Accu leeg

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Accu leeg

Bericht door coenox » 05 okt 2015, 09:52

Vanochtend mijn GL1000 (Gandalf) gestart om naar het werk te rijden. Het viel me op dat het ronddraaien van de startmotor niet van harte ging. Op mijn werk geparkeerd, motor uit en opnieuw starten. Niets. Accu is dood.

Waarschijnlijk moet ik dus aan het eind van de dag hulp gaan zoeken van een collega met startkabels. Maar ondertussen breek ik mijn hoofd over wat dit kan zijn:

- Accu en dynamo zijn drie jaar geleden vervangen
- Ik heb vorige week een lader van de TomTom aangesloten op een sigarettenplug. Tomtom afgekoppeld, maar vergeten laadsnoer er weer uit te halen. Stekker heeft een minuscuul lampje dat dus sinds afgelopen donderdagavond continu heeft gebrand, zonder dat ik weer heb gereden. Theoretisch heeft dit de accu leeg kunnen trekken, maar dan verwacht ik dat ie na 30 kilometer toch weer iets heeft bijgeladen, in plaats van helemaal leeg trekken? Of niet?

Vanavond maar even checken of de accu nog goed is. Andere ideeën?

Groet,
Coen
GL als hobby en CX in mijn bloed

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Accu leeg

Bericht door RonalT » 05 okt 2015, 12:59

Misschien toch de accu kapot. Als een motor niet veel gebruikt wordt en
  • de accu wordt niet af en toe bijgeladen of
  • hangt continu aan een geregelde lader
gaan accu's dikwijls kapot.
Ik zou even langs de accuboer rijden en vragen of hij hem wil doormeten. Die meten met een behoorlijke belasting (50 - 100 Amp) of de spanning te veel daalt. Aan de hand daarvan kan hij vaststellen hoe de conditie van de accu is.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Re: Accu leeg

Bericht door coenox » 05 okt 2015, 20:22

Dank RonalT. Ik neem dit zeker mee in mijn opties.

Inmiddels ben ik thuis. Maar wel met hulp van de ANWB. Midden op de A12 hield de motor er ineens mee op. ANWB laten komen en stukje bij beetje onder begeleiding naar huis gereden, omdat de motor na starthulp steeds uitviel. Ik ga nu eerst de accu opladen. Maar wel al een mogelijke oorzaak gevonden: de drie gele draden van de dynamo zitten met een grote kroonsteen verbonden met de bekabeling. Heeft een vorige eigenaar zo gedaan. Ik had het idee dat de middelste kabel niet meer helemaal goed in de kroonsteen zat. Die ga ik weet goed bevestigen en dan kijken of ik laadstroom heb.
GL als hobby en CX in mijn bloed

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Accu leeg

Bericht door RonalT » 06 okt 2015, 00:16

Aha, ja. Die draden kunnen inderdaad grote probleem-veroorzakers zijn. Lees eens in de How-To-Do's wat Harm er over schrijft.

Hoe vervang je de 3-fase stekker van de dynamo
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Re: Accu leeg

Bericht door coenox » 06 okt 2015, 09:46

Inmiddels accu opgeladen en de motor start prima. Gele draad weer goed in het blokje gezet. Ik heb zo'n metertje (met ledjes) die de accu checkt en de dynamo. Die geeft echter geen laadstroom aan. Is niet gunstig. Vanvond nog maar eens officieel met een multimeter op de gele draden meten. Zou echt balen zijn als de dynamo weer kaduuk is, deze is amper 3 jaar oud.
GL als hobby en CX in mijn bloed

peter

Re: Accu leeg

Bericht door peter » 06 okt 2015, 11:56

Die kroonsteen moet je sowieso wegdonderen. Soldeer de draden gewoon goed aan elkaar. Die kroonsteen kan heel het vermogen van de dynamo niet aan en het is vragen om problemen. Waarschijnlijk is je dynamo nu al gesneuveld maar meten is weten. vanavond zet je even een multimeter op je accu, starten en gasgeven. loopt de multimeter op naar ca 14 volt heb je mazzel. Daarna neem je de soldeerbout, wat krimpkous en je gaat een halfuurtje solderen.

Gebruikersavatar
coenox
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 apr 2010, 09:58
Locatie: Ede

Re: Accu leeg

Bericht door coenox » 06 okt 2015, 12:10

peter schreef:'...Waarschijnlijk is je dynamo nu al gesneuveld maar meten ...

En dan ga ik echt niet blij zijn. Heb ook al een Silverwing staan met waarschijnlijk hetzelfde euvel. Maar goed, eerst maar eens meten. Dank.
GL als hobby en CX in mijn bloed

Plaats reactie