beroerd starten na lange tijd niet gebruiken ...... op film
Geplaatst: 02 feb 2016, 18:46
youtu.be/O402Xsi_sSM
Toen ik enkele jaren geleden mijn eerste GL1000 startte na de winter was dat geen feest en dat blijkt zelden een feest te zijn. Later ben ik er achter gekomen waarom, zie link hier onder en copy uit het verhaal: dat hoort gewoon zo. Het leek mij gisteren leuk om dit eens te filmen, en het lukte, de machine startte knap beroerd, twee cilinders hadden aanvankelijk maar zin en kort daarna wilden de andere twee ook wel meedoen, en dat nadat ik de vlotterkamers met een trechtertje had gevuld, wat ik altijd doe na de winter, door schade en schande wijs geworden . De rit daarna was prima, de machine liep als een zonnetje en stuurde perfect na vervanging van een kromme voorvork ...... En: later op die dag nog een ritje gemaakt en hij startte zoals gewoonlijk onmiddelijk.
Compounding all this is the fact that the GL1000 relies on a mechanical fuel pump which operates only when the engine is spinning. On most bikes, you can simply turn the petcock to “on†and gravity will cause fuel to flow and refill the bowls after a short lay-up. Not so, for the GL1000. Fuel will not flow without the aid of the fuel pump unless the tank is ¾ full or higher.
At cranking speeds, the fuel pressure is trivial (2.4 psi), so it takes quite a bit of “grinding†to refill the bowls via the fuel pump. Further, the way the four carbs are plumbed together through the plenum complicates matters when re-filling of the carb bowls in this manner. The bowls will fill sequentially starting with the two rear cylinders, then in turn the front two. What generally happens is the rear cylinders will fire before the front, so you will invariably have an extended period where the bike is only running on one, then two, then three before all cylinders are firing. Owners usually panic during this process and fear catastrophe. It’s really only a matter of (partial) fuel starvation.
http://www.randakksblog.com/hard-starting/