zou het best zo kunnen zijn dat dit (flink)/wat uithaald.
Als ik veren kon bestellen waarvan de veerdruk-specificatie aantoonbaar lager is dan die van de OEM GL1000 dan zou ik het er ook best op willen wagen.........
Ik ben benieuwd naar je ervaring JW, tot later.....

Groetjes, Ruud

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 13 sep 2016, 08:42
door peter
Ik vrees dat je er niks mee opschiet. Mijn cb750 four uit 78 heeft een vergelijkbare voorvork. 2 jaar geleden heb ik daar progressieve veren ingezet en die zijn nog strakker dan de originelen. Elke hobbel wordt door gegeven en het sticky effect lijkt mij zelfs nog groter. Bij de cb kan ik tijdens het rijden de voorvork goed zien en het merendeel van een rit staat hij eigenlijk vrij stijf en veert niet. Rij je langzaam krijg je zelfs het idee dat je voorwiel niet rond is zo hobbelt het.

Inmiddels heb ik besloten om er een geheel andere vork in te zetten uit een moderne fiets. Welke dat weet ik nog niet maar ik kom vanzelf iets tegen dat goed past.

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 13 sep 2016, 09:46
door jwt67
Peter,

De kans is erg groot dat je gelijk hebt. Ik kan ook nergens specificaties van de, verschillende merken, veren vinden. Ik heb nu gekozen voor Wilbers veren. Waarom?voornamelijk wegens de prijs van 105 euro. Voor dat bedrag wil ik het wel eens proberen, het werk is het niet. Daarnaast speel ik nu ook met het idee, als de veren nog stugger blijken te zijn, deze in te korten en kijken welk effect dit geeft. Zolang ik maar niet met de gl in de sloot beland wil ik wel wat proberen :lol:

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 13 sep 2016, 12:27
door rudolphwolven
@ Jan Willem
@ Peter

Iemand van het Duitse GW Forum wil het volgende aan zijn voorvorken gaan veranderen...........

1)Die K3 Tauchrohre passen nicht zu den K0-K2 Modellen...der Innendurchmesser ist der gleiche, aber das K3 Tauchrohr ist erstens um ca 20mm länger und die Bremsaufnahmebohrungen sind anders angeordnet
2) Ab K3 besitzen die Tauchrohre eine Teflonbuchse oben. Das soll wohl das Verschleiss- und Losbrechverhalten verbessern (der Beitrag von Rudolph bzw. vom NGW-Club spricht eh Bände)
3) Als kleine Herbst/Winteraufgabe habe ich folgendes vor: Mein vorhandenes Tauchrohr aufspindeln/bohren, z.B. auf 38mm. Dann im oberen Teil ausdrehen auf 42mm und eine geschlitzte Teflonbuchse einsetzen. Das Standrohr unten abdrehen (-4mm Durchmesser) und auch hier eine Teflonbuchse aufschieben damit diese mit ca. 1/10mm Spiel in das 38mm Tauchrohr reinpasst. Dann läuft das ganze in Buchsen und sollte repariert sein. Diese Bauart findet man in späteren Honda-Modellen (zB VF 1100). Hoffe dass genug Materialstärke vorhanden ist. Wäre doch gelacht wenn ich das Ding nicht hinkriege!

http://www.goldwing-forum.de/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten, Ruud

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 13 sep 2016, 14:45
door jwt67
Nou die gaat het rigoreus aanpakken, is ook niet te doen met de inhoud van een standaard gereedschapskist. Ben benieuwd, na de winter weten we meer :)

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 13 sep 2016, 19:03
door Goldiefan
Jullie weten ook niet van ophouden hè? :lol:

Mijn voorstel: http://www.triumphmotorcycles.nl/motore ... 20explorer" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet dat Jan-Willem vrij nieuw is, Ruud idem met dien verstande dat zijn GL1000 decennia lang in zijn bezit is maar pas vrij recent in gebruik en Peter een 'oude rot in het vak', corrigeer mij wanneer ik mij vergis ........ Ik rijd nu circa 6 jaar op een GL1000 en ben inmiddels ruimschoots in de berustingsfase beland, heb de strijdbijl begraven. De innerlijke rust die ik ervaar is vrij comfortabel kan ik jullie verzekeren. Wanneer volgen jullie ? :wink:

Groet,

Jeroen.

(PS: misschien mankeert er toch iets aan èchte liefde voor jullie machines: ik heb nog nooit de neiging gehad om mijn legendarische Ariel VH500 te verbeteren, dat zou voor mij gevoelsmatig een ernstige belediging zijn aan de fabrikant van dit legendarische merk. En ik zeg dit met gevaar voor eigen leven, als je een keer in de voorrem van zo'n machine hebt geknepen begrijp je dat ......)

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 13 sep 2016, 19:51
door peter
Ik begrijp je volledig hoor Jeroen. Alleen vindt ik sleutelen ook een leuke hobby maar een en ander moet wel betaalbaar blijven. Genieten van de machientjes die hier staan (gl1500, cb750 en een bmw z4) doe ik vollop. Hun kwaaltjes neem ik op koop toe en het berijden gaat altijd binnen hun grenzen. Het is alleen die verrekte nieuwsgierigheid die steeds weer de kop op steekt :lol:
Tevens vindt ik garages e.d schofterig duur en aangezien ik veelal dingen zelf kan en een redelijk uitgebreid gereedschap arsenaal heb doe ik het liever zelf of samen met een betreffende goldwing specialist ter plekke.

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 13 sep 2016, 22:57
door jwt67
Die verrekte voorvork heeft wel weer wat nieuw leven in het gl1000 forum geblazen, is ie toch nog ergens goed voor :lol:

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 14 sep 2016, 18:44
door Goldiefan
Inderdaad, het wordt nog gezellig hier :wink:

Overigens: ook ik heb mijn grenzen wat betreft voorvorken. Zie bijgevoegd 'rustiek wintertafereeltje'. Voor 60 euro had ik 2 tweedehands vorkpoten op de kop getikt, spiegelglad en kaarsrecht, en ik moet zeggen dat hij een stuk minder beroerd stuurde na deze kleine ingreep met weinig kosten. Vorig jaar meerdere passen in Zwitserland beklommen met dit prachtig originele maar niet geheel rechte spul, en ook een dikke 120 km / h op de snelweg, wellicht krijgen jullie nu iets meer begrip voor mij, wat ik heb meegemaakt hebben jullie vast nog nooit beleefd :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 14 sep 2016, 19:07
door peter
Oh jawel hoor. :mrgreen: Ik had ooit een aanrijding met mijn cbx1000 en daar was ook de voorvork krom van geraakt. In de bankschroef geprobeerd te richten met als resultaat een lichte kromming in beide poten. Even gekeken bij beide poten in welke richting de kromming ging en beide poten gewoon gemonteerd. Stuurde niet eens echt beroerd en na het lichtjes verdraaien/verstellen van de binnenpoten kon ik er goed mee leven en snelheden van meer dan 200km/u konden gewoon worden gereden.
Weer later toch een setje rechte kunnen vinden en die gemonteerd, geeft je toch meer vetrouwen want die kromme poten zijn toch hun sterkte kwijt.

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 14 sep 2016, 19:27
door Goldiefan
:lol:

En nu blijkt eens temeer Peter, dat jij de 'oudste rot in het vak' bent. Jij voelt echt met mij mee, hartverwarmend :wink:

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 14 sep 2016, 20:28
door GL-1800
Alle goede bedoelingen lezende zou n ieder ook s moeten kijken....denk ik dan weer....om de as eerst vast te zetten en dan pas....de klemmoeren aan de niet moerkant as. Liefst uitmeten, zowel boven als onder...dus bovenkant buitenpoten onder de keerringen en bij de onderkant buitenpoten. Hiermee word..klemmen..uitgesloten....lijkt mij dan....

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 15 sep 2016, 00:17
door rudolphwolven
GL-1000 schreef:Alle goede bedoelingen lezende zou n ieder ook s moeten kijken....denk ik dan weer....om de as eerst vast te zetten en dan pas....de klemmoeren aan de niet moerkant as. Liefst uitmeten, zowel boven als onder...dus bovenkant buitenpoten onder de keerringen en bij de onderkant buitenpoten. Hiermee word..klemmen..uitgesloten....lijkt mij dan....
Bedankt voor de tip..........
Randakk USA bericht daar heel helder en uitvoerig over op zijn site.........ik heb deze montage volgorde al 2x strikt opgevolgd (en zal het altijd na elke voorvork demontage opnieuw doen, want het is een goede zaak en broodnodig) echter het heeft niet bijgedragen om mijn z.g.a.n/18.000 km voorvering soepeler te krijgen.....
Dat Randakk zo veel nadruk legt op die montage volgorde aspecten wijst er m.i. eveneens op dat hij de betreffende problemen ook reeds lang kent......... en het gewoon "een onwillig stel voor-poten" is.........

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Geplaatst: 15 sep 2016, 09:01
door GL-1800
Hallo Ruud.
Bij alle motoren in t algemeen zo. 1.5 heeft n streepje op de as waarmee je m uitlijnt. Als de afstand verschilt gaat hij klemmen op de glijbussen. Maar jou kennende........heb jij t erg secuur uut gemeten. De moeite waard...ff minder olie erin te stoppen??? In mn boek en meerdere staat trouwens 195 tot 205 cc. Per poot vanzelf....Denk er aan dat oude keerringen hard kunnen zijn en ook erg kunnen helpen met "stuiteren" Maar de meesten zullen wel vernieuwd zijn......en bij jou weet ik t wel zeker Ruud......Gr Rob.