Toeren stationair
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
- Type Goldwing: GL1000
Toeren stationair
Is het normaal dat stationair de toeren lager draaien als je verlichting aan is en als je de verlichting uitzet de toeren een stukje oplopen? Dank!
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Toeren stationair
Dat kan inderdaad. Verlichting aan kost stroom, die stroom wordt opgewekt door de alternator (dynamo) en dat kost kracht. Dus als het toerental niet al te hoog is zal het toerental nog iets zakken
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
- Type Goldwing: GL1000
Re: Toeren stationair
Het was vast een beetje een domme vraag. En ja, dat klinkt logisch licht neemt stroom en dus kracht. Voor het afstellen van je toeren bij stationair kan je dus het best afstellen met lichten aan neem ik aan. Anders loopt ie te laag in de toeren met lichten uit... En dan maar voor lief nemen dat ie wat te hoog loopt met lichten uit. Ik had verwacht dat daar iets van een regelaar tussen zou zitten dat ie in beide gevallen netjes stationair zou draaien..
Dank je wel RonalT.
Dank je wel RonalT.
- ijsbeer
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 07 jun 2014, 02:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Vidreres Espanja
Re: Toeren stationair
Er zijn geen domme vragen. Soms denk men later pffffffffff had ik zelf kunnen weten maar wie van ons is dit nog nooit gebeurd en niemand kan alles weten.
toch?!!!!!!!!!!!!!
toch?!!!!!!!!!!!!!
groet Dirk (IJsbeer)
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!
GL 1500 SE met EML zijspan sinds 2/2018
Honda 500TWIN 1989-1990,
Kawasaki 600 GPX 2003-2005,
BMW K75RT 2005-2010,
BMW R1100RT 2010-2014 en Yamaha FJR 1300 2010-2014,
Goldwing 1500 Aspencade
Goldwing 1500 SE zijspan
sinds 21-06-2021 niks behalve blik
Je heb maar een leven dus maak er iets leuks van!
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
- Type Goldwing: GL1000
Re: Toeren stationair
Je hebt ook gelijk Dirk, vragen zijn vragen, dank je wel. Ik blijf het gek vinden dat die toeren bij stationair anders zijn. Dat zou betekenen dat motoren met verlichting, radio, handverwarming of wat dan ook, flink toeren staan te maken, bij stationair, als die dingen niet aan staan. Gek toch?
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Toeren stationair
Nee, zo werkt het niet. Het is geen generator. Bij een generator wordt het toerental geregeld aan de hand van de belasting (het te leveren vermogen).
Bij een automotor of motor van een motorfiets wordt het stationair toerental afgesteld op een of ander omschreven toerental. Bij de 1500 is dat 800 toeren +- 80 . Ik stel de motor af op 800 toeren als hij lekker warm is.
Als alle verbruikers van stroom uitstaan maakt hij 800 toeren. Als alle verbruikers aan staan maakt hij 800 toeren. Daar zorgen de carburateurs voor.
Maar op het moment dat je bv de handvat verwarming aanzet (stevige stroomverbruiker) dan zal het toerental eventjes dalen om daarna door de carburateurs weer naar de 800 gebracht te worden.
Bij een automotor of motor van een motorfiets wordt het stationair toerental afgesteld op een of ander omschreven toerental. Bij de 1500 is dat 800 toeren +- 80 . Ik stel de motor af op 800 toeren als hij lekker warm is.
Als alle verbruikers van stroom uitstaan maakt hij 800 toeren. Als alle verbruikers aan staan maakt hij 800 toeren. Daar zorgen de carburateurs voor.
Maar op het moment dat je bv de handvat verwarming aanzet (stevige stroomverbruiker) dan zal het toerental eventjes dalen om daarna door de carburateurs weer naar de 800 gebracht te worden.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Re: Toeren stationair
Bij een generator zit een regelateur. Die werken vaak met vliegende kracht. Loopt het toerental terug bij belasting gaan de gewichtjes terug en geeft hij automatisch weer gas tot het ingestelde toerental.
Een carburateur heeft een vaste instelling, vraag je meer vermogen (licht aan, remlichten, verwarming) zal je toerental zakken. De nieuwe motoren met boordcomputer en injectie regelen het helemaal zelf en die draaien meestal een gelijk toerental. De computer rekent het gewoon uit.
Heb je een motor in slechte conditie en slecht afgesteld zal je een grotere variatie in toerental aantreffen. De afstelling van de stationair sproeiers is in dit geval erg belangrijk.
Een carburateur heeft een vaste instelling, vraag je meer vermogen (licht aan, remlichten, verwarming) zal je toerental zakken. De nieuwe motoren met boordcomputer en injectie regelen het helemaal zelf en die draaien meestal een gelijk toerental. De computer rekent het gewoon uit.
Heb je een motor in slechte conditie en slecht afgesteld zal je een grotere variatie in toerental aantreffen. De afstelling van de stationair sproeiers is in dit geval erg belangrijk.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
- Type Goldwing: GL1000
Re: Toeren stationair
Dat zijn leerzame reacties. Ik heb een Carbtune ding besteld en ga eens kijken of ik de motor wat rustiger kan krijgen door hem af te stellen en hopelijk krijg ik heb zo dat de toeren niet al te veel verschillen bij stationair. Dank voor de heldere uitleg RonalT en Peter.
- rudolphwolven
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11
Re: Toeren stationair
Een rustiger stationnaire loop kan mede worden gerealiseerd met de …â€Split-Timing†Technique......van Randakk's......
Ik heb het zelf ondervonden...........
Ik heb het zelf ondervonden...........
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
- Type Goldwing: GL1000
Re: Toeren stationair
Die â€Split-Timing†Technique is vermoedelijk niet voor electronische ontseking. Ik heb een Dyna-s. Dank je wel rudolphwolven.
-
- Berichten: 1496
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: Toeren stationair
Wees blij dat t stationair toerental terug loopt want dan.....ben je wel zeker van n werkende dynamo......en daar wil t bij n 1000.... en 1500...nogal s aan mankeren....
Is ok dus!!
Is ok dus!!
Iedereen weet alles maar... Niemand weet iets...
Groetjes Rob.
Groetjes Rob.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
- Type Goldwing: GL1000
Re: Toeren stationair
Heb op aanraden van Goldiefan de carburateurs gesynchroniseerd, leuk om te doen en het resultaat is heel tof. Met de Carbtune een makkie en het bleek ook hard nodig. Nu loopt ie mooi en stil, wat een verbetering en het verschil in toeren met lichten aan of uit is verwaarloosbaar opeens! En de dynamo werkt dus ook idd!