misfiring, ter leringh ende vermaeck

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door jwt67 » 24 aug 2016, 22:41

Nou vooruit dan maar Jeroen uitstel voor bbq is bij deze toegestaan...... :wink: Al is het maar om ons tijd te geven om nog eens goed na te denken over het probleem. Je maakt het er niet eenvoudiger op........ Wordt vervolgt!
Groeten,
J-W
GL1000 K2

eppie
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door eppie » 24 aug 2016, 22:55

Hmm, daar gaat ons 'waar is het feestje.. hier is het feestje' Ik had het net op facebook gezet :wink:
Maar dat is toch een vette tegenvaller. Ik ben niet zo’n ervaren sleutelaar maar leer stukje bij beetje. De Gl1000 hier heb ik deze winter na iets van 22 jaar weer in elkaar geschroefd.
Als volkomen leek ben ik toch wel een beetje trots dat het gelukt is. Het blok wat ik had heb ik vervangen voor een tweedehands blok, die het wel doet maar niet top is. Het originele blok had ik namelijk tig jaar geleden tot op de laatste schroef uit elkaar gehaald en het was me toch nog wat te hoog gegrepen die weer in elkaar te zetten. Dus ik vrees dat ik als leek niet veel opties kan aanbrengen en dus niet echt kan helpen. Ik zal kijken of ik binnenkort een filmpje kan maken van mijn vacuumtest en of het overslaan ook bij hoge toeren het geval is. Niet dat dat dan iets oplost maar ik ben zelf benieuwd. Ik dacht trouwens dat ik een soort terugslag hoorde in het luchtfilterhuis. Een soort backfire, of is dat de verkeerde term daarvoor. Misschien is dat een aanknooppunt..

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 25 aug 2016, 15:10

Beste vrienden,

Dank voor het begrip en het geduld.

Eppie: ik denk dat velen van ons hier amateurs zijn, de een wat meer dan de ander. Ik schaar mij onder de amateurs, maar met gezond verstand, geduld en enig technisch gevoel zou je toch een heel eind moeten komen. Ondanks dat ik klaarblijkelijk getuige mijn trieste wapenfeiten geen enkele eer verdien zou ik mijzelf toch een 'engine misfire specialist' willen noemen: je wilt niet weten hoe veel ik daar over heb gelezen, zonder resultaat vooralsnog. Goldwing specifieke fora ben ik niet zo enthousiast van maar als je algemeen zoekt op 'engine misfire' kom je heel veel nuttige informatie van professionals tegen, veel weet je wel, maar het helpt je de zaken goed op een rijtje te zetten en zo min mogelijk over het hoofd te zien. Ik heb in een document opgeschreven wat ik allemaal heb gedaan, dat wil ik je wel doen toekomen in een persoonlijk bericht.

Wat betreft fora: ik heb de indruk dat op het NGW forum veel kennis aanwezig is, dus daar heb ik mijn ervaringen ook gedeeld, voor de liefhebbers:

http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=60064

Groet,

Jeroen.
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 28 aug 2016, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

eppie
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:16
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door eppie » 26 aug 2016, 23:15

Beste Jeroen,

Dat zou echt heel tof zijn!
Ik denk dat ik daar wel houvast aan zou hebben, in ieder geval een leidraad waarmee ik een plan kan maken, heel graag dus.
NGW is inderdaad een goede site, ik heb er al heel wat uurtjes rondgehangen en veel van geleerd, net als Steve Saunders’ forum.
Met ‘algemene’ sites heb ik nog wat moeite om de vertaalslag naar dit specifieke blok te maken, maar dat komt nog wel.
Je topic op NGW ga ik zeker ook nog volgen, tis een beetje druk dus het komt er nog niet van.
Mijn gaskabel was gebroken en heb 1,5 week op nieuwe gewacht, heb ze er vandaag op gehannest, twee nieuwe, van CMS.
Nog wel een gedoe want de trekkabel was niet goed en moest ik aanpassen, een te lange schroefdraad.
Een filmpje van de synchronisatie ga ik nog maken en die post ik hier.

Ik ben benieuwd naar een eventueel vervolg hier.

Groet, Taco.

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door jwt67 » 11 sep 2016, 10:09

Hoi Jeroen,

Er wordt goed meegedacht op de ngw site zie ik. Maar ik gok dat je er nog niet uit bent.......
Een scheurtje in de cillinderkop kan natuurlijk maar lijkt me niet de oorzaak omdat die een "vaste waarde" in een vacuum lekkage zal veroorzaken. De opmerking over klepveer spanning bij een bepaalde lengte lijkt me de moeite waard om eens verder te onderzoeken. Of heb je de klepveren al onderling uitgewisseld?

Als je eruit bent horen we het wel hè. ... :)

Groet,
J-W
GL1000 K2

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 11 sep 2016, 18:17

Beste JW,

Dank voor je medeleven, het is inderdaad nog niet opgelost maar ik heb er verder ook niet meer naar gekeken, er is meer in het leven dan GL1000’s, hoewel, vanmiddag nog heerlijk gereden en het vestingstadje Bourtange bezocht. De GL 1000 deed het prima, maar er moet altijd iets niet werken en dit maal was het de Garmin die na een kaartupdate geen kaart meer bevatte. Heel bijzonder en leuk om te ervaren dat toeren op het gevoel en met een papieren kaart ook nog mogelijk is: je hoeft daar de ANWB dus niet voor te bellen :lol: .

Ja, dat scheurtje kan natuurlijk, het schijnt voor te komen, en ze schijnen moeilijk zichtbaar te kunnen zijn, en deze storing is ongemerkt ontstaan: motor perfect rijdend weg gezet, maand later deed hij het opeens niet meer, kan bij het afkoelen zijn ontstaan. Maar wat is de kans dat dit het inderdaad is ..... een cilinderkop die na 39 jaar opeens zomaar knapt en er is met het blote oog niets te zien?

Kleppen idem. Ik ben geen specialist zoals je weet maar ik weet door veel gelezen te hebben dat problemen met zwakke / versleten klepveren zich met name voordoen bij hoge toerentallen. Ik rijd altijd heel rustig maar heb de motor op het moment dat hij wel goed liep even laten 'brullen', in principe gaat dat prima, en het probleem manifesteert zich zoals gezegd met name - maar niet uitsluitend - bij weinig gas en lage toeren ......

Anderzijds moet je bij zo'n dilemma niets uitsluiten. Het revisiebedrijf was gezien de bevindingen in ieder geval van mening dat een scheur in de kop, problemen met klepveren en kleppen die blijven hangen zo goed als uitgesloten zijn.

Hoe dan ook, in managers bla bla prietpraat zijn er geen problemen maar slechts uitdagingen, ik kan je vertellen dat dit voor mij hoe langer hoe meer een probleem wordt en ik de uitdaging hoe langer hoe minder zie. Kreeg vandaag van een jonge vrouw, motor enthousiast, die bij wijze van spreke niet weet wat een steeksleutel is het goedbedoelde advies om eens naar een motordealer te gaan, die lost ook altijd alles op bij haar Suzuki. Ik heb haar medegedeeld dat ik denk dat dat toch echt niet de oplossing is. Misschien vond ze mij wel stronteigenwijs. :) Ben ik ook, maar in dit geval denk ik niet echt. Bij nieuws meld ik het.

Groet,

Jeroen.

rene.s
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2016, 09:51
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door rene.s » 19 sep 2016, 10:37

Hallo Jeroen.

Het lijkt me een gekmakend probleem omdat je niet in staat bent een diagnose te maken.
Aan de filmpjes zie ik dat je vacuüm verliest op cilinder 4, bij stationair toerental.

Mijn technische vraag zou zijn of dit komt doordat er alleen drukverlies optreedt of dat er overdruk ontstaat.
dat kun je met de carbtune niet vaststellen. Omdat die alleen onderdruk kan meten.
Om overdruk vast te tellen, zou ik een plastic injectiespuitje aansluiten op het carbtune slangetje, op het moment dat er overdruk onstaat zou in theorie het zuigertje van de injectiespuit naar buiten moeten gaan, misschien er zelfs wel uitvliegen.
Als dat gebeurt zou ik ter controle dat ook nog testen op een goede cilinder om te zien of dit een goede betrouwbare methode is.
Op dit moment kan ik geen betere eenvoudige oplossing bedenken om overdruk vast te stellen.

In het geval dat wat oplevert, kun je overdruk die uit de cilinder komt vaststellen met een Cilinder lekkage tester.
Door de zuigerpositie te wijzigen kun je vaststellen wanneer de cylinder druk verliest en uiteraard of de kleppen (tijdig) goed afsluiten.

In het geval van alleen drukverlies wordt het een flinke speurtocht door de carburatie, waar verschillende punten zijn die lekkage kunnen opleveren.
Maar voordat je daaraan begint eerst maar goed vaststellen of het een lek of overdruk is dat je bezig houdt.



Groeten
Rene


Afbeelding

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 20 sep 2016, 18:04

Beste René,

Bedankt voor het meedenken! Interessante ‘theoretische’ suggestie. Nog niet zo bij nagedacht, en de door jou voorgestelde meting is makkelijk uit te voeren waarbij je denk ik een zo licht mogelijk spuitje moet nemen, 1 cc voor subcutane medicatietoedieningen, en daarvan loopt de zuiger zelfs nog vrij zwaar. T- stukje maken en klaar.

Maar mijn vraag aan jou: ik ben er altijd van uit gegaan dat er sprake moet zijn van 'drukverlies', en niet van een 'overdruk' en zou ook niet weten hoe dat zou moeten ontstaan? Theoretisch óf een lekkende klep óf een foute timing. Praktisch gezien acht ik beide opties in mijn geval vrijwel uitgesloten.

In het geval van ‘drukverlies’ lijkt me de speurtocht theoretisch niet erg moeilijk, maar ja, zoals je zult begrijpen, ik geloof niet meer in theorie, uitsluitend in de synthese theorie-praktijk: een meesterlijke uitspraak van een voor zover ik weet onbekende auteur luidt als volgt: ‘theorie is als men weet hoe het zou moeten functioneren, maar het functioneert niet. Praktijk is als het functioneert en niemand weet waarom. Bij ons zijn de twee verenigd: niets functioneert en niemand weet waarom’ :lol:

Hoe dan ook bij ‘drukverlies’ zou er theoretisch weinig mis kunnen zijn na alles wat ik al heb gedaan zoals ik ook op dat amerikaanse forum heb uiteengezet:
- Een oorzaak in de carburateur lijkt onwaarschijnlijk, omdat 2 in principe goede carbs niet verschillen in werking
- Kleppen lijken na de inspectie, 'oplappen' en montage van een revisiebedrijf met goede naam ook niet erg waarschijnlijk
- Timing: dit is zo simpel, hier kan niets mis mee gaan (praktisch argument: vóór ‘in de war gooien’ van de timing en daarna was er geen verschil)

Wat blijft er dan over: een lek tussen carb en inlaatklep, die 'ciruits' hebben daar niets mee te maken: een scheurtje in de cylinderkop die onzichtbaar is ?? of een spruitstukje dat intermittent / temperatuurafhankelijk lekt ????. Verder heb ik de indruk dat de symptomen van de overslaande motor zodanig zijn dat er nog steeds mede moet worden gedacht aan andere oorzaken, maar welke ? Ik zou het niet weten, het enige dat ik nog zou kunnen doen is de bobines ‘blind’ vervangen maar ...... ik kan geen argumenten verzinnen die dat rechtvaardigen. Oh ja, en de accu, die inmiddels overleden is. Maar voordat de gedachten daar naar uit gaan zou op zijn minst die vreemde vaststelling bij vacuümmeting verklaard moet worden en gehandeld naar bevinden.

Cilinder lektest heb ik gedaan, alleen in BDP en de motor was als nieuw.

Oh ja, en dan is er iemand op het amerikaanse forum die op ‘theoretische’ gronden waarschijnlijk terecht beweert dat het meten van de lengte van klepveren niet de gouden standaard is en je veerdruk moet meten, maar de praktische ervaring van een revisiebedrijf en de wetenschap dat klepveren met name falen bij hoge toerentallen, hetgeen allerminst het geval is, doet er niet meer toe?

Je had het al begrepen...... ik ben de weg helemaal kwijt :roll:

Nogmaals dank,

Groet,

Jeroen.

rene.s
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2016, 09:51
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door rene.s » 21 sep 2016, 16:51

Jeroen,

Zoals randakk al zei alles beïnvloed alles.

Er zijn meer mogelijkheden als je nu denkt, stel slappe veren op die kleppen.
Dat merk je niet statisch, maar als hij draait sluiten die kleppen toch mooi te laat.
Je hebt nog niet aangegeven hoe de motor loopt bij hoger toeren, of ik heb eroverheen gelezen.

Stelselmatig de diagnose proberen te vinden, sleutelen met je handen in je zakken is de kunst.
Het is een erg lastig probleem, omdat je weinig kan testen en uitelkaar halen duur is, komt het meestal neer op een soort ervaring en intuitie.
Dat helpt niet altijd.

Als ik er niet uitkom maak ik een lijst met hypotheses.
Daaraan voeg ik toe wat er dan de gevolgen ervan zijn, zeg wat de symptomen dan moeten zijn.
Dan loop ik de symptomen na en daarmee vervalt of blijft een hypothese, zodra 'één symptoom niet plaatsvindt.
Zo kun je oorzaak en gevolg opsporen, c.q de meest waarschijnlijke overhouden.
Het scherpt ook de geest, want het zijn vaak lineaire problemen omdat het mechanisch is.

Ik ben benieuwd of ik je zo help met een andere manier van oplossen.

Rene

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 12 mar 2017, 21:40

Even een update,

Vorig jaar heb ik mijn 'Gouden Vleugel' in uiterste frustratie weg gezet en gelukkig tijdelijk volledig uit mijn belevingswereld verbannen. Tot vandaag.
Toen het zonnetje uitbundig scheen en ik de moed had om er weer eens over na te denken en naar te kijken.

De suggestie van Rene was helemaal prima, maar werkte niet: zoals ik al enigszins vermoedde loopt zelfs een olie-gesmeerd mini 1 cc insuline spuitje met rubberen zuiger te zwaar.

Op het moment dat ik in wanhoop de neiging had om te gaan filosoferen over geavanceerde diagnostische technieken die ik niet eens ken kwam ik er achter dat je met een papiertje en de blote vinger heel ver kunt komen. Het lijkt dat er heel simpele tools zijn om schijnbaar complexe problemen te diagnostiseren:


youtu.be/5PB8vGYdDvU

Als je ook maar heel even je vinger voor dit piefje houdt ziet deze er uit zoals op de foto.

Afbeelding

Het lijkt me dat je van goede huize moet komen om te weerleggen dat dit komt door een (inlaat)klep die af en toe blijft hangen of een scheurtje in de cylinderkop waardoor uiterst hete uitlaatgassen worden 'teruggeblazen'. Bij warme motor, want hij start en loopt perfect, tot na zo’n 10 km als de motor goed is opgewarmd, dan gaat het mis.

Ik ga terug naar het revisie bedrijf. Wordt vervolgd (kan even duren).

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door jwt67 » 02 apr 2017, 18:28

Hoi Jeroen,

Ik had een tijdje niet meer op het forum gekeken dus zag ik net pas dat er weer schot in de zaak zit. Althans qua diagnose of weet je het al min of meer zeker gezien jouw andere post over de cilinderkop?
Zou mooi zijn als de GL het weer gaat doen zo als het hoort want altijd maar op die reserve fiets rijden is ook niks :D
GL1000 K2

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 02 apr 2017, 18:51

Beste JW,

Dank voor je interesse en wat leuk dat je op dit moment reageert! Ik heb namenlijk juist vanmiddag de boel gedemonteerd en het ziet er - surprise - :roll: - als nieuw uit. Morgen ga ik bij het revisiebedrijf langs om het probleem voor te leggen. Ik ben geen techneut van beroep maar heb wat bestudeerd en in ieder geval geleerd dat kleppen die blijven hangen in de regel evidente sporen achterlaten op onderdelen maar scheurtjes in cylinderkoppen uiteenlopende problemen kunnen geven en berucht zijn vanwege het feit dat je ze niet ziet met het blote oog. Er zijn verschillende technieken om dit te onderzoeken, meestal niet voorhanden in het wapenarsenaal van amateurs zoals ik. Wordt vervolgd. Deze zomer moet ik weer rijden op deze GL1000 die volgens mij een voor zijn leeftijd en ongerestaureerde - haast maagdelijke - status een uitzonderlijk perfect exemplaar moet zijn, maar daarvoor moet dit lastige probleempje wel even de wereld uit worden geholpen.

Je hoort van me en vriendelijke groet,

Jeroen.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 03 apr 2017, 15:42

Vandaag naar het revisiebedrijf geweest. Ik kreeg een warrig en inconsistent verhaal. Om een lang verhaal kort te maken: de conclusie was dat de klepspeling van de uitlaatkleppen te nauw zou zijn omdat de onderkant van de uitlaatnokken metaalkleurig is wat voortdurend contact met de tuimelaar zou betekenen en die van de inlaatkleppen een duidelijk mat zwart aspect hebben doordat er op die plaats nooit contact met de tuimelaar zou zijn. Zie foto’s, hoop dat het een beetje te zien is: buitenste nokken zijn van de inlaat, binnenste van de uitlaat. Helaas betreft mijn probleem de inlaatklep van één cylinder, cylinder nummer 4. Toen kregen we een wat ongemakkelijke discussie: of ik kon geen kleppen stellen of de opgave van Honda – 0.10 mm koud voor zowel uitlaat als inlaat - klopte niet en daar zou ik dan maar van moeten afwijken om het probleem op te lossen. Met alle respect, maar dat is natuurlijk een volkomen kul-verhaal. Wel jammer overigens dat ik voor demontage niet een proefrit heb gemaakt met speling van bijvoorbeeld 0.20, dat had de discussie wellicht een wat andere wending kunnen geven. Of het de bevindingen had veranderd betwijfel ik ten zeerste.

Ik houd niet van ‘shoppen’ maar heb toch besloten om langs een ander revisiebedrijf te gaan voor een second opinion. Daar deden ze een eenvoudige test om te checken dat de kleppen 100% afdichten en zeiden dat het allemaal prima voor elkaar was. Ik bracht daar – als bescheiden amateurtje - tegen in dat het een statische test is bij kamertemperatuur en dat een verbrandingsmotor een dynamisch gebeuren is dat onder extreem wisselende omstandigheden zijn werk doet waarbij met name toerental en temperatuur een grote rol spelen. Dat werd bevestigd. Dit bedrijf kon mij niet vertellen wat er aan de hand zou zijn en kwam dan ook niet met oplossingen. Dat klepspelingverhaal vonden zij ook onwaarschijnlijk. Zij wensten mij veel sterkte, wellicht het beste advies, geen verlegenheids confabulaties, kluitjes en riet, blijdschap en dode mussen :lol: …….

Beide bedrijven beweerden overigens onafhankelijk van elkaar dat een scheur in de cylinderkop geen optie is. Dat zou je moeten kunnen zien door ‘watersporen’, resten van koelvloeistof, dat heb ik met zekerheid nooit gezien.

Hoe dan ook: ik sta nog steeds open voor suggesties en als ik dan toch aan het experimenteren moet dan alleen met een andere kop + bijbehorende nokkenas, zo nodig tevoren gechecked door een revisiebedrijf en / of te reviseren. Wie nog een complete cylinderkop heeft liggen: ik houd me aanbevolen ……

Groet,

Jeroen.


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 06 apr 2017, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 06 apr 2017, 18:37

Nou, de suggesties van doorgewinterde techneuten blijven helaas uit. Zijn die er niet, of wordt het nu echt te moeilijk ?

Ik zit nu op een iets ander spoor in mijn gedachten. Het oordeel van de revisiebedrijven volgend - i.c. aannemende dat het kleppenmechanisme geheel in orde is - de timing is goed, de kleppen blijven niet hangen en sluiten goed af - zou je ook kunnen veronderstellen dat het waargenomen fenomeen niet 'mechanisch' is maar berust op backfiring, een 'functionele' storing. Dat heeft verschillende oorzaken, maar ook hier kan ik vooralsnog niet iets verzinnen dat om nader onderzoek vraagt. Mijn eindeloze zelfstudie en experimenten lijken uitgeput te raken .....

Wanhopig blijf ik verder zoeken. Denkt het forum nog mee? Ik denk in ieder geval nog na over een mooie prijs voor degene die de verlossende tip geeft. En een thread die hem als GL1000 forum held onsterfelijk maakt ...........

Niet allemaal tegelijk graag s.v.p. en geen 'kul suggesties' of zaken aan de orde stellen waar teruglezend al een duidelijk antwoord op is gegeven :roll:

Succes met deze uitdagende hersengymnastiek en vriendelijke groet,

Jeroen.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 06 apr 2017, 18:46

De verlossende suggesties van doorgewinterde techneuten blijven helaas uit. Zijn die er niet, of wordt het nu echt te moeilijk ? :roll:

Ik zit nu op een ander spoor in mijn gedachten. Het oordeel van de revisiebedrijven accepterend - i.c. aannemende dat het kleppenmechanisme geheel in orde is - de timing is goed, de kleppen blijven niet hangen en sluiten goed af - zou je ook kunnen veronderstellen dat het waargenomen fenomeen niet 'mechanisch' is maar berust op backfiring, een 'functionele' storing. Dat heeft verschillende oorzaken, maar ook hier kan ik vooralsnog niet iets verzinnen dat om nader onderzoek vraagt. Mijn eindeloze zelfstudie en experimenten lijken uitgeput te raken .....

Wanhopig blijf ik verder zoeken. Denkt het forum nog mee? Ik denk in ieder geval nog na over een mooie prijs voor degene die de verlossende tip geeft. En een 'thread' die hem als GL1000 forum held onsterfelijk maakt ...........

Niet allemaal tegelijk graag s.v.p. en geen 'kul suggesties' of zaken aan de orde stellen waar teruglezend al een duidelijk antwoord op is gegeven :roll:

Succes met deze uitdagende hersengymnastiek, vriendelijke groet, en ik spreek jullie ????

Jeroen.

Plaats reactie