Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door rudolphwolven » 27 jun 2016, 20:51

Mijn voorvork is zo goed als nieuw met nwe. keerringen en verse ATF-olie (Automatic Transmission Fluid, e.e.a. zoals voorgeschreven in het Honda-boekje) in de juiste hoeveelheid.
Des alniettemin is het inveren van de vork tijdens rijden minimaal/niets ("fork-sticking").....alleen inveren bij remmen......geen echt probleem, wel merkwaardig.....weggedrag (ook in bochten) is goed..
Ik wijt het zelf een beetje aan het feit dat de voorvork constructie niet alleen erg simpel is maar ook nog eens 40 jaar oude techniek en niet meer vlgs de stand van zaken van de huidige voorvorktechnologie is...
Met mij constateren velen op het Duitse forum dit.....
Ik ben nog eens gaan duiken in de betreffende viscositeiten en op grond daarvan ga ik toch eens binnenkort mij ATF vervangen door 5W vorkolie.....

Wellicht interesseert het een enkeling hoe de verschillende viscositeiten zijn:

Alles MPM Produkten.....tamelijk bekend merk bij garagisten, motorhandelaren etc.

ATF Automatic Transmission Fluid Dexron III
Kinematische viscositeit bij 40°C 34.3 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 7.7 mm²/s

Fork Oil Light 5W
Kinematische viscositeit bij 40°C 15,4 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 3,9 mm²/s

Fork Oil Medium 10W
Kinematische viscositeit bij 40°C 31,5 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 6,3 mm²/s

Fork Oil Medium Heavy 15W
Kinematische viscositeit bij 40°C 46,4 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 8,3 mm²/s

Fork Oil Heavy 20W
Kinematische viscositeit bij 40°C 62,5 mm²/s
Kinematische viscositeit bij 100°C 10,4 mm²/s

OP HET DUITSE FORUM IS NA DIT BERICHT NOG VEEL (VOOR MIJ ALTHANS) INTERESSANTE INFORMATIE NAAR BOVEN GEKOMEN.........voor wie het interessert......zie link hieronder:

http://www.goldwing-forum.de/forum/topic.php?id=31103&" onclick="window.open(this.href);return false;"
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door Goldiefan » 29 jun 2016, 18:45

Beste Ruud,

Ik vraag me af of dit zinvol is, bij mij werkt het inderdaad net zo en met de K3 heeft Honda ook de voorvering gewijzigd, waarschijnlijk niet zonder redenen. Misschien moet je berusten in sommige zaken, maar ik weet het niet ?
En 'the God of Wings' :lol: verwacht ook niet teveel van geëxperimenteer met olie, hij heeft wel wat andere tips die op mij geloofwaardiger over komen: http://www.randakksblog.com/removing-st ... ont-forks/" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Jeroen.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door rudolphwolven » 29 jun 2016, 20:16

Hoi Jeroen,

Bedankt......
De beschrijvingen van Randakk's ken ik...........desalniettemin hartelijk dank voor je hulp........ik heb ze destijds opgevolgd bij het samenbouwen van mijn voortrein....alsmede "split-timing" van het ontstekingstijdstip...........en nu met de oliesoort en hoeveelheden idem ditto.....
Alvorens ik berust, wat een goede houding is, wil ik toch nog 5W proberen dat flink dunner is dan mijn huidige ATF plus de speciale toevoeging HKS GVV (op basis van advies op het Duitse forum) alsmede een vrije bovenruimte van ca 150 mm (bij ingeschoven vorken)
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door jwt67 » 30 jun 2016, 23:56

Hallo Ruud,

Ik ben wel benieuwd welk resultaat de olievervanging oplevert. Want dat stuiterding, waar het voorwiel in zit, van mij kan ook wel een boost gebruiken :wink: . Waarom gebruik je een oliepeil van 150mm ipv de op de randdakk site genoemde 160mm?
Ik heb trouwens onlangs die split timing techniek toegepast en vind echt dat hij mooier loopt. Het verschil bij mij was zo'n 2 graden denk ik.

Groet,
Jan-Willem
GL1000 K2

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door rudolphwolven » 01 jul 2016, 13:27

Berteft:........Waarom gebruik je een oliepeil van 150mm ipv de op de randdakk site genoemde 160mm?


Dat verschil is niet zo groot (misschien neem ik wel 155 mm :wink: ).........die 150 mm komt door het advies aan mij van een Duitser op het Duitse forum, die er mee geexperimenteerd heeft:

Betr. Luftpolster
Die Luftpolsterangabe ist genauer .
Beispiel :
Du wechselst nur das Gabelöl ohne irgendetwas zu zerlegen , ein geringer Rest " Altöl " bleibt zwangsläufig in den Gabelholmen , evtl. bleibt sogar etwas mehr Altöl in dem einen Holm als in dem anderen .
Nun füllst du beide Holme mit 200ml auf .
Bedingt durch die unbekannte Restaltölmenge in den Holmen hast du zuviel und / oder unterschiedlich viel Öl in den Holmen , das ist nicht gut .
Wenn du aber den Ölstand einstellst bezogen auf das Luftpolster kann dir das nicht passieren .
Das Luftpolster ist der Raum Oberhalb des Ölstandes bei komplett zusammengeschobener Gabel ( ohne Feder ) .
Das Luftpolster wirkt ähnlich wie eine progressive Feder , demzufolge ist die Federung weicher bei einem grossen Luftpolster und härter bei einem kleinen Luftpolster .
Die 70ml die ich ermittelt habe beziehen sich auf die Gabel die bei meiner GL verbaut ist , ich gehe davon aus das diese Original ist .
Um das Luftpolster von 160mm einzustellen habe ich 70ml mehr Öl aufgefüllt , Anfangs 5er Öl ( war mir zu zweit auf dem Moped zu weich ) , ich habe dann durch zumischen von 10er Öl ungefair eine Viskosität von 7.5er Öl erreicht . Letztendlich habe ich dann noch das Luftpolster auf 150mm eingestellt also die Gabel etwas härter eingestellt .
Solo würde ich 5er nehmen mit einem Luftpolster von 150mm .
Diese Einstellung liegt mir sehr gut , es kann durchaus sein das es jemand anderen zu hart oder zu weich ist , das muss jeder für sich selber ermitteln .

Betr. Viskosität
http://www.oelcheck.de/wissen-von-a-z/k ... -2012.html" onclick="window.open(this.href);return false;"
Hier sieht man den gravierenden Unterschied Mineralöl vs Silikonöl betr. Viskositätsindex
( Tabelle )
noch ne nette Auflistung
http://mahonkin.com/~milktree/motorcycles/fork-oil.html" onclick="window.open(this.href);return false;"
noch ne Liste
http://transmoto.com.au/comparative-oil-weights-table/" onclick="window.open(this.href);return false;"
und die letzte
http://www.svrider.de/Forum/viewtopic.php?f=2&t=98744" onclick="window.open(this.href);return false;"


EDIT :
Beispiel :

Wilbers Fork Oil SAE 5 = 22,5 mm²/s

Fuchs- Silkolene PRO RSF 5WT = 26,7 mm²/s

RAVENOL Fork Oil Light 5W = 20,2 cSt

Liqui Moly Fork 05W = 17,2 cSt

Castrol Synthetic Ford Oil 5W = 28,51 cSt


Ich denke nun ist es offensichtlich warum z.b. ein 5er Öl nicht immer ein 5er Öl ist zwinkern
Zum besseren Verständniss :


Centistoke :

http://de.wikipedia.org/wiki/Stokes_%28Einheit%29" onclick="window.open(this.href);return false;"


Viskositätsindex :

http://de.wikipedia.org/wiki/Viskosit%C3%A4tsindex" onclick="window.open(this.href);return false;"

HET THEMA OP HET DUITSE FORUM >>>>>>>>>> http://www.goldwing-forum.de/forum/topic.php?id=31103&" onclick="window.open(this.href);return false;"

Met vriendelijke groet, Ruud

PS, leuk dat de split-timing ook bij jou helpt!
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door rudolphwolven » 11 sep 2016, 00:43

Ik kwam bij wat internet-zoekwerk over de "slechte voorvorkdemping" van de GL1000 onderstaande post tegen waaruit blijkt dat door "Rider Magazine" USA in 1977 uitvoerig met de GL1000 is geëxperimenteerd om de veerwerking te verbeteren.....op alle mogelijke manieren........ het resultaat was "hopeloos" ...............nou dat zegt wel wat....er is gewoon niets aan te doen......

In a 77 Rider magazine as I recall, they did a suspension article on the gl1000 testing all front/rear end aftermarket kits available at the time. Their bottom line was the rear was fixable while the front was hopeless, suffering from excessive stiction/tube flex/poor dampening and poor quality control in the bottom fork leg machining etc, etc=a jack hammer on wheels.

http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... rk+springs
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door jwt67 » 11 sep 2016, 09:05

Hoi Ruud,

Lekker teleurstellend bericht hoor........... :wink:
Nu was ik er inmiddels al van overtuigd dat je van de GL1000 vork nooit een briljant apparaatje kon maken. Wel was ik nieuwsgierig naar de resultaten van het "Duitse olieverhaal" wat je hiervoor hebt beschreven. Heb je dat nog gedaan?
Het grootste probleem van de vork voor mij is dat ie zo lekker "sticky" is of te wel stuiterend over de weg gaat. Gisteravond was ik, in het donker, nog onderweg met de GL en als je dan ziet hoe de lichtbundel van de koplamp op en neer gaat op een relatieve mooi vlakke weg......... :oops: Maar ja als je een voorvork ontwerpt zonder goede geleidebussen erin maar waar de binnenpoten rechtstreeks in het aluminium op en neer gaan kan het bijna ook niet anders lijkt mij. Toch was ik daarom geïnteresseerd of er olie was die die wrijving zou verminderen.
Wat ik in ieder geval nog ga proberen of met progressieve veren het stuiteren minder wordt, de Randdakks methode van de voorvork opbouwen/afstellen heeft voor mij niets geholpen.

Groeten,
J-W
GL1000 K2

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door rudolphwolven » 11 sep 2016, 14:46

Hoi Jan Willem,

Ik heb inderdaad de ATF-vorkolie vervangen door 5W vorkolie (MPM), tot niveau "luchtkussen" 150 mm.
Tevens de "Gleitverbesserer" HKS GVV in de juiste hoeveelheid in de olie bijgemengd en enkele druppeltjes op de vork seals aangebracht.
Ik heb er inmiddels zo'n 200 km mee gereden echter kan geen enkele verbetering ontdekken.........jammer........het bovenstaande Amerikaanse bericht verbaast mij daarom niet.
Het gekke is wel dat als je naast de motor lopend remt, hij wel "mooi/soepel" inveert; helemaal bij rijdend afremmen, echter gewoon rijdend op de weg is het een "STIJVE VORK"; men zou net zo goed zonder vering kunnen.

Overigens was ik gistermiddag even "toeristisch langs" bij Bikers Best-Renswoude.........er was (15.00 uur) nauwelijks bezoek van andere GW-ers.....jammer.
Ik heb de (dikwijls geroemde) wkpl. chef meteen even gevraagd om met mijn K1 een proefrondje te maken om zijn mening over het geheel te horen; evt. verbeteringen, commentaar etc......ik was met name benieuwd naar mijn stationaire afstelling omdat ik voortdurend twijfel of hij nu wel goed staat.
Ik was best wel bang voor enkele "rake" opmerkingen/kritiek van een expert (waarbij je daarna wellicht de kop in het zand steekt vanwege het vele werk/gesleutel etc)....echter een hele leuke verrassing......vlgs hem was hij stationair prima afgeregeld/niets meer aan doen!!!.....verder ook alle andere functies prima aan de motor.......toch wel leuk......een zeeer aangename/enigzins onverwachte verrassing..... :D
Echter.........de achtervering was vlgs hem welliswaar goed......maar...de voorvering, daar "klopte niets van"......!!!,,,,,,,,,ja, ja....... :lol:
Hij veronderstelde dat er wellicht andere/verkeerde veren in zaten, maar dat is niet zo, ze zijn origineel in mijn K1 voorzien; ik weet dat 100% zeker.
Gevraagd naar een oplossing twijfelde hij zelf ook wat; dacht er aan om andere veren te monteren, maar wist niet waar ik die kon kopen......hij vond de voorvork ook een beetje "hoger" echter ook dat is af fabriek....ik zou ze iets kunnen inkorten vlgs hem, maar hij klonk niet erg enthousiast/overtuigend...ik kom daar niet uit.....
's Avonds nog lang op USA forums gekeken/gezocht.......je leest vooral veel over rijders die zgn "progressieve" veren toepassen (GL1000)..........waarom een betere werking is mij niet duidelijk.....verder heb ik het idee dat ofschoon nogal wat mensen van een verbetering spreken er geen echte aanwijzingen worden gegeven waar/waarom zoiets echt beter werkt......er is ook een enkeling die van progressief weer terugging naar OEM...
Ik vrees echt dat er definitief geen oplossing mogelijk is......aangezien de veren van mijn motor met pas 18.000 km nog niet kunnen zijn ingezakt en het concept van de GL1000 is zoals Honda destijds heeft afgeleverd en "bedoeld" lukt het mij wat beter om e.e.a. te accepteren als "standaard"/minpunt en mij er bij neer te leggen...en gelukkig zijn de Ned. wegen mooi vlak........dus echt problematisch is het niet; het zit vooral "tussen de oren"......(bij mij)..... :roll:
Jan Willem, ik hoop dat je zou kunnen berichten dat progressievere veren helpen en dat je je ervaring dan deelt.

Groeten, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door Goldiefan » 11 sep 2016, 18:29

Ja, dit is grappig. Zoals vermeld in mijn topic 'Misfiring, ter leringh ende vermaeck' heb vanmiddag ook nog even lekker gereden en tijdens de rit dacht ik nog aan je: die vering van een GL1000 is gewoon ronduit klote, excuzes le mot. En dat verhaal van Willem geloof ik niets van, net als jij. Wil je een perfecte vering dan verkoop je dat ding en schaft een supermoderne fiets aan. Het waren en zijn mooie fietsen die GL1000's maar ik denk dat het leuke aan deze machines is dat wanneer je er op rijdt je beseft dat de tijd de afgelopen 40 jaar niet heeft stilgestaan en je de tand des tijds lijdzaam moet aanvaarden. Stel je voor dat deze legendarische machine als zijnde een nieuw model door een motorjournalist anno 2016 zou worden getest: de conclusie zou zijn: direct naar de metaalpers rijden en de fase van een trotse eigenaar gewoon overslaan :lol: :lol: , 40 jaar geleden was dat anders .......

Groet,

Jeroen.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door rudolphwolven » 11 sep 2016, 20:42

Jeroen,

Je slaat de spijker op de kop...... :lol:
PS: svp een beetje "rustig" uiten naar ons beider maatje Jam Willem..... met respect.......hij probeert er tenminste ook iets aan te doen en informeert ons.... :wink:

Groetjes, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door Goldiefan » 12 sep 2016, 10:25

http://allesopdemotor.nl/de-honda-goldw ... evaarlijk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoop niet dat dit het einde project JW is. Hoe dan ook, het is allemaal emotie, onvolkomenheden accepteren, de rijstijl een beetje aanpassen en nostalgisch genieten, daar vind ik niets van terug in dit verhaal en daarom heb je een 'oldtimer'. De beste motor ooit is mijn Ariel VH 500 (ééncylinder viertakt) waar ik al decennia lang op rijd en wie dat betwist is gewoon niet goed wijs :lol: :wink:

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door jwt67 » 12 sep 2016, 13:40

Hoi Jeroen,

Ik heb het even niet meer helemaal helder denk ik. Ik dacht namelijk, dat toen jij schreef dat je het verhaal van Willem niet geloofde, dat de monteur van BB zo heette. Blijkbaar bedoelde je mijn verhaal, alleen heb ik geen idee wat mijn verhaal dan is. Het enige dat ik heb geschreven is dat ik benieuwd was of " het Duitse olie verhaal" had gewerkt en dat ik nog wel een keer progressieve veren wil gaan proberen. Wat je hieraan nou niet geloofd is mij volledig onduidelijk. Daarnaast mis ook compleet de link naar het niet waarderen van een nostalgische motor met bijbehorende rijeigenschappen laat staan waarom ik nu mogelijk de handdoek in de ring zou gaan gooien.
Voor de duidelijkheid ik ben voor wat de GL1000 betreft echt een beginner. Ben vorig jaar begonnen met het opknappen en heb nu zo'n kleine 1000km achter de rug. Dus nu ben ik van alles aan het ontdekken wat goed en niet goed is of mogelijk beter kan maar ook het waarom erachter. Het belangrijkste is dat ik elke rit een brede glimlach op mijn gezicht heb en een stuiterende voorvork veranderd daar niets aan.

Groeten,
J-W
GL1000 K2

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door Goldiefan » 12 sep 2016, 14:24

Nee JW, ik ben ooit eens bij BB geweest en herinner me dat de monteur daar Willem heet, die bedoelde ik

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door jwt67 » 12 sep 2016, 14:28

Hahaha het is altijd weer die communicatie hè die voor verwarring zorgt :)
GL1000 K2

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: Effektiviteit van de demping voorvork GL1000

Bericht door jwt67 » 12 sep 2016, 21:14

Ruud,

Ik heb gisteren meteen maar zo'n set progressieve veren besteld. Waren helaas niet op voorraad, ook niet bij de importeur, dus kan effetjes duren voordat ze binnen zijn. Ik hoop dat de veerdruk, uitgeveerd, lager is dan bij de standaard veren en dat de vork daarom de hobbeltjes wat beter kan opvangen. Ben benieuwd, wordt vervolgt

Groet,
J-W
GL1000 K2

Plaats reactie