misfiring, ter leringh ende vermaeck

Technische vragen, tips, trucs, enz.
peter

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door peter » 07 apr 2017, 11:34

Ik heb een cb750four uit 78 en na revisie van het blok plofte hij ook regelmatig, kleppen stellen, electronische ontsteking of een complete koprevisie baate allemaal niks. Andere carburateurs erop maar ook dat bracht niks. Op zich liep hij op 4 cilinders en power zat alleen dat ploffen en net niet lekker stationair lopen deed mij bezig houden. Tot ik vorige week de bougiedoppen nog eens bekeek. (Ze zijn overigens nieuw en origineel) ik kon 1 van de doppen nog iets aandraaien en zie daar!!!! Hij liep beter stationair, niet meer ploffen en nog meer power!!!! Waarschijnlijk maakte de schorefdraad in de dop waar de kabel op gaat net geen 100% goed contact. Dit heeft tot gevolg gehad dat de vonk niet sterk genoeg was en zelfs af en toe wegvalt. Vonkte hij na een paar slagen weer wel dan was er die plof.
Draai je de doppen er op en je zit net een fraktie naast de kern dan wordt de kabel warm, gaat enigzins smelten en dan beginnen de problemen pas.

Ik zou de oude kop terug monteren en toch nog eens goed naar de bougiekabels en doppen kijken. 2 revisie bedrijven hebben de kop van jou gezien en goed bevonden dus dat geloof ik dan ook.


Succes met zoeken.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 07 apr 2017, 11:51

Beste Peter,

Tja, de bougiekabels zijn spiksplinter nieuw en heb ik met monnikenprecisie gemonteerd. De 'oude' - die feitelijk nieuw waren - tegen beter weten in vervangen, beseffende dat ik mij geen enkele slordigheid kan permitteren. De oude zitten nu op de Ariel Squarefour van mijn broer :-) . Doppen zijn 5 jaar oud, bougies spiksplinternieuw. Wat ik in mijn experimenteerwoede aan de onsteking nog niet heb vervangen zijn de 5 jaar oude Dyna bobines. Maar er is geen reden om te veronderstellen dat deze het niet doen, dan zou ik op de tegenoverliggende cylinder eenzelfde probleem moeten hebben, maar dat heb ik niet. Zelfs de Dyna elektronische ontstekingsunit heb ik vervangen zonder resultaat, heb dus nog een perfect exemplaar liggen ter overname voor een belangstellende .....

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 09 apr 2017, 19:53

Beste Peter,

Zo'n GL1000 is een leuke brommer, fantastisch als hij het probleemloos doet, maar het wordt zo langzamerhand een obsessie voor mij. Ook dit weekend weer in uiterste wanhoop dwangmatig gebrainstormd over een mogelijke oorzaak en nog wat laatste tests gedaan waarvan ik de uitkomst tevoren al wist: de uitlaten zijn echt niet 'verstopt' en er is geen enkele aanwijzing voor lekkage in het inlaatspruitstukje. Daarbij heb ik jouw input in tweede instantie serieus ter harte genomen, te weten dat ik nog steeds een ontstekingsprobleem - in het bijzonder een defecte bobine - niet uit moet sluiten en heb besloten dat ik zelfs wanneer ik een bobineprobleem veronderstel ik mijn overtuiging moet loslaten dat wanneer er op een cylinder een bij experiment aantoonbaar probleem is het niet 100% zeker is dat de tegenoverliggende cylinder dezelfde verschijnselen zou moeten tonen. Dat kan in de praktijk zomaar wel het geval zijn en dat ik het experimenteel nooit heb geconstateerd is geen bewijs voor continu goed functioneren van de tegenoverliggende cylinder bij gewoon gebruik. (ik ga er dan blind van uit dat kabels, aansluitingen, bougies, bougiekappen etc. prima zijn en heb daar denk ik wel vrij sterke argumenten voor). Intermittent falen van 1-2 cylinders op basis van een bobineprobleem zou kunnen passen bij wat ik bij herhaling constateer. Ik ga door tot het einde en houd je op de hoogte .......

Ik heb overigens ook een mail naar Dyna gestuurd met de vraag in hoeverre het verschil maakt om een DS1-3 electronische ontsteking te combineren met een 3 Ohm of 5 Ohm bobine, dit is een heel banale domme vraag voor iemand met wat meer dan gemiddelde kennis over dit specifieke aspect van motortechniek maar ik weet er helaas niets van. Het antwoord was, oh hoe verrassend: 5 Ohm werkt waarschijnlijk prima maar de vonk levert aan kracht in en de combinatie DS1-3 met 3 Ohm bobines wordt uitdrukkelijk geadviseerd.

Groet,

Jeroen.

peter

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door peter » 15 apr 2017, 14:10

Ik heb nog eens nagedacht over je probleem. Is het niet zo dat je vacuum ontstaat doordat de gasschuiven bijna dicht staan en de motor loopt :?: op het moment van een misfire op de probleem cilinder licht hij door de plof even de gasschuif en meet je een duchtig verschil met de andere cilinders.
Probeer anders eens voor de gein om de bobines inclusief kabels te wisselen van kant. Even de blauwe en gele draad wisselen en de bougie kappen wisselen. Dan zou nu je probleem aan de andere kant moeten zitten. Indien ja dan kan je eventueel de blauwe en gele weer wisselen, de bougiekappen wissel je nu opde bobine. Zit je probleem nu weer aan de andere kant zit het in de bobine. Is het hetzelfde gebleven dan zit het in de kabel.
Misschien heeft dyna toch ergens een draad niet helemaal goed geperst of iets dergelijks.
De vonk sterkte zal het niet wezen aangezien hij op de resterende cilinders wel goed loopt.



Succes

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Blacky » 15 apr 2017, 15:30

Heb je de tankdop eens gechekt. misschien is de ontluchting niet goed. Ik heb vroeger een K3 gehad die het elfde deed. Heel het ding ondersteboven getrokken. Bleek het de tankdop te zijn. af en toe niet genoeg brandstof.
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 15 apr 2017, 19:18

Heren, nogmaals bedankt voor het meedenken en jullie motivatie voor de 'onsterfelijkheids-trofee' :lol: .

Ik begrijp je verhaal niet helemaal Peter. Hoe dan ook, ik kan me nauwelijks voorstellen dat een 'inlaat-backfire' een 'gasscchuif' op licht. Stationnair loopt de motor op het stationnaire circuit dat voor de smoorklep zit die vrijwel geheel gesloten is. En die wordt ook niet even opgelicht of zo, dan zou hij alle andere carbs mee moeten nemen. En dat zou dan ook een 'neveneffect' moeten zijn ???

Blacky: bedankt voor de tip, in mijn speurtochten naar wat er allemaal mis kan zijn is dat een 'klassieker' die ik helaas al lang geleden onder de loep heb genomen ......

Wordt vervolgd, hopenlijk niet te lang :cry:

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door q45 » 16 apr 2017, 09:16

Dit wordt volgens mij een "never ending story" :D

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 16 apr 2017, 11:06

q45 schreef:Dit wordt volgens mij een "never ending story" :D
Bedankt voor de suggestie Gunther, en de opbeurende woorden, dit gaat zeker bijdragen aan een snelle oplossing van het probleem :roll: .

Maar een ding kan ik je verzekeren: het wordt geen 'never ending story' want als hem binnenkort uit frustratie aan platen pers is dat ook een einde van een verhaal :lol:

Groet,

Jeroen.

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door q45 » 18 apr 2017, 11:21

veel courage nog en hopelijk ben je snel van al af van de problemen en kan je km afmalen met die GL 1000 :wink:
ben zelf nieuwsgierig wat je problemen van de GL zijn en van de weg houd :?

je geraakt er wel uit Jeroen je bent een doorzetter zo te lezen :wink:

grt Gunther

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 29 apr 2017, 14:40

EUREKA !

Ik heb 2 nieuwe bobines gemonteerd en het probleem is opgelost. Vanochtend 100 km gereden, de motor liep perfect, als vanouds, geen inhouden bij warme motor meer. Daarna voor de zekerheid nog even het carbtune synchronisatie apparaat er op gezet en het staafje op cylinder 4 valt niet meer af en toe naar beneden. Oorzaak van dit alles was dus een heel af en toe haperende bobine, waardoor slechte /uitblijvende verbranding van het mengsel en 'intake backfire' kon plaatsvinden. Ik blijf het overigens vreemd vinden dat het verschijnsel zich maar op één cylinder voordeed, je zou toch verwachten bij een defecte bobine dat de tegenoverliggende cylinder net zo hard mee doet en dat was zeker niet het geval. Zie voor het overige eerder in dit onderwerp: ik heb uiteindelijk een door ontsteking 'falende' cylinder geidentificeerd met een vacuummeter en destijds verwezen naar heel goede bronnen waarvan geen enkele vreemd genoeg direct verwijst naar de mogelijkheid van 'backfiring'. Het meest leerzame van dit verhaal is hoe uitdagend het probleem van 'misfiring' kan zijn en hoe je je kunt laten misleiden door de veronderstelling dat nieuwe, weinig gebruikte onderdelen waar niets aan te zien is 'het wel zullen doen'. Mijn Dyna bobines - zo goed als nieuw - hebben het circa 5 jaar uitgehouden en als ze 10.000 km hebben gehaald is het veel. Er zitten weer Dyna's op, hopen dat deze een langer leven beschoren zullen zijn.

Groet,

Jeroen.
Laatst gewijzigd door Goldiefan op 29 apr 2017, 23:43, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jwt67
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Westervoort

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door jwt67 » 29 apr 2017, 17:37

Hè hè eindelijk opgelost en ook nog door jezelf, gefeliciteerd! De aanhouder wint is het spreekwoord en dat blijkt maar weer eens...... Het heeft je heel wat hoofdbrekens en frustraties gekost maar het positieve eraan is dat je nu de hele Honda techniek van binnen en van buiten kent :) .

Veel fijne onbezorgde kilometers toegewenst!!!!

Groet,
J-W
GL1000 K2

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 29 apr 2017, 22:18

Dank je Jan-Willem,

Zeker, elk nadeel heeft zijn voordeel. Veel geleerd, heel vaardig geworden door dit geklus, heb zoveel gechecked en geperfectioneerd dat ik nu voor de volle 100% weet dat alles perfect is, inclusief een kijkje in cylinder en cylinderkop, dat doe je ook niet dagelijks, maar ik heb het dit jaar mee gemaakt. :lol:

Groet,

Jeroen.

peter

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door peter » 30 apr 2017, 08:00

peter schreef: Probeer anders eens voor de gein om de bobines inclusief kabels te wisselen van kant. Even de blauwe en gele draad wisselen en de bougie kappen wisselen. Dan zou nu je probleem aan de andere kant moeten zitten. Indien ja dan kan je eventueel de blauwe en gele weer wisselen, de bougiekappen wissel je nu opde bobine. Zit je probleem nu weer aan de andere kant zit het in de bobine. Is het hetzelfde gebleven dan zit het in de kabel.
Misschien heeft dyna toch ergens een draad niet helemaal goed geperst of iets dergelijks.
De vonk sterkte zal het niet wezen aangezien hij op de resterende cilinders wel goed loopt.
Succes
Lijkt me dan toch plausibel :lol:

Mooi dat het is opgelost.

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 30 apr 2017, 10:52

Zeker, heel goed Peter, jij verdient de onsterfelijkheid op dit forum! Op het moment dat jij dit schreef had ik zoals je kunt lezen ook al bedacht dat er iets met de bobines moest zijn en lagen de nieuwe al klaar voor montage. Een experiment zoals door jou voorgesteld zag ik weinig meer in omdat het werkelijk niets anders kon zijn, alle andere mogelijke oorzaken waren uitgesloten, een diagnose 'per exclusionem'. Jammer dat bij het afvinken van alle mogelijke oorzaken vervanging van de zo goed als nieuwe bobines het laatst de revu passeerde, had ik die als eerste in de prullenbak geflikkerd (of jou experimentje uitgevoerd, hoewel dat op dat moment nog niet mogelijk was omdat ik toen dat back-fire fenomeen nog niet had vastgesteld) dan had ik namenlijk twee jaar als een dolle rond gereden op de Gouden Vleugel in plaats van bij vlagen als een dolle gesleuteld en gebrainstormd over haperende motoren :lol: Je weet overigens dat ik 2 GL1000's heb dus de schade viel mee maar het exemplaar dat hier zoveel stof heeft doen opwaaien heb ik de grootste band mee en die is zeker niet minder geworden na dit gesodemieter.

Groet,

Jeroen.

peter

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door peter » 30 apr 2017, 19:50

Tsja, soms heb je je voorkeur voor fiets en kan niks dat veranderen. Ben blij voor je dat het is opgelost en je het gereedschap kan opbergen :D

Plaats reactie