Effektiviteit van de demping voorvork GL1000
Geplaatst: 27 jun 2016, 20:51
Mijn voorvork is zo goed als nieuw met nwe. keerringen en verse ATF-olie (Automatic Transmission Fluid, e.e.a. zoals voorgeschreven in het Honda-boekje) in de juiste hoeveelheid.
Des alniettemin is het inveren van de vork tijdens rijden minimaal/niets ("fork-sticking").....alleen inveren bij remmen......geen echt probleem, wel merkwaardig.....weggedrag (ook in bochten) is goed..
Ik wijt het zelf een beetje aan het feit dat de voorvork constructie niet alleen erg simpel is maar ook nog eens 40 jaar oude techniek en niet meer vlgs de stand van zaken van de huidige voorvorktechnologie is...
Met mij constateren velen op het Duitse forum dit.....
Ik ben nog eens gaan duiken in de betreffende viscositeiten en op grond daarvan ga ik toch eens binnenkort mij ATF vervangen door 5W vorkolie.....
Wellicht interesseert het een enkeling hoe de verschillende viscositeiten zijn:
Alles MPM Produkten.....tamelijk bekend merk bij garagisten, motorhandelaren etc.
ATF Automatic Transmission Fluid Dexron III
Kinematische viscositeit bij 40°C 34.3 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 7.7 mm²/s
Fork Oil Light 5W
Kinematische viscositeit bij 40°C 15,4 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 3,9 mm²/s
Fork Oil Medium 10W
Kinematische viscositeit bij 40°C 31,5 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 6,3 mm²/s
Fork Oil Medium Heavy 15W
Kinematische viscositeit bij 40°C 46,4 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 8,3 mm²/s
Fork Oil Heavy 20W
Kinematische viscositeit bij 40°C 62,5 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 10,4 mm²/s
OP HET DUITSE FORUM IS NA DIT BERICHT NOG VEEL (VOOR MIJ ALTHANS) INTERESSANTE INFORMATIE NAAR BOVEN GEKOMEN.........voor wie het interessert......zie link hieronder:
http://www.goldwing-forum.de/forum/topic.php?id=31103&" onclick="window.open(this.href);return false;"
Des alniettemin is het inveren van de vork tijdens rijden minimaal/niets ("fork-sticking").....alleen inveren bij remmen......geen echt probleem, wel merkwaardig.....weggedrag (ook in bochten) is goed..
Ik wijt het zelf een beetje aan het feit dat de voorvork constructie niet alleen erg simpel is maar ook nog eens 40 jaar oude techniek en niet meer vlgs de stand van zaken van de huidige voorvorktechnologie is...
Met mij constateren velen op het Duitse forum dit.....
Ik ben nog eens gaan duiken in de betreffende viscositeiten en op grond daarvan ga ik toch eens binnenkort mij ATF vervangen door 5W vorkolie.....
Wellicht interesseert het een enkeling hoe de verschillende viscositeiten zijn:
Alles MPM Produkten.....tamelijk bekend merk bij garagisten, motorhandelaren etc.
ATF Automatic Transmission Fluid Dexron III
Kinematische viscositeit bij 40°C 34.3 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 7.7 mm²/s
Fork Oil Light 5W
Kinematische viscositeit bij 40°C 15,4 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 3,9 mm²/s
Fork Oil Medium 10W
Kinematische viscositeit bij 40°C 31,5 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 6,3 mm²/s
Fork Oil Medium Heavy 15W
Kinematische viscositeit bij 40°C 46,4 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 8,3 mm²/s
Fork Oil Heavy 20W
Kinematische viscositeit bij 40°C 62,5 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 10,4 mm²/s
OP HET DUITSE FORUM IS NA DIT BERICHT NOG VEEL (VOOR MIJ ALTHANS) INTERESSANTE INFORMATIE NAAR BOVEN GEKOMEN.........voor wie het interessert......zie link hieronder:
http://www.goldwing-forum.de/forum/topic.php?id=31103&" onclick="window.open(this.href);return false;"