misfiring, ter leringh ende vermaeck

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 30 apr 2017, 20:27

Bedankt Peter,

Het gereedschap wordt niet opgeruimd. Ik heb nog twee Ariel eencylinders, echt supergaaf, degelijk spul dat weinig aanleiding tot klagen geeft: het loopt altijd zonder omkijken en ik heb besloten om na 25 jaar, en ik overdrijf niet echt, ze weer eens te koesteren met de liefde die ze verdienen door wat groter onderhoud te verrichtten en dan kom je toch ook wat onverwachte zaken tegen die mij helaas beletten om het sleuten geheel te verleren :lol:

Maar ja, die avonturen horen niet op dit forum thuis :wink:

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 09 mei 2017, 19:03

Afbeelding

Dit weekend heerlijk gereden op mijn Gouden Vleugel, Zij loopt weer als ware zij nieuw, als ware zij zomaar uit de showroom gerukt in 1977 :D . Als troost voor het geleden leed en als beloning voor mijn volhardendheid heb ik de oude Jama uitlaten - overigens het beste aftermarket spul dat te verkrijgen is of was - vervangen door nieuwe originele uitlaten. Esthetisch niet te evenaren en het fluisterstille geluid producerend dat de motor destijds kenmerkte en een van de eigenschappen die de machine legendarisch maakte. De wat minder gunstige eigenschappen, die destijds al benoemd werden, vergeten we even voor het gemak ;-) . Op wat technische niet opvallende verbeteringen na, zoals elektronische ontsteking, Dyna bobines :roll:, stalen remleidingen e.d., is de machine nu geheel origineel en naar mijn wens. Met uitzondering van het stuur welke ik niet origineel zou willen hebben. Het is door de vorige eigenaar gemonteerd en een compromis tussen het originele lage stuur, dat ik niet prettig vind, en het 'hertengewij', ergonomisch helemaal super .....

rene.s
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2016, 09:51
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door rene.s » 01 sep 2017, 16:24

Hoi Jeroen,


Ik kon een paar maanden je vasthoudendheid niet on line volgen, maar zie dat je het opgelost hebt.
Gefeliciteerd zeg, wat een klus en hoofdbrekens.


Mijn theorie dat het bij 1 cylinder optrad en niet bij twee is de het gewobble van de nokkenas, waar door één cylinder altijd laat en de ander altijd vroeg is.
met mijn kontakt punten afstellen, gebruik ik dan een gemiddelde , waardoor één cylinder soms wat bonkig wordt. Het is een goldwing kwaaltje, dat misschien iets verklaart.

In ieder geval bedankt voor je complete verslag van je speurtocht, ik heb er ook van geleerd, dat papiertje was een briljante vondst overigens.

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door q45 » 01 sep 2017, 17:25

Hoi Jeroen

Ik overweeg om ook een elektronische ontsteking te plaatsen met bobines maar moet enkel nog kiezen tussen
Dyna of c5 , wat zijn bij jouw gl de belangrijkste voordelen hiervan ?

Grtjs Gunther

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 01 sep 2017, 20:53

Beste Gunther,

Geen ervaring met C5. Maar ziet er kwetsbaar uit, als ik zo kijk past het eigenlijk niet en moet er een niet origineel kapje op dat ruimte geeft en op de site van de fabrikant lees ik dat ze niet meer in voorraad zijn ....... als dat allemaal waar is is de keus eenvoudig.

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door q45 » 01 sep 2017, 21:25

Ja Jeroen ok ben jij tevreden over dyna? Heb er al klachten over gehoord... kan je de voor en de nadelen nog meegeven
Die jij ondervonden hebt bij de motor

Bedankt Gunther

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 02 sep 2017, 09:57

Mijn klachten heb ik uitgebreid gedeeld op dit forum. Dat is ten eerste dat de montage wat lastig kan zijn omdat het ringetje dat de grondplaat vastzet nauwelijks ruimte heeft doordat de modules dicht op het randje van de grondplaat zijn gemonteerd en een van de bevestigingsbouten met ringetje ter hoogte van een module staat. De mechanische constructie is niet om over naar huis te schrijven: bij het instellen van de hoek tussen de modules heb ik wat moeten veilen om het ontstekingstijdstip goed te krijgen maar uiteindelijk is dat perfect voor elkaar gekomen.Verder heeft het altijd prima gewerkt. Ik zou niet twijfelen en gewoon voor Dyna gaan, het is simpel, goed en snel verkrijgbaar en volgens mij ook nog relatief goedkoop. En als je oude 40 jarige bobines hebt zou ik ze ook vervangen door Dyna's, de bobines passen goed op de brackets, je moet wel een heel klein stukje van de pijp van het luchtfilter zagen: de kabels komen bij Dyna bobines niet uit de onderkant maar uit twee 'towers' op de voorkant die net iets teveel uitsteken. Zoals bekend heeft bij mij een Dyna bobine zichzelf op jonge leeftijd om mysterieuse redenen gesuicideerd. Ik heb weer Dyna gemonteerd ervan uitgaande dat ik gewoon vette pech had met een uitzonderelijk maandagochtendexemplaar.

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door q45 » 02 sep 2017, 12:50

Dank voor de toelichting Jeroen maar mijn vraag was ook van hoe gedraagt de motor zich t.o.v vroeger bv start hij beter dan met de contactpuntjes,sneller choke afzetten zo van die dingen

Dank

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door Goldiefan » 02 sep 2017, 19:54

Geen ervaring mee. Ik heb mijn beide GL1000's in niet rijdende staat gekocht en bij beiden als eerste de contactpunten er af gehaald en vervangen door electronische ontsteking. Denk dat het weinig uitmaakt met dien verstande dat je om het goed te houden met die contactpunten voortdurend bezig bent en je geen omkijken hebt naar een electronische ontsteking. Verder wordt bij Dyna' s de theorie van het voordeel van een voorschakelweerstand geheel ontkracht: het starten is net zo goed (of beroerd na lange tijd stilstand) als in de oorspronkelijke configuratie.

Groet,

Jeroen.

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door 25 jaar k2 » 06 sep 2017, 16:33

Beste Gunter

Ik bezit ook een k2 van 78 heb vroeger nog met punten gereden maar werd daar persoonlijk doodziek van het was altijd
zoeken naar een gemiddelde zeg maar en na zo,n 2000 km verliep de timing bij mij al weer dus slecht oppakken en bokken in een lage versnelling
(dit kan ook allemaal het gevolg van mijn onkunde zijn hoor) heb er een dyna op laten zetten ong 22 jaar geleden en heb er nooit meer naar omgekeken
want het doet wat het moet doen.
Verder is mijn verbruik toen gezakt van ong 1op12 naar nu gemiddeld 1op 16/17 waarschijnlijk door de sterkere vonk

Gr Gerard

PS ik rij nog steeds met de 1e bobine,s heb wel 1 keer de bougie doppen vervangen die sloegen door met regen
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Gebruikersavatar
q45
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 dec 2011, 20:09
Type Goldwing: GL1000

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door q45 » 07 sep 2017, 11:31

bedankt Gerard voor je reactie!! het is verhelderend!

oliGL1000
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 sep 2017, 09:28

Re: misfiring, ter leringh ende vermaeck

Bericht door oliGL1000 » 07 jan 2020, 11:40

@Goldiefan : ik neem aan dat het probleem uit 2016 al is opgelost? :-) Weet je nog wat er aan de hand was?
gr.Olivier

Plaats reactie