misfiring, ter leringh ende vermaeck

Technische vragen, tips, trucs, enz.
GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door GL-1800 » 16 mei 2016, 07:33

Mijn vraag.
Is t overslaan zeer regelmatig, maw elke paar seconden. Zo ja.. zou ik n compressiemeter ombeurten op de cylinder zetten en stationair laten draaien. Wellicht komt de boze geest dan uit zn schulp en zou je er achter kunnen komen of het daadwerkelijk in t motorgedeelte zit?? T is maar n idee.......
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 17 mei 2016, 17:55

Beste Rob,

Dank voor het meedenken. Het overslaan is, als het zich voordoet, inderdaad regelmatig. Jouw suggestie van de compressiemeter komt te laat: na een tweede koude compressietest - waarbij wederom alle 4 cylinders ongeveer gelijk waren - en een koude cylinderlektest - waarbij bleek dat de motor in de loop der jaren erg jeugdig moet zijn gebleven - heb ik de boel toch maar gedemonteerd omdat metingen toch statisch of min of meer statisch zijn en overslaan zich onder geheel andere omstandigheden voordoet dan tijdens wat voor meting dan ook en ik na uitgebreid onderzoek maar één harde afwijkende meting heb die ik in deze inzending met jullie heb gedeeld en waarvan de significantie gedocumenteerd is.
Je raadt het al ........ Ik begin met het goede bericht: bij een eerste inspectie lijken de motor en in het bijzonder de kleppen in onberispelijke staat te verkeren. Vervolgens het slechte bericht: ik heb nog steeds geen overtuigende verklaring en demontage kost een boel centen, alleen al aan pakkingen en klepdichtingen. Ik denk dat ik uit wanhoop toch maar even naar een motor revisie bedrijf ga voor een advies en het opnieuw monteren van de kleppen, maar vrees dat ze me uitlachen: even wat klooien met slijppasta tussen de klepschotel en zitting kan ik ook wel.

Jullie zullen begrijpen: alle suggesties zijn nog steeds welkom.

Groet,

Jeroen

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Pep » 17 mei 2016, 20:51

Beste Jeroen,

Ik heb in het verleden zoiets als jij nu hebt mee gemaakt. Uiteindelijk was het een combinatie van een slechte massa verbinding van het blok naar het frame door oxidatie onder de aansluiting en een slecht vonkende bougie. De bougies waren nog geen 500km oud maar toch een slechte vonk bij stationair. 1 Cilinder deed wel mee op toeren maar op halve kracht. Ook het youtube filmpje geeft precies weer wat er bij mij ook gebeurde. Het leek net of 1 cilinder af en toe juist wel mee wil gaan lopen ipv dat deze juist stopt met mee lopen. Na de bougie's allemaal te hebben vervangen (kosten bijna niets) en de massa weer in orde te hebben gemaakt was het probleem bij mij weg.

Groet, Pep
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 18 mei 2016, 17:56

Pep schreef:Beste Jeroen,

Ik heb in het verleden zoiets als jij nu hebt mee gemaakt. Uiteindelijk was het een combinatie van een slechte massa verbinding van het blok naar het frame door oxidatie onder de aansluiting en een slecht vonkende bougie. De bougies waren nog geen 500km oud maar toch een slechte vonk bij stationair. 1 Cilinder deed wel mee op toeren maar op halve kracht. Ook het youtube filmpje geeft precies weer wat er bij mij ook gebeurde. Het leek net of 1 cilinder af en toe juist wel mee wil gaan lopen ipv dat deze juist stopt met mee lopen. Na de bougie's allemaal te hebben vervangen (kosten bijna niets) en de massa weer in orde te hebben gemaakt was het probleem bij mij weg.

Groet, Pep
Beste Pep,

Ik heb niet de massaverbinding van het blok gecontroleerd, wel die van de bobines onderhanden genomen: de bout ontvet, de schroefdraden met contactspray en perslucht gereinigd, het kabeloog schoon gevijld ....... alle andere elektriciteit doet het prima .......
Vier nieuwe bougies heb ik gemonteerd. Wat op het filmpje staat heeft niets met ontsteking te maken, wanneer je de bougiekabel van de 'falende' cylinder los trekt gebeurt wat je verwacht: hij gaat beroerd lopen omdat hij op 3 cylinders loopt, het toerental zakt daardoor wat, maar verder geen verschil .....


youtu.be/dZlYf-y2qGM

Groet,

Jeroen.

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Pep » 19 mei 2016, 18:33

Ha Jeroen,
Je laatste filmpje geeft het probleem wel beter weer. Het is idd een heel ander probleem dan dat van mij toen. Die vreemde tik tijdens het weg vallen van het vacuüm kan ik helaas ook niet plaatsen. Helaas...

Groet, Pep
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

geejee
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 feb 2013, 09:58
Type Goldwing: GL1500
Locatie: rijswijk

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door geejee » 23 mei 2016, 11:35

is de rubberring van de aanzuigbuis op de cylinder nog goed ?
het vacuum valt weg zou iets tussen carburateur en cylinder moeten zijn denk ik.

groeten gert-jan
1985Jawa 350,1987cb750 F1,1991 GL 1100, motoren nu: Honda XL 125 ,cbr 900 RR,cbr 900 RR street fighter, GL 1000 ,GL 1100, GL 1200, GJ 1500 R6 jufferwing , GL 1500 , suzuki GT 550 , GS 550 , vespa E 200,Yamaha R6

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 23 mei 2016, 17:58

Beste Gert-Jan,

Dank voor het meedenken. Ook daar heb ik (uiteraard) aan gedacht. Ik kan niets vinden, spruitstukjes gevlakt, relatief nieuwe Randakk O-ringen die mooi juist boven het vlak uitsteken, boutjes op cylinderkop zaten vast zoals het hoort (dus niet te vast), boutjes voor aansluiting vacuummeter idem, aansluiting op carbs zien er prima uit, klemmen goed aangedraaid (na aandraaien spruitstukjes op cylinderkop), 2 carbs geprobeerd, ook nog met wat butaangas zitten klooien en hij loopt in principe goed stationnair ....... een oorzaak in de carburateur of het inlaatspruitstuk lijkt me zo goed als uitgesloten.
Ik denk nog steeds aan een inlaatklep probleem, dat is ook 'iets tussen aanzuigbuis en cylinder' en nogmaals verwijzend naar o.a. deze link: http://www.secondchancegarage.com/public/186.cfm, scenario 5

Groet,

Jeroen.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 17 aug 2016, 19:50

Maar eens even weer mijn oude berichtje bovenaan plaatsen,


Afbeelding

Na revisie van de cilinderkoppen, die er eigenlijk wel redelijk uit zagen, is de status na een weekje vakantie zoals op de foto: de uitlaten moeten er nog op en de radiateur. Als het daarna niet werkt weet ik het - na overweging van eindeloze mogelijke oorzaken - echt niet meer en nodig ik alle GL1000 eigenaren op dit forum uit bij mij voor een rituele verbranding van deze machine ..... Met barbeknoei, bier en overnachting :D

Groeten,

Jeroen.

peter

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door peter » 17 aug 2016, 21:31

Ben erg benieuwd en ga vast wat minder eten zodat ik later bij de barbeknoei honger heb :lol:

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 17 aug 2016, 21:36

Heel goed Peter,

Ik hoop niet dat iedereen zo enthousiast is als jij ..... ik hoop bijna op een fatale mislukking van het project :D

eppie
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door eppie » 22 aug 2016, 22:52

Ik ben erg benieuwd naar een eventuele oplossing die mij ook een bbq bij een gezellig knapperende gl1000 kan besparen... Heb nml precies hetzelfde probleem.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 23 aug 2016, 21:16

Beste Peter en Eppie,

Ik hoop niet dat ik een dramatisch bericht voor jullie heb: wellicht kunnen we nog eens samen barbeknoeien en bier drinken maar ik begin héél, héél voorzichtig te twijfelen of mijn GL1000 gemoedelijk in ons haardvuurtje zal knapperen of dat we toch wat kolen of hout moeten inslaan: ik heb vandaag de motor gestart, één druk op de knop en hij liep prima, geen verrassing, maar bleef dat gedurende 15 hele èchte kilometers doen :roll:, dat is een jaar lang niet voorgekomen. Daarna af laten koelen, kopbouten voor de zekerheid gecontroleerd, maar dat bleek achteraf niet nodig.
Hoe dan ook, ik houd jullie op de hoogte. Het probleem lijkt te zijn opgelost, echter te weinig kilometers gereden om daar een zekere uitspraak over te doen. Mooi dat het weer goed lijkt te zijn, maar als dat inderdaad zo is blijft het frustrerend dat er geen heel evidente oorzaak was, behalve dan die wel evidente bevinding bij vacuümtest en de revisie van een cylinderkop die in heel redelijke staat leek maar desondanks door een revisiebedrijf 100% in orde is gemaakt..........

Ik houd jullie op de hoogte ......


Afbeelding

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door jwt67 » 23 aug 2016, 21:25

Dat is goed om te lezen Jeroen! Heb je gelukkig weer 2 motoren inzetbaar. Moet je wel weer keuzes maken, als je er niet uit komt geef je maar een seintje hoor :D
GL1000 K2

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 23 aug 2016, 22:29

helemaal OK JW

Jij bent ook welkom op de BBQ.

Ik ben trouwens al gewaarschuwd als Groninger: vrij onlangs nodigde een onnozel meisje in het naburige Haren via Facebook iedereen uit voor een verjaardagsfeestje en dat werd ècht een gezellig feestje, zodanig dat het in alle kranten in de hele wereld smeuïg werd beschreven :lol: . Ik weet niet of ik dat wel ècht wil. :?:

Groetjes,

Jeroen.

(mijn adres houd ik nog even geheim)

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 24 aug 2016, 17:13

Het is dramatisch: wanneer ik mij aan mijn woord houd zou ik jullie uit moeten nodigen en de BBQ op een wat onconventionele wijze aan moeten steken :shock: ........

Het is weer het oude liedje: de motor start en loopt aanvankelijk goed maar wanneer hij blijkbaar goed op temperatuur is gekomen slaat hij af en toe over (met name bij weinig gas !) en een vacuümmeter op cilinder 4 toont wederom wegvallen van de onderdruk èn het gas blijft af en toe hangen ......

De volgende 4 factoren:

- warm
- overslaan met name bij weinig gas
- bij vacuümtest intermittent verlies van onderdruk op één cilinder
- gas dat blijft hangen

zouden de sleutel tot de oplossing moeten zijn, er lijkt sprake van een 'vacuüm lek' ergens. Ik zou alleen niet weten waar en zou jullie willen vragen voor nog even uitstel van de barbeknoei :? En suggesties zijn nog steeds welkom.

Plaats reactie