Pagina 1 van 5

misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 21 apr 2016, 18:27
door Goldiefan
Vorig jaar heb ik mijn altijd super betrouwbare GL1000 na een fantastisch weekendje Eifel in de garage geplaatst. Een maand later, vol vertrouwen, op weg naar Zwitserland, sloeg de motor opeens af bij eerste de beste kruising die mijn pad kruiste. Gelukkig heb ik twee GL1000's, dus direct rechtsomkeerd en na overplaatsen van het bagagerek en koffers de ander maar genomen en een probleemloze mooie vakantie gehad. Je moet ergens beginnen: carburateur gedemonteerd, en toen bleek het brandstoffilter los in het filterhuis te liggen, dit schijnt vaker voor te komen, en daarbij waren lijmresten in de carburateur terecht gekomen. De boel weer eens even grondig onderhanden genomen en hij deed het weer prima, maar niet voor lang, en steeds, intermittent niet goed lopen, met name bij weinig gas. Vervolgens de enkele jaren tevoren preventief geheel vernieuwde ontsteking (hoog en laagspanning, Dyna elektronische ontsteking en bobines) toch nog maar eens gecontroleerd, eindeloos, meerdere experimenten: geen resultaat. Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw, toen ik in wanhoop de synchronisatie nog eens controleerde, met het volgende resultaat:


youtu.be/wqYjmCV5WE8


Een bijzondere bevinding, voorlopig vermaak ik me wel weer, het houdt me van de straat :lol:

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 21 apr 2016, 19:28
door rudolphwolven
Bedank voor de tip.......

Was dat een dergelijk filter.....?
Afbeelding

mvg, Ruud

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 21 apr 2016, 19:42
door Goldiefan
klopt Ruud,

Wist niet dat zoiets kon gebeuren, maar Randall Washington meldt het probleem ook op zijn site. Voor zover ik mij herinner raadt hij niet af - voor zover gods woord waar is - dit soort aftermarket spul te gebruiken, omdat het toch vrij zeldzaam zou zijn. Ik heb bij 2 carburateur revisiesetjes van hem een demontabel iets gekregen, dat je kunt reinigen, voor zover mogelijk, uiteraard.

Groet,

Jeroen.

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 21 apr 2016, 20:17
door rudolphwolven
Jeroen.........
bedankt.
PS:
maar wel vreemd......het is n.l het originele OEM GL filter zoals thans nog verkocht door CMS, BB etc......
Afbeelding

mvg, Ruud

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 21 apr 2016, 21:58
door jwt67
Maar begrijp ik het nou goed dat het probleem nog niet over is?
Het is wel heel apart dat het vacuum zo af en toe even weg is. Ook al heb je af en toe geen vonk zou je, lijkt mij, toch altijd een zelfde vacuum moeten hebben toch?

Groet,
Jan-Willem

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 28 apr 2016, 14:19
door Goldiefan
Klopt Jan-Willem,

Het probleem is nog niet opgelost. En ik ben het uiteraard geheel met jouw stelling eens, er verandert niets aan de vacuummeting wanneer je geen vonk hebt. Als je een bougie lostrekt wordt het toerental wat lager omdat hij maar op 3 cylinders loopt, de vacuummeting blijft geheel onveranderd, behalve dan dat door het lagere toerental alle staafjes iets zakken. Het kan alleen maar een klep zijn die blijft hangen. Om uit te sluiten dat het echt geen intermittente luchtlekkage in het meetinstrument is heb ik twee slangetjes verwisseld, op een andere kolom precies dezelfde uitkomst.

Groet,

Jeroen.

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 28 apr 2016, 19:22
door peter
Heb je door een misfire niet even een kleine overdruk :?: Het vloeiende zuigen wordt even onderbroken en dat zie je aan de staafjes. Hangende kleppen lijkt me geen optie gezien de kracht die nodig is om een veer in te drukken. Dan zou je denk ik op toeren allang een zuiger hebben geraakt.

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 30 apr 2016, 21:03
door Goldiefan
peter schreef:Heb je door een misfire niet even een kleine overdruk :?: Het vloeiende zuigen wordt even onderbroken en dat zie je aan de staafjes. Hangende kleppen lijkt me geen optie gezien de kracht die nodig is om een veer in te drukken. Dan zou je denk ik op toeren allang een zuiger hebben geraakt.
Ik weet het niet Peter. De inlaatklep sluit een aantal graden na onderste dode punt, volgend op een arbeidsslag, en als die er niet is zou je toch juist niet een overdruk verwachten ? Verder is het geen statisch geheel maar natuurlijk een dynamisch iets, zoiets opper jij ook al. Met klepproblemen zou je mogelijk in principe ook ongebruikelijke mechanische geluiden kunnen verwachten, daar is geen sprake van. Jouw argument dat de kracht van de veer er altijd voor zorgt dat de klep terugkomt lijkt me plausibel, en ik heb bij inspectie niets aan de veren gezien. Ten overvloede: de klepspelingen heb ik uiteraard minutieus gecontroleerd, dan kom je in het gebied 'mierenneuken' terecht, een inlaatklep ging net met enige kracht een voelermaatje van 15/100 door heen, die heb ik exact op 10 / 100 afgesteld. Overigens betreft dit geloof ik wel de cylinder die ik verdenk van misfiring. Maar ik weet het even niet meer, heb zowat alles getest, uitgebreid gegoogled op 'misfire diagnosis', dan kom je heel veel nuttige informatie tegen maar het enige opmerkelijke dat ik heb gelezen is dat 'misfiring of a single cylinder can be very challenging'. Nou, daar ben ik inmiddels wel achter. Alle suggesties zijn welkom.

Deze is misschien ook wel leuk:

http://www.aa1car.com/library/vacleak.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

'On most engines, intake vacuum should be steady between 16 and 22 inches Hg (Mercury). A lower reading usually indicates a vacuum leak, or one of the other problems just mentioned. A reading that gradually drops while the engine is idling almost always points to an exhaust restriction. An oscillating vacuum reading usually indicates a leaky valve or badly worn valve guides that leak vacuum.'

Pleit weer voor mijn diagnose, 'oscillating vacuum' heb ik zeker af en toe. Uiteraard heb ik zoals al gemeld ook met carburateurs zitten klooien. Een zeer zorgvuldig nieuw gereviseerde loste het probleem ook niet op, ik heb dat ding er ook eigenlijk tegen beter weten in op gezet, maar ja, je moet wat als je het echt niet meer weet.

Groet,
'Jeroen.

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 30 apr 2016, 22:24
door jwt67
Jeroen,

Is er een verschil in vacuum drop bij een warme of koude motor?
Als je compressie meet zie je dan ook een afwijkend beeld of is dat met een compressie meter niet te zien omdat hij de hoogste waarde aangeeft?

Ontsteking (misfire) lijkt me niet de oorzaak want zou je bij 2 cillinders hetzelfde effect moeten zien lijkt me. Om toch de ontsteking helemaal uit te sluiten zou je de bougiekabels per bobine kunnen wisselen van cillinder

Zou het een geknapte of een hangende zuigerveer kunnen zijn? Het lijkt me dat er weinig anders overblijft als het niet de carburatie, ontsteking en/of kleppen zijn.

Groet,
Jan-Willem

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 30 apr 2016, 22:59
door peter
ik ga er vanuit dat de kleppen bij de gl1000 ook draaien in hun zittingen. Zou natuurlijk kunnen dat je op een bepaald punt een lekkage hebt wat af en toe terug komt. Jij meet je compressie en de klep staat op dat moment goed maar met 1000 toeren stationair draait de klep natuurlijk sneller dan met even doorstarten op de startmotor. Dan kom je inderdaad bij het geval van klepzitting, klepgeleiders of misshien wel een ietsiepietsie kromme klep.

tís maar een optie :?

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 01 mei 2016, 07:27
door jwt67
peter schreef:ik ga er vanuit dat de kleppen bij de gl1000 ook draaien in hun zittingen. Zou natuurlijk kunnen dat je op een bepaald punt een lekkage hebt wat af en toe terug komt. Jij meet je compressie en de klep staat op dat moment goed maar met 1000 toeren stationair draait de klep natuurlijk sneller dan met even doorstarten op de startmotor. Dan kom je inderdaad bij het geval van klepzitting, klepgeleiders of misshien wel een ietsiepietsie kromme klep.

tís maar een optie :?
Goed verhaal Peter dit zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn. Blijft nu zeker maar 1 optie over en dat is de kop eraf halen...........

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 02 mei 2016, 18:31
door Goldiefan
Peter en Jan-Willem,

Bedankt voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte. Nog wat laatste (loze ?) experimentjes en denkwerk, maar het zou wel eens een lang verhaal kunnen worden, ik verkeer namenlijk in de luxe positie dat ik er twee heb, de ander heb ik gisteren fantastisch mee gereden, met perfect motor rij weer :wink:

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 02 mei 2016, 19:40
door Goldiefan
Nou, ik ben snel weer terug. Als amateur monteur met toch wel een klein beetje ervaring en kennis maar niet die van een professional weet je niet alles maar als je googled op 'vacuum gauge readings' kom je snel het volgende tegen:

http://www.secondchancegarage.com/public/186.cfm


youtu.be/SdlNwm8OHco

http://www.gregsengine.com/using-a-vacuum-gauge.html

http://www.tuneruniversity.com/blog/201 ... uum-gauge/

De focus bij informatie over dit instrument is begrijpelijkerwijs gericht op waarvoor deze met name is bedoeld: synchronisatie van carburateurs. Maar ze kunnen klaarblijkelijk meer informatie geven. Wanneer je op internet zoekt op 'engine misfire' stuit je op talloze diagnostische tips maar slechts een enkeling, zoals boven gemeld, noemt de vacuummeter. Direct zoekend op vacuummeter uitkomsten waardeert dit meetinstrument op als diagnostisch instrument bij een onbegrepen misfire.
Hoe dan ook, mijn bevindingen lijken inderdaad het meest te passen bij een inlaat-klepprobleem en ik ontkom niet aan de conclusie die we eigenlijk al hebben gemaakt, koppen er af en werk voor de boeg, slecht te verteren voor een luiaard ...... maar ja, even tot tien tellen, rustig de tijd nemen, en dan valt ook dat vast wel mee.

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 09 mei 2016, 09:26
door rudolphwolven
Goldiefan,
Bedankt voor de carb.-links en veel succes met de reparatie.
mvg, Ruud

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Geplaatst: 09 mei 2016, 18:10
door Goldiefan
Dank je Ruud. Zoals gezegd, ik heb geen haast maar houd jullie op de hoogte. Vreemd blijft dat ik een wisselend overslaande motor heb, na uitgebreid onderzoek geen aanwijzing voor carburatie of ontstekingsproblemen en naast die onmiskenbaar abnormale bevinding op de vacuüm-meter geen andere aanwijzing voor een mechanisch (inlaat) klepprobleem: normale compressie, geen hoog olieverbruik, geen blauwe rook bij loslaten van het gas, geen ongebruikelijke mechanische geluiden etc. etc. We gaan het zien, de opening van 'de doos van Pandora', stinkend verderf :lol:
Groet,

Jeroen.