Benzine probleempje

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
wiel
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2009, 01:36
Locatie: Bladel
Contacteer:

Benzine probleempje

Bericht door wiel » 27 sep 2015, 16:43

Vandaag ging ik nog eens toeren op de GL1000 K3.
Vorig jaar zijn de carbs gereviceerd en mooi afgesteld.
Nieuwe benzinefilter geplaatst.
Daarna nog regelmatig gereden en de motor liep toen heel mooi.
Inmiddels heeft hij 4 maanden stilgestaan.
Vandaag slecht starten. Hij startte pas met de benzinekraan dicht.
Toen ik ging rijden viel de motor na enkele kilometers weer uit. Kraantje dicht en hij startte weer.
Ik heb het idee dat de motor verzopen was door te veel benzine.
De carburateurs lopen niet over.
De toertocht heb ik gereden met het kraantje dicht (iedere 3 minuten een paar seconden open en dan weer dicht).
Er is niets aan de motor veranderd.
Heeft iemand een idee in welke hoek ik moet zoeken?
Kan het de pompdruk zijn?
Alvast bedankt voor reacties.

peter

Re: Benzine probleempje

Bericht door peter » 27 sep 2015, 19:12

Ik vrees toch dat er een carb overloopt. Dit zie je eenvoudig door je luchtfilter even te verwijderen, de motor te starten en in de ruimte onder je filter te gluren. Meestal zie je daar ineens benzine komen. Komt het uit een van de carb's dan blijft een vlotter hangen. Komt het door de naad in het midden dan is de plenum pakking kapot en zal je die moeten wisselen.

wiel
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2009, 01:36
Locatie: Bladel
Contacteer:

Re: Benzine probleempje

Bericht door wiel » 27 sep 2015, 21:03

Hoi Peter,
Bedankt voor de tip. :D
Ik ga morgen het luchtfilter verwijderen.
Groeten Wim,

wiel
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2009, 01:36
Locatie: Bladel
Contacteer:

Re: Benzine probleempje

Bericht door wiel » 29 sep 2015, 17:01

Hoi Peter,
Vandaag even de filter er uit gehaald en met een lampje gekeken.
Het lijkt inderdaad uit de naad te komen, en niet te zuinig.
Maar weer demonteren.
Bedakt voor de tip.
Groeten Wim,

wiel
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2009, 01:36
Locatie: Bladel
Contacteer:

Re: Benzine probleempje

Bericht door wiel » 02 okt 2015, 01:29

Vandaag de carburateurs er af gehaald.
Inderdaad is de plenum pakking hard geworden in 37 jaar.
Bij BB een nieuwe besteld.
Groeten Wim,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Benzine probleempje

Bericht door Goldiefan » 02 okt 2015, 18:54

Wanneer de carburateurs in zodanige staat van ontbinding zijn dat er benzinelekkage optreedt tussen de helften van de luchtkast ontkom je er naar mijn gevoel niet aan om ook de carburateurs van de luchtkast te scheiden en daar op zijn minst de belangrijkste O-ringen, die van de brandstofkanalen, te vervangen. Er is m.i. geen enkel argument om te veronderstellen dat die niet net zo ten prooi zijn gevallen aan de tand des tijds als alle andere pakkingen. Bij carburateur revisie moet je m.i. geen enkele concessie doen aan kwaliteit, carburateurs geven nogal eens wat problemen en dan moet je ook het beste spul gebruiken, alles van het begin af aan radicaal aanpakken en met oog voor details en geduld te werk gaan:

http://randakks.com/collections/carbs/p ... erhaul-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Kost wat centen, maar daar heb je ook wat voor. Laat je niet verleiden tot Keyster rotzooi, hiervoor geldt goedkoop = duurkoop. BB is in alles al niet de goedkoopste en ook hier niet. Het Randakk setje kost je ca 180 euro inclusief verzenden dan heb je alles compleet in top kwaliteit echter een ‘disclaimer’: op het ogenblik liggen 2 Randakk setjes die ik zojuist heb besteld op het postkantoor. Ik zou 74.48 euro bij moeten betalen als ik het goed lees ...... invoerrechten? Op deze manier wordt het echt onbetaalbaar, wordt vervolgd ........

wiel
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2009, 01:36
Locatie: Bladel
Contacteer:

Re: Benzine probleempje

Bericht door wiel » 02 okt 2015, 23:27

Vandaag zat de airboxpakking al bij de post.
Een oem Honda pakking.
De pakking is veel dikker als de oude lekkende pakking en veel soepeler.
Pakking meteen er in gezet. Beetje vacuüm getrokken terwijl de carburateurs op zijn kop lagen.
Er was bijna geen terugloop in 10 minuten.
Spul weer gemonteerd en loopt weer prima.
Eerst even laten lopen zonder filter, maar airbox blijft perfect droog.
Alle o- ringetjes heb ik vorig jaar vervangen voor Nieuwe. Op de site van Randakk staan alle maten en ze zijn allemaal te leveren door een autoshop. Dan kun je ook betere kwaliteit nemen als RAndakk . De o-ringen onder het spruitstuk heb ik rode warmtebestendige genomen.De pakkingkjes van de bakjes heb ik toen wel vervangen. Vlotternaaldjes en gelijders vervangen.
Helaas toen de plenum pakking laten zitten.
Achteraf verkeerde besparing geweest, nu 1,5 uur extra werk. Learning all the time.....
Peter bedankt , je had dus gelijk het was de pakking. :D


Goldifan.
Ik heb ook een keer custom kosten gehad bij spullen uit de USA.
Terwijl er toch GIFT op stond.
Kan aardig oplopen. In mijn geval kwam er 70 euro bij een pakket van 140 dollar.
Succes!

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Benzine probleempje

Bericht door Goldiefan » 05 okt 2015, 19:00

Klopt ...... duur goederen uit de VS, even bij belastingdienst gecontroleerd, geen EU land dus geen vrij handelsverkeer dus forse belasting, dien je rekening mee te houden.
En het lijkt dus ook te kloppen dat een radicale - first time right - aanpak loont: ik begrijp dat je de carburateurs van de luchtkasten hebt gescheiden en de oude pakking tussen de luchtkasten weer hebt gebruikt ..... verbaast me niet dat dat niet werkt, als je helemaal niets doet met carbs/luchtkast / luchtkasthelften heb je waarschijnlijk meer kans van slagen, never change a winning horse .....

wiel
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 mei 2009, 01:36
Locatie: Bladel
Contacteer:

Re: Benzine probleempje

Bericht door wiel » 05 okt 2015, 22:34

Hoi Goldifan,
Vorig jaar heb ik alles aangepakt maar ik heb de airbox niet gesplitst.
Ik dacht, wat kan daar nou mee gebeuren.
Op bijgaande foto kun je het dus zien wat 37 jaar met een degelijke pakking doet.
Blijvend plat gedrukt en totaal geen veerkracht meer.
Advies: (staat ook op de site van Randakk) altijd vervangen als de carbs er toch af zijn.
Wat ik raar vind is dat de pakking alleen in de airbox lekte en geen druppel naar buiten.
Kan toeval zijn.
Groeten Wim,

Afbeelding

Plaats reactie